Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Liten review av iBook G4 12” 60Gb BT APE

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-12-01 11:57

Jag beställde min lilla bok den 10/11 efter att ha funderat rätt mycket på vilken dator jag skulle köpa. Det första var att det skulle vara en bärbar och jag kollade runt på lite modeller och hade bestämt mej för en Acer som verkade vara det bästa köpet. Jag nämde mina köpplaner för en klasskamrat som övertalade mej att istället köpa mac, nu hade ju de nya iBook:arna kommit. Jag kunde inget om mac men leta och läste på nätet och gillade studentrabatten. Till slut bestämde jag mej för en iBook 12”. Maxxad hårddisk såklart, coolt med 60 gig i en bärbar. Bluetooth e ännu ballare och Airport är lika bra att slänga med det oxå...:-) (trådlöst på universitetet bland annat).

Beställlde datorn 10/11 som sagt och fick paketet måndagen den 24/11. Egentligen redan på fredagen men var inte hemma, gawd. Jag tycker personligen inte att två veckor är en lång tid. Har följt datorns turer fram och tillbaka och flaskhalsen verkar vara nere i europa.

Bra helhetsintryck när jag öppnar paketet, allt snyggt paketerat. Sätter igång datorn och allt går busenkelt. Har varit tvungen att köpa en BT-nalle nu, stackars mej. Kontakt direkt. Pluggar i digitalkameran som hittas direkt och jag kan ladda över mina bilder utan äckliga program gIjorda av canon. Internet var nästan enklare, min TP-sladd, åhh ett hål som den verkar passa i. Ok, va bra... Safari, oj det funkar. bra.

Har sedan suttit nu ett tag och pulat med olika inställningar vilket är roligt trots min ovana av mac-miljö. Gillar redan mac skarpt.

Har inget att jämföra med direkt men det mesta känns riktigt bra. Mycket roliga finesser som är svåra att få till i windows. Skärmen känns detaljerad med bra skärpa. Något liten men hade inte förväntat mej något monster när jag beställde en 12-tummare. Tangentbordet är ett av de bättre bärbara jag testat, jämför endast med pc. Pekplattan likaså men något irriterande med endast en knapp.. Slot-in rockar hårt, även lite när det gäller ljudnivån men inte så det stör hela huvvet. Bra högtalare för att vara en bärbar måste jag säga men inga monster. Har inte koll på batteritiden än men sex timmar är nog lite väl optimistiskt om man ska använda datorn under tiden...

Kan mest trycka på fördelarna mot en pc då detta är min första mac och det känns lovande. Inte får man nått i närheten i prestanda för 12500, prisvärt som tusan enligt mej.
Min bluetooth symbol har försvunnit dock, lite obra.
Sen tror jag att jag har supit bort delete-knappen eller skulle det inte vara någon sån med..
:rolleyes:
/johan

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-12-01 12:22

fn + backspace ger samma funktion som delete

  • Oregistrerad
  • 2003-12-01 12:25

Välkommen till den ljusa sidan.

Jag står i valet och kvalet mellan nya ibook eller powerbook. Min ibook 700 börjar bli lite slö nu tyvärr, även om den varit en riktig trotjänare.

Kul att läsa "feedback" ifrån andra användare, hjälper en del i beslutsprocessen!

Förresten, var det mackan som övertalade dig att köpa mac? :rolleyes:

//fredrik

Det är väl bara att gratulera och önska dig välkommen!

  • Oregistrerad
  • 2003-12-01 12:44
Citat:

Förresten, var det mackan som övertalade dig att köpa mac?

//fredrik

visst var det han. polare från gbg? han går samma linje som jag nu så annars hade de nog blivit pc vettu...:)

  • Oregistrerad
  • 2003-12-01 12:48

fredrik
Köp powerbook med dvdbrännare om du har råd, det är koolt men jag hade inte pengar, blev budget för min del.

Citat:

Skrevs ursprungligen av gunnarsson
visst var det han. polare från gbg? han går samma linje som jag nu så annars hade de nog blivit pc vettu...:)

Yes, en polare till mig. Bra att han sprider budskapet om den ljusa sidan.

Vill så klart helst ha en powerbook, helst 15" till och med. Men med ny lägenhet och diverse utgifter som tillkommer blir det inte på ett tag tyvärr.

//fredrik

Senast redigerat 2003-12-01 13:04
  • Medlem
  • 2003-12-01 17:16
Citat:

Skrevs ursprungligen av .: fredrik :.
Yes, en polare till mig. Bra att han sprider budskapet om den ljusa sidan.

Vill så klart helst ha en powerbook, helst 15" till och med. Men med ny lägenhet och diverse utgifter som tillkommer blir det inte på ett tag tyvärr.

//fredrik

Frågan är vem det var som fick mackan att byta till mac... :rolleyes:
Nej nu ska vi inte nysta in oss i interna switch-härvor vänner emellan...

/majk

  • Oregistrerad
  • 2003-12-01 19:29

funderar på om det finns flera marcus.... det var marcus johansson jag tänkte på....:rolleyes:

Grattis till din Mac gunnarsson! Men finns Marcus Johansson här? Det vore ett sammanträffande.

  • Medlem
  • 2003-12-01 20:22

Jo visst finns han här. Och alla verkar känna honom (inklusive jag själv).

  • Oregistrerad
  • 2003-12-02 07:43
Citat:

Skrevs ursprungligen av gunnarsson
Min bluetooth symbol har försvunnit dock, lite obra.
/johan

Välj "visa Bluetooth-status i menyraden" under "Bluetooth" i systeminställningar! Har du säkert hittat själv, men ändå!

  • Avstängd
  • 2003-12-02 22:07

sitter med min iBook G4 12" och tankar wäääsch i soffan :] airport extreme är en gudagåva.

  • Medlem
  • Hammarö
  • 2003-12-02 22:14
Citat:

Skrevs ursprungligen av iGnu
sitter med min iBook G4 12" och tankar wäääsch i soffan :] airport extreme är en gudagåva.

Words! Men att leecha från en PB12" i en soffa är ännu tuffare...

  • Oregistrerad
  • 2003-12-03 13:02
Citat:

Skrevs ursprungligen av Puppet
Words! Men att leecha från en PB12" i en soffa är ännu tuffare...

....visst är det tufft om man har råd....;)

iGnu: ja har för tillfället inte riktigt råd med basstation tror jag men det är väl sån där neatgear 614 eller vad den heter som e bäst va? vad har du..?

Om man har en iBook kan man ju var kaxig och fråga vem som kan leecha längst!

iBooken har ju längre batteritid än. Rätt viktigt på en bärbar dator tycker jag...

  • Oregistrerad
  • 2003-12-04 15:00
Citat:

Skrevs ursprungligen av star-affinity

Om man har en iBook kan man ju var kaxig och fråga vem som kan leecha längst!

iBooken har ju längre batteritid än. Rätt viktigt på en bärbar dator tycker jag...

heheh, det är sant!

  • Avstängd
  • 2003-12-04 22:30
Citat:

Skrevs ursprungligen av gunnarsson
iGnu: ja har för tillfället inte riktigt råd med basstation tror jag men det är väl sån där neatgear 614 eller vad den heter som e bäst va? vad har du..?

Jag köpte faktiskt en 3Com OfficeConnect Wireless 11g + PCMCIA-kort à 11g på ComputerCity för ringa 990:- ett enligt mig godkänt pris för en produkt vars enda negativa grej var att man inte riktigt kunde ställa in den till 100% med sfari (fick sitta och möga med IE4.5...)

helnöjd, wroom lixom känns ju lite annorlunda än med gamla belkin-accesspointen

dock, denna routar inte. det är ENDAST en accesspoint, routringen håller ju min G3:a i

1
Bevaka tråden