Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Var finns externt modem med USB som fungerar med iMac?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hejsan!

Var hos en kund igår och konstaterade att två av deras sex iMac DV har trasiga interna modem. (Apple Systeminformation kan inte "se" dem).

Så då har ju de ett par alternativ:
1. Lämna in maskinen på service och be dem installera ett nytt internt modem. Vad kostar en servicetimme + internt modem, någon som vet?

2. Köpa ett externt modem som har USB och som fungerar med iMac. Har kollat lite hastigt på en del Mac-webshoppar och hittar tyvärr något.

Har någon några tips om var jag kan köpa ett externt modem med USB som fungerar med Mac?

/Ola

Zyxel har ett USB-modem för Mac, här.

Jag tror inte det kostar mer än 400-500 kr, billigare än att byta ut original-modemet i alla fall.

  • Oregistrerad
  • 2002-12-17 19:00
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Taz_1999:
Vad kostar en servicetimme + internt modem, någon som vet?
/Ola

4.800:- + moms flatrate. Apple byter ut allt som är trasigt. Bytte en sådan för någon månad sedan. Försäkringen täckte kundens utgifter.
Zyxels modem funkar finfint annars

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2002-12-18 13:02

Hej

4.800 :- är rätt saftigt för ett modembyte, även om Apple då byter till att det fungerar.

Jag bytte på en 333MHz iMac för ett tag sedan, det tog 1-2 timmar. Dock är jag proffs ( inte på macar, men datorer och elektronik ) men det var inte så besvärligt, många skruvar men logiskt.

Modemet kostade strax under tusenlappen inklusive moms.

Modemet hade dött pga av överspänning, det fanns åtskilliga fritterade komponenter på kortet och kunden bodde på landet, så åska var antagligen boven. Symptomen var de samma, operativsystemet hittade inte det.

/Göran

  • Oregistrerad
  • 2002-12-18 15:36
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: gpd:
Modemet hade dött pga av överspänning, det fanns åtskilliga fritterade komponenter på kortet och kunden bodde på landet, så åska var antagligen boven. Symptomen var de samma, operativsystemet hittade inte det.

/Göran

Det är naturligtvis en bättre lösning. Problemet är hur du skall veta att bara modemet är trasigt.
Vi gjorde misstaget att bara byta modemet. Det verkade vara det enda som var trasigt. Efter ett par dagar fick kunden ytterligare problem med datorn. Nu var det helt annan hårdvara som var trasig. Minnena hade intermittenta problem. Tangentbordet slutade att fungera under några minuter och annat skumt.
Kontentan blev att vi fick skicka ner maskinen till Apples service i alla fall Där konsterade man en jäkla massa fel på moderkortet. Vi fick stå för kostnaden eftersom kunden redan hade betalt för "reparation". Glad blev han också.

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2002-12-19 11:44

Hej

Det är rätt, det kan givetvis vara ett antal följdfel, eller moderkortet som är trasigt. Det kan du i princip inte veta förrän du har bytt och burken fungerat ett tag. Dock kan man ju göra vissa antaganden baserade på erfarenhet och sannolikheter.

Maskinen jag bytte modem på fungerade i övrigt väl och det under en längre tid, det pekade entydigt på modemet. Annars är översänningsskador av den typen riskabla, eftersom linjeskyddet bara tar mindre smällar och det är lätt att en hög överspänning tar sig förbi isolationen i modemet och slår sönder moderkortet.

Visst, det är bara att bestämma sig, vem skall stå risken ( och ta den eventuella vinsten ) du eller Apple. Dock skulle jag vilja säga att Apple inte tar 4800 pix ( + moms ) för att de skal gå med förlust

/Göran

Hejsan!

Nu har jag pratat med Zyxel och de säger följande:

1. USBmodemet finns för Mac och ligger på ca 800:- till slutkund.

2. Man kan köpa det hos alla datorförsäljare som har Zyxel i sortimentet (eller snarare de ÅF som har ÅF-avtal med distributörerna Scribona, TechData eller Swedeltaco)

3. Drivrutiner för Mac OS 9 är jättedåliga och modemet fungerar inte bra. Det är en ny version på gång.

4. De vet inget om Mac OS X-stöd i dagsläget.

Okelidokeli!

/Ola

Det lär väl bli billigare om de skaffar adsl och delar på kostnaden mellan datorerna?

De hade fortfarande behov av att faxa, så ett ASDL-abbonemang finns med i beräkningarna.

/Ola

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2003-12-02 07:47

Lite ny info på gammal tråd:

Jag hade behov av ett 56K USB modem men inget fanns i Sverige att köpa. Att installera ett nytt i iMacen själv (400 DV) kändes krångligt, att låta ngn annan göra det = dyrt.

Till saken: Vill bara meddela att jag har hittat ett alldeles utmärkt hos italienska digicom www.digicom.it modemet heter Botticelli USB och arbetar numera på mitt skrivbord. Jag köpte det via en tysk firma på www.format.de

Har sett att det i dagarna kommit in ett motsvarande på MacForum (Swann MacSurfer) men gläds åt att jag sparade några kronor. Betalade 146 € inklusive frakt och moms.

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2003-12-02 07:57
Citat:

Skrevs ursprungligen av rana
Lite ny info på gammal tråd:

Jag hade behov av ett 56K USB modem men inget fanns i Sverige att köpa. Att installera ett nytt i iMacen själv (400 DV) kändes krångligt, att låta ngn annan göra det = dyrt.

Till saken: Vill bara meddela att jag har hittat ett alldeles utmärkt hos italienska digicom www.digicom.it modemet heter Botticelli USB och arbetar numera på mitt skrivbord. Jag köpte det via en tysk firma på www.format.de

Har sett att det i dagarna kommit in ett motsvarande på MacForum (Swann MacSurfer) men gläds åt att jag sparade några kronor. Betalade 146 € inklusive frakt och moms.

Just det ja, om man inte vill ha tyska drivrutiner laddar man ner engelska på www.digicom.it

1
Bevaka tråden