Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

En kombination av alla möjliga problem

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej, första inlägget här.

Skall vara ärlig och erkänna att mitt problem var anledningen till att jag registrerade mig, men det är faktiskt ett ganska stort problem.

(Har (tyvärr) en iBook G3 12")

Det började för nån månad sedan. I vissa lägen blev skärmen helt svart, men det var lätt att kontrollera eftersom det bara var till att vinkla skärmen. Detta problem var enbart kvar de första 5-10 minutrarna efter att datorn sätts på.

För någon vecka sedan blev det värre. Skärmen börjar flimmra och ha sig. Ibland lite, ibland mycket. Sedan blir det helt svart eller så låser sig bilden. I bästa fall fortsätter det att flimmra i alla evigheters evighet. Då måste jag starta om datorn och låta den vila i 20 minuter. Upprepa en gång i timmen. Jag blir galen.

Jag förstår att detta har att göra med "the black screen of death" som vissa här har uttryckt det som. Men det här känns så mycket värre...på nåt sätt. Det som oroar mig mest är att datorn blir så varm i samband med att bilden hänger sig.

Vad är detta, tror ni?

Det blir väl till att lämna in den...fan, Apple gör mig galna. Någon som vet ett serviceställe i Göteborg? Hittar verkligen ingenting.

Nåväl, tackar för eventuell hjälp.

Ja, just det, ja. Glömde kombinationen av alla möjliga problem. Hehe, men det andra tar vi nån annan gång.

Senast redigerat 2003-12-02 13:14

Två serviceställen i Göteborg:
http://www.sosdata.se/
http://www.macforum.se/

Man tackar så ödmjukast.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2003-12-21 12:48

Jag råkade precis ut för "black screen of death" bara att det kom på 1 timme och dödade skärmen totalt.

Eftersom jag har bytt den optiska enheten i min iBook så var garantin borta. PCn geek som man är så skruvade jag isär hela sattyget och började felsöka.
Efter lite påläsning så visade det sig finnas två källor, antingen backlightkontakten eller själva "skärmkabeln".

I mitt fall så är det skärmkabeln som glappar nått infernaliskt, detta kan i vissa fall avhjälpas med ett litet lätt tryck under alt och ctrl knapparna. Andra fall hårda slag

Jag sitter just nu med min ibook nerskruvad i dess atomer och kämpar med att fixa glappet. Återkommer hur det hela slutade.

  • Oregistrerad
  • 2003-12-21 13:01

Bijan "bookdoktorn"

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2003-12-21 20:37

Efter inte bara skärmproblem utan systemkrascher och alla möjliga skumheter så är slutsatsen som vanligt att det är logikkortet.

Nu är frågan hur stor är chansen att apple vill byta ut logikkortet när man har pillat på datorn

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-12-21 20:46

www.appleinsider.com finns det lite artiklar om felande iBook G3. Om era problem med era iBook är som dessa är ni i så fall inte ensamma. Beklagar om det visar sig att det är era logikkort som ni måste byta och dessutom betala för det.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-12-22 04:05

Jag haft liknande problem med min iBook flera gånger. Logikkortet är bytt två gånger redan och nu verkar det vara dags en gång till. Tur är nog att jag införskaffade AppleCare. Nu ska jag laga den och sen göra mig av med den fortast möjligt och skaffa en PB12 istället. Japp.

God jul.

1
Bevaka tråden