Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

kass hårddisk?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

jag körde igång min mac igår, och den ena av hårddiskarna låter rejält, som om läsarmen hakar upp sig (den knäpper högt nån gång per sekund) och den monteras inte på skrivbordet.

är hårddisken bara att kasta?

Förmodligen är det så illa.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Tobias S
jag körde igång min mac igår, och den ena av hårddiskarna låter rejält, som om läsarmen hakar upp sig (den knäpper högt nån gång per sekund) och den monteras inte på skrivbordet.

är hårddisken bara att kasta?

Om du inte kan se den med något verktygsprogram (Diskwarrior, tex), och om du vill rädda info från disken, prova detta:

Plocka ur disken, skruva av "locket." Det brukar sitta en skruv i varje hörn, plus en eller ett par under en klisterlapp med texten "Warranty void if removed." När du har fått av locket, dra tillbaka läs/skriv-armen så att läshuvudet står längst ut på skivan. Skruva ihop disken igen och testa den. Med lite tur så....

Eller så stoppar du den i en plastpåse (se till så den är tät) och lägger den i frysen en stund. Om du har tur kan du få i gång den en stund sen, och rädda eventuell viktig data.

Att öppna disken är inget att rekomendera, testa att skaka den istället, har armen fastnat så finns det chans att den hoppar i rätt läge igen..

ok, jag ska strax hem o skaka den och går inte det så åker skruvarna! tack!

/Tobbe

Testa frysen innan skruvarna!

Citat:

Skrevs ursprungligen av Tobias S
ok, jag ska strax hem o skaka den och går inte det så åker skruvarna! tack!

/Tobbe

  • Medlem
  • 2003-12-02 16:44

Se till att ha platts på en annan disk så att du kan säkerhetskopiera om du väl får igång den.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-12-02 20:03
Citat:

Skrevs ursprungligen av exzero
Testa frysen innan skruvarna!

Vad 17 syftar frysandet till?

  • Medlem
  • International user
  • 2003-12-02 20:28
Citat:

Skrevs ursprungligen av hgus
Vad 17 syftar frysandet till?

Fysiskt, ingen aning MEN jag har fått igång gamla 5,25 HD på detta sätt. Man får dock vara snabb och rädda det som räddas kan, innan den blir varm igen.

/ E

  • Medlem
  • International user
  • 2003-12-02 22:16

Det kan ju inte vara så bra om det bildas kondens under nedkylningen som sedan fryser i hårddisken. Frost i en hårddisk låter inte så nyttigt?

Jag minns att farsan pajjade ett flertal bärbara datorer när han jobbade i happaranda pga. att först bära runt på dem ute i -25°C kyla, och därefter starta upp dem innan de fått "tina" på kontoret där uppe. 3st moderkort pajjade under 1 år för honom, men det var ju ingen mac.

  • Medlem
  • Jakobsberg
  • 2003-12-03 10:46

Stoppa hårddisken i frysen?!?
Låter lite voodoo-aktigt...

Annars kan du testa att kl.00.00 en natt med fullmåne, gå runt en vattenfylld stubbe tre varv motsols, samtidigt som du mässar högt "läshuvud, läshuvud, läshuvud..."

Det KAN funka.

  • Medlem
  • 2003-12-03 10:53

Det är väl inte så konstigt... Saker blir ju mindre när det är kallt, kolla på dig själv när du rullat dig i snön när du bastat...

Blir även läsarmen mindre kan den då krympa och lossa från stället den har fastnat på.

1
Bevaka tråden