Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Xbox backup

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-11-29 14:05

Tänkte backuppa (skön svengelska) mina xbox-lir hos en polare som har dvd-brännare i sin pc-burk. Det enda problemet var att datorn inte kunde läsa skivan, det enda den hittade var 14meg filmfiler, typ intro och så.

frågan är alltså, går det överhuvudtaget att backuppa sexbox spel? går det med mac om ja handlar dvd-burner?

det är väl ändå lagligt att kopiera spel man redan äger för eget bruk, eller hur?

  • Oregistrerad
  • 2003-11-30 17:27

Trackfive's xbox backup toolkit 1.7 borde vara vad du söker, lägger inte upp en länk med tanke på vad programmet vanligtvis används till...men det är bara att söka efter det

Senast redigerat 2003-12-09 00:01
  • Oregistrerad
  • 2003-12-01 20:28

tack, ska testa så fort som möjligt!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-12-02 10:29

För att kunna läsa kopian krävs det dessutom att du chippat dit xbox. Utan chip kommer boxen inte att känna igen skivan och den är oanvändbar.

  • Medlem
  • Jakobsberg
  • 2003-12-08 09:11
Citat:

Skrevs ursprungligen av leo det är väl ändå lagligt att kopiera spel man redan äger för eget bruk, eller hur?

Nä. Faktiskt inte. Obegripligt nog. Jag undrar vad man förväntas göra med en repig skiva... Skicka in till typ EA på lagning, eller? Idioti.

  • Oregistrerad
  • 2003-12-08 18:35

menar du att det är olagligt att kopiera xboxspel för backupsyften, men det är lagligt att kopiera cdskivor, dvdfilmer o.s.v? strider inte det mot svensk lag att förbjuda det, eller nåt?

Du får göra en kopia men måste sedan förstöra originalet då din licens endast medger att du har en/ett program/skiva.

jag skulle gärna vilja se belägg på ovanstående från svensk lagstiftning.

Imo, så har alla rätt att göra kopia för _eget bruk_ av CD-skivor och dataprogram, spel man köpt in för _eget bruk_.

  • Oregistrerad
  • 2003-12-14 23:02

visst är det väl så? hur skulle microsoft kunna kringgå svensk lag?

  • Medlem
  • Umeå
  • 2003-12-14 23:20

Det var väl en av de bra delarna med den nya piratlagen som kommer, att det ska bli förbjudet för programtillverkarna att försöka hindra konsumenter från att använda sina lagligt köpta grejer på lagliga sätt (ex. ta egen kopia, se på dvd på sin dator med linux etc)

vet inte vad svensk lagstiftning säger men vissa publishers, typ ubisoft bla, har löjligt strikta EULA's (end user license aggreement)...

ifall det gör nån skillnad...

edit: ett exempel

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-12-15 00:15

Det är tillåtet att göra kopior av cd-skivor, böcker m.m. om det är för eget bruk. Man får dessutom ge bort kopior till t.ex. familjemedlemmar och närmaste vänner. Du får dock inte mångfaldiga verken, mer än ca 10 ex, sälja kopiorna eller sprida dem till andra inom din närmaste krets. Detta regleras i upphovsrättslagen 12 § 1 st.

Datorprogram är dock undantagna från ovanstående. Det är inte tillåtet att kopiera program och spel enligt upphovsrättslagen 12 § 2 st.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Anton S
Det är tillåtet att göra kopior av cd-skivor, böcker m.m. om det är för eget bruk. Man får dessutom ge bort kopior till t.ex. familjemedlemmar och närmaste vänner. Du får dock inte mångfaldiga verken, mer än ca 10 ex, sälja kopiorna eller sprida dem till andra inom din närmaste krets. Detta regleras i upphovsrättslagen 12 § 1 st.

Datorprogram är dock undantagna från ovanstående. Det är inte tillåtet att kopiera program och spel enligt upphovsrättslagen 12 § 2 st.

Med andra ord är nog helt i sin ordning att göra en kopia av cd-skivan som ditt Xboxspel ligger på, och ställa den skivan i bokhyllan att brukas när orginalskivan går sönder.

Med andra ord är det inte alls okej att göra en kopia av ett data spel vare sig det är till en Xbox, mac eller pc och ställa kopian i bokhyllan för att använda när och om originalet går sönder!

  • Medlem
  • Jakobsberg
  • 2003-12-15 15:03

Som sagt...musik, film och böcker är tillåtet att kopiera enligt upphovsrättslagen. Dataprogram & spel (och även xbox-spel, ps2spel, GCspel...whatever) är ICKE tillåtet att kopiera. Ej ens för eget bruk, eller som back-up.
Urban Lindstedt (redaktör på Internetworld) skrev förut en artikel om vad upphovsrättslagen täcker och inte; Eftersom han var lite otydlig på just dataprogram och spel så mailade jag honom och frågade och fick svaret att det är direkt olagligt att kopiera programvara och spel. Om det inte rör sej om shareware, freeware etc. eller direkt uttrycks i nån eula att kopiering är okej. Vilket det aldrig gör. Var rädd om era dyra spel...

Citat:

Skrevs ursprungligen av tomcat
Om det inte rör sej om shareware, freeware etc. eller direkt uttrycks i nån eula att kopiering är okej. Vilket det aldrig gör. Var rädd om era dyra spel...

Då är således också den back up som jag gör av min hårdisk en gång i veckan olaglig. Den jag gör varje dag är laglig (eftersom den bara kopierar ändrade dokument).

Who are the ad wizards who came up with this one?

1
Bevaka tråden