Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Extern hårddisk till PB

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Extern HD till ny PB.

Vilka aspekter påverkar i första hand hårddiskars prestanda och vilka fabrikat kan rekommenderas i fråga om kvalitet/tillförlitlighet, ljudnivå etc?

Är FW800 overkill om man inte sysslar med video och liknande? Och vilken typ av disk bör det sitta i chassit för att man ska dra nytta av den snabba anslutningen?

Hur gick det med Speedmanias FW800-chassin (Extreme) som diskuteras i en äldre tråd? Finns Speedmania fortfarande överhuvudtaget?

Finns det verkligen någon fördel i att köpa hårddisk och chassi löst och sätta ihop själv? Vid egen jämförelse tycker jag priserna hamnar på ungefär desamma.

Finns det diskar som både kan strömförsörjas via datorn och (alltså eller) via egen strömsladd? Det förstnämnda verkar onekligen smidigt ibland men onödigt jämt.

Modeller som jag själv kikat på är någon av Macotekets Firesmart ALU-modeller alternativt en egen konstruktion med Speedmania-chassin. Eftersom att datorn har FW800-anslutning och jag inbillar mig att prisskillnaderna inte är så stora så lutar det i dagsläget åt en sådan (en med FW800 alltså, overkill eller ej).

Synpunkter, tips och råd mottages tacksamt.

EDIT: Tog bort mängder med meningslös bakgrundsfakta.

Senast redigerat 2003-12-01 17:41
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-12-01 16:26
Citat:

Skrevs ursprungligen av Johan Andersson
Synpunkter, tips och råd mottages tacksamt.

Letade själv efter en bra lösning för portabelt videoarbete, så jag köpte själv ett Speedmania Pocket-chassi samt en 60 Gb Hitachi-disk som snurrar med 7200 rpm. Ihopmonteringen gick svinlätt. Gav 400 kr för chassit och 2.800 för disken, och jag är mkt nöjd med grejerna än så länge. Möjligtvis tycker jag att den medföljande kabeln till chassit är i spänstigaste laget. Ska nog köpa mig en sån här tror jag.

  • Oregistrerad
  • 2003-12-01 16:38

Var köpte du dina saker någonstans?
Har letat runt men kan inte hitta för de priser du skriver.
Har själv funderat på att köpa en pocket.

/Heiko

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-12-01 16:42

Chassit köpte jag via kampanjpris på Speedmania.se (eller om det kanske var recycler.se?), och disken dealade jag till mig i en datorbutik i Solna Centrum.

Citat:

Skrevs ursprungligen av mrkz
...Speedmania Pocket-chassi samt en 60 Gb Hitachi-disk som snurrar med 7200 rpm.

Ska nog köpa mig en sån här tror jag.

Har funderat på den Hitachi-disken om det blir ett 2,5"-alternativ.

Hur stort cache-minne har den och hur upplever du dess prestanda rent allmänt? Helhetsintryck av den och Speedmania-chassit? Ljudnivå?

Enligt min jämförelse kostar dessa lösa delar exakt lika mycket som Macotekets PocketSmart, vilken man får förmoda innehåller exakt samma disk (2695+595, hos Macoteket respektive SOSdata).

Och där fann jag för övrigt även svar på min sista fråga ovan. Perfekt! Men gäller det samtliga?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-12-01 18:04
Citat:

Skrevs ursprungligen av Johan Andersson
Hur stort cache-minne har den och hur upplever du dess prestanda rent allmänt? Helhetsintryck av den och Speedmania-chassit? Ljudnivå?

Cacheminne? Ingen aning
Prestandan är finfin. Har inga problem att läsa/skriva full DV från min kamera. Mountar fort när jag pluggar in FW-kabeln i datorn. Ljudnivå = tyst. Bara ett svagt surrande. Blir inte nämnvärt varm. Mycket liten och behändig att ta med sig överallt. Snygg (dvs, ser ut som en förlängning av min 17" PB).

Men som sagt, den medföljande sladden gillar jag inte. Den är alldeles för stel i lederna för att passa min smak.

Citat:

Skrevs ursprungligen av mrkz
Cacheminne? Ingen aning

Ursäkta min okunnighet men "cacheminne" var min egen amatörmässiga översättning av cache buffer, något som jag antog påverkar hårddiskars prestanda relativt mycket.

Är det vanliga Pocket eller Pocket Pro-varianten du har?

I vilken utsträckning påverkar driften av den externa disken datorns batteritid?

Vet du om Ziplinq har någon svensk distributör?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-12-01 21:27

Kör speedmania pocket (den med FW400), och nä... jag vet inte om disken drar mycket soppa eftersom jag typ alltid sitter med nätagget inkopplat. Ziplinq-sladden hittar du på dustin.se, men de tar 95 bagis för frakten & det tycker jag var litet dyrt eftersom det ju motsvarar kostnaden för sladden in it self.

Kan tipsa om komplett.se som har ett hyfsat sortiment på hd-chassin med bra priser.

1
Bevaka tråden