Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan inte ansluta...

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-12-01 10:14

Jag försöker koppla in min ibook i mitt nätverk, men det går inte att få upp den, och därmed så kan jag inte ansluta till internet heller. vad gör jag för fel???

Jag har aktiverat appletalk i systeminställningar. jag sitter på ett osX 10.2. Finns det någonstans där man manuellt kan skriva in internetuppgifter?? När jag har kopplat in andra datorer på vårat lokala nätverk så har det bara varit och tuffa på...

HJÄLP...

Tack...

  • Medlem
  • 2003-12-01 11:13

Vad för nätverk? Vilka datorer har gått att koppla upp?

  • Oregistrerad
  • 2003-12-01 11:26

Inte appletalk väl?

Internetuppgifter ger du under "fildelning" (IP-nummer eller DHCP, sökdomäner etc.)

Lägga in servrar etc tror jag net-utility är skickat för...

  • Oregistrerad
  • 2003-12-01 11:45

Ett lokalt appletalk-nätverk, två pm g4 och en pm g5 samt två ibook.
men jag får inte in den ena ibooken efter att jag formaterat om den.

Instämmer med Pär, blanda inte in ett så gammalt protokol som AppleTalk. Jag är mer förvånad över att det finns kvar. Burkarna borde se varandra via ethernet hubben.

  • Oregistrerad
  • 2003-12-01 13:58

Olle@mac.com>>>Med risk för att verka dum...
Hur menar du???

Vad skall jag göra??

via ethernethubben??

Jo någon av datorerna är väl på nätet med ADSL (?) och all datorerna ansluts via ethernet till hubben som i sin tur ansluter till "ADSL-modemet", i vilket fall som hellst så borde en ethernethub med minst 5-6 ingångar räcka.

AppleTalk är inga konstigheter, och om det är fildelning du vill ha så är det AppleTalk över TCP/IP som rekommenderas. I OSX kallas det dock bara personlig fildelning och finns under Inställningar -> Fildelning.

Jag utgår ifrån att den fysiska kopplingen inte är något problem. Om du inte kommer ut på Internet alls så kolla Inställningar -> Nätverk och jämför inställningarna med den fungerande iBooken. Under "Visa nätverksstatus i samma inställningspanel kan du se om nätverkskortet har hittat sladden och ngn adress. Säg till när du fått detta att funka, om det andra fortfarande inte går.

  • Oregistrerad
  • 2003-12-02 10:06

mrubenson>> Den fysiska anslutningen fungerar... Jag saknar ip-adress, delätsmask och router nummer i ibooken som inte fungerar, men hur får jag det?? under ip-adress står det (delas ut av DHCP-server). Men vart skriver man in nätverksmask och router nummer???

tack...

  • Medlem
  • 2003-12-02 10:23

Har du DHCP så sköts den tilldelningen automatiskt. Har du inte det, måste du du ange att du vill konfigurera manuellt, d.v.s. inte använda DHCP, varpå rutor där man kan knappa in sagda uppgifter magiskt dyker upp.

  • Oregistrerad
  • 2003-12-02 10:38

Nu har jag knappat in samma uppgifter som på en annan dator, men det fungerar inte ändå...

vad göra nu??

  • Medlem
  • 2003-12-02 10:56

Inte samma IP-nr hoppas jag?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-12-02 11:01

mint,

Hur ser ditt nätverk ut?

Till vad ansluter du dina maskiner i nätverket?

En router, eller en switch/hubb?

-Torkel

  • Oregistrerad
  • 2003-12-02 11:09
Citat:

Skrevs ursprungligen av orat
Inte samma IP-nr hoppas jag?

Just prixis
Sista siffrorna (efter tredje punkten) måste vara ett unikt nummer, men övriga är helst lika...

  • Oregistrerad
  • 2003-12-02 11:25

Jag ansluter till en router...
jag slog in samma ip-nr som min andra ibook, men valde i slutet två nya siffror, kan man göra så? eller får man ip-nummret av någon?? Jag är inte helt haj på dem här bitarna som ni kanske förstår...

vad tror ni??

  • Oregistrerad
  • 2003-12-02 11:27
Citat:

Skrevs ursprungligen av mint
Jag ansluter till en router...
jag slog in samma ip-nr som min andra ibook, men valde i slutet två nya siffror, kan man göra så? eller får man ip-nummret av någon?? Jag är inte helt haj på dem här bitarna som ni kanske förstår...

vad tror ni??

Så långt jag förstått av ditt nät så låter väl det riktigt.
Om du nu inte hade oturen att ta någon siffra som fanns på någon av de andra datorerna...

  • Medlem
  • 2003-12-02 11:28

I det fall du konfigurerar manuellt, så hittar du på IPnuffran själv, det låter som om du gjort rätt. Funkar det fortfarande inte? Stämmer inställningarna i de andra tabbarna? Apple Talk aktivt o.s.v.? Har du ngt säkerhetsarrangemang rullande på routern (min accepterar t.ex. bara de macadresser som jag mödosamt knappat in)?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-12-02 16:44

mint,

Vad är det för fabrikat & modell på routern??

Hur är den ansluten mot bredbandet?

-Torkel

1
Bevaka tråden