Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iBook kan inte visa batteritid med Panther

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-11-25 15:50

Efter installationen av Panther kan inte batteriindikatorn i menyraden visa batteritid längre. Procent går bra, men väljer jag tid står det bara "beräknar..." och så händer inget mer.

Batteritiden verkar också påtagligt förkortad, plus att den inte varnar innan den går ner i vila vid tomt batteri.

Har testat att återställa inställningarna för PMU, nolla PRAM etc men utan någon förändring.

Någon som kan hjälpa?
(Har en iBook 12/800Mhz/640Mb/40Gb)

  • Oregistrerad
  • 2003-11-25 20:14

Reparerade skivbehörigheterna och nu anger den tid igen. Återkommer med vad som händer med faktiskt batteritid etc.

Mitt batteri hade ett liknande problem men det är något fel på batteriet. Ska få ett nytt. Testade i en kompis iBook och det betedde sig likadant där.

  • Oregistrerad
  • 2003-11-25 21:36

Tack för tipset. Min glädje över att den visar tid igen visade sig vara kort. Den visar tid kvar till full laddning, men när jag rycker ut sladden så "beräknar..." den för evigt. Hade inga problem före Panther. Kan det verkligen vara batteriet det är fel på?

  • Oregistrerad
  • 2003-11-25 21:40

Såg inte länken först, men nu har jag läst. Ska slå en signal till Apple och höra om de byter ut mitt batteri också.

  • Oregistrerad
  • 2003-12-01 16:52

Jag skaffade ett nytt batteri till iBooken, upptäckte att den fastnade i beräknar-tillståndet. Har kört Panther sedan releasen, men detta problemet dök upp först idag.

Misstänker att det beror på att datorn varit igång i snart 11dygn. Tror det hjälper att starta om för min del.

  • Oregistrerad
  • 2003-12-02 08:56

Har inte hjälpt med omstart, PRAM-reset, start i OS9 (ingen batteristatus där heller). Har försökt köra Apples BatteryUpdater och BatteryReset, men de har jag tydligen kört nån gång för länge sen så de behövs inte längre. Blir väl att returnera batteriet till inwarehouse...

Det tråkiga är att batteriet är ganska nytt, får ut ganska mycket tid, men nu har jag ingen koll på hur mycket laddning som finns kvar i batteriet.

  • Oregistrerad
  • 2003-12-02 09:36

Mitt batteri påverkas inte heller av diverse livräddande åtgärder utan fortsätter friskt att beräkna. Batteritiden i mitt fall har blivit sämre och som jag skrev ovan, så varnar den inte innan den går ner i vila. Har inte hunnit med att ringa Apple ännu, men återkommer med rapport.

  • Oregistrerad
  • 2003-12-02 17:41

Körde ur batteriet fullständigt idag. När jag sen startat med strömadaptern visar laddningen 0%.

Nu har det gått 15min, laddningen är fortfarande 0%, beräknar fortfarande tid till full laddning.

Tråkigt.

  • Oregistrerad
  • 2003-12-05 11:48

Mitt batteri beräknar fortfarande återstående tid. Känns inte som om den funktionen kommer hoppa igång igen.

Jag hittade ett program som kan funka som indikator på batteristatusen; XBattery.

Programmet visar batteriets spänning och ström i olika grafer. Mitt batteri ger ca 17V när det är fulladdat, sen sjunker det stadigt ner till ca 13V. Då vet jag att det är dags att ladda igen, annars dör datorn.

Strömkontakten i datorn ska bli grön när batteriet är fulladdat och datorn drivs på adapter, men lampan förblir orange även om batteriet är fullt. XBattery indikerar att batteriet inte laddas, utan 'släpper igenom' ström till datorn.

Senast redigerat 2003-12-05 17:21
  • Oregistrerad
  • 2003-12-05 12:01

Har nu väntat 3 dagar på att en expert från Apple Support ska ringa upp... Ringer varje dag och kollar, men naturligtvis så är jag högt på deras prioriterade lista... or not

Det finns massvis med träffar vid nätsökning på batteriproblemen och beräknarfelet är frekvent återkommande. Det verkar på de teorier som florerar, att det uppstår ett fel i batteriets elektronik. Batteribyte är enda lösningen i det fallet.

Återkommer när Apple ringt upp...

  • Oregistrerad
  • 2003-12-10 16:04

Enligt de uppgifter jag fått, är en uppdatering på gång nästa vecka, där fix av batteriproblem är en av förbättringarna. Så, man får väl hålla tummarna att det löser det här krånglet.

  • Oregistrerad
  • 2004-02-12 13:11

Jag tog en chansning och köpte en extern laddare till iBookbatterier (dasslock). Hittade en sådan laddare på eBay och fick hem den idag. Den verkar ha gjort underverk med mitt batteri, som helt plötsligt slutade ladda och visa återstående tid mm (se ovan).

Jag laddade batteriet en stund i den externa laddaren, sen satte jag i det i datorn, nu funkar det som vanligt!

Laddaren kostade mig 220kr inkl. frakt och ser ut såhär:
iBook-laddare

Senast redigerat 2004-02-12 18:05

ibook Dasslock batterier

Ja med en VST Extern Laddare har jag fått igång flera batterier som vägrade att fungera i datorn

Anders Sthlm

Jag köpte flera st på Auktion Har någon över kvar

1
Bevaka tråden