Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

koppla G5 till TV

Tråden skapades och har fått 181 svar. Det senaste inlägget skrevs .

hej hej

undrar bara vad jag behöver för att koppla min G5 till teven så att jag kan kolla på film från macen?

En sådan här skall väl funka. http://www.clasohlson.se/

och vart sätter man den...

jag undrar också samma sak som Micke här, kan inte se på min G5 var jag ska koppla in de där två...

Kan ju bero på att G5 inte har nån S-vhs ut

Finns det ingen DVI-Svhs adapter ?

Ingen TV-out på nån G5 jag sett.

så jag kommer inte att kunna koppla min mac till en tv? det måste ju gå.

  • Oregistrerad
  • 2003-11-29 12:06
Citat:

Skrevs ursprungligen av lilledanne
Finns det ingen DVI-Svhs adapter ?

Denna?

Ursäkta mitt inlägg ovan, tog för givet att det fanns S-video uttag på en dator med det priset. http://discussions.info.apple.com/[email protected]@.599c46f1/0

  • Medlem
  • Svedala
  • 2003-11-29 12:36
Citat:

Skrevs ursprungligen av Böckert
Ursäkta mitt inlägg ovan, tog för givet att det fanns S-video uttag på en dator med det priset.

Jag tror inte Apple har räknat med att man köper en G5:a för att ställa upp bredvid tv:n för att kolla på DivX-filmer...

Det finns en [DVI] -> [S-video/Comp. RCA] adapter för 200 kr.

  • Medlem
  • Varberg
  • 2003-11-29 16:57
Citat:

Skrevs ursprungligen av Petter M
Det finns en [DVI] -> [S-video/Comp. RCA] adapter för 200 kr.

Var?

  • Oregistrerad
  • 2003-11-29 17:15

Ärligt talat, vad kasst av Apple att inte skicka med S-video ut på G5an. Billigaste grafikkort till PC för en Ca: 400pix klarar steken. Varföö göööör dom på dette vis egentligen... Citerar ett populärt uttryck i svenska MacWorld: "Apple har skutit sig själv i foten" Blää...

Tycker också det är kasst....det är ju inte så att det skulle tillföra många spänn i kostnad..

  • Medlem
  • Umeå
  • 2003-11-29 17:37

Det som är kasst enligt mig är att om man har en skärm på dvi porten och vil se på tv måste man dra ur skärmen och koppla in tv konvertern i dvi porten eftersom apple tar för givet att man använder adc porten till bildskärmen... Alternativt köpa en dvi-adc konverter för 800:- vilket känns drygt...

Citat:

Skrevs ursprungligen av Wojpa
Var?

Kolla Apple Store, under bildskärmar

  • Medlem
  • International user
  • 2003-11-29 18:12

En ADC->DVI skulle du väl behövt i så fall. Apples adapter kostar 1100kr för det ändamålet.

  • Oregistrerad
  • 2003-11-29 20:07

Fan vad ni gnäller
Det är väl bara att beställa en M9267 för 199:- när man ändå köper om man tycker det är användbart...

Citat:

Skrevs ursprungligen av Pär
Det är väl bara att beställa en M9267 för 199:- när man ändå köper om man tycker det är användbart...

Jag köpte en M9267 med min G5:a och än så länge fungerar det ganska dåligt. Jag har långt mellan dator och TV, flera rum, vilket gör att skillnanden i jord mellan TV och dator slår igenom som rullande bild på TV:n.... Jag vet att det finns olika sätt att fixa det men det är alltid tråkigt när det inte fungerar med en gång. Adaptern M9267 fungerar i alla fall precis som den ska

Så här skriver apple:

Citat:

DVI to Video Adapter

The Power Mac G5 computer supports an optional DVI to S-video/composite adapter that provides S-video and composite output to a PAL or NTSC video monitor or VCR. When a display is connected by way of the video adapter, the computer detects the type of adapter and enables the composite and S-video outputs. The settings for the resolutions and standards (NTSC or PAL) are then selectable in the System Preferences Displays pane.

Note: The DVI-I to video adapter does not come packaged with the Power Mac G5 computer and must be purchased separately.

ja, där har vi svaret på min fråga. men det gör mig fortfarande förbannad att man ska köpa till en DVI-I adapter. Borde ha följt med som den gör om man köper en Powerbook.
Jag vill inte kolla på dvd filmer i en kontorsstol....jag vill ligga i soffan och äta chips och ha det allmännt gött.....

  • Medlem
  • Svedala
  • 2003-11-30 17:07
Citat:

Skrevs ursprungligen av ••• ? •••
Ärligt talat, vad kasst av Apple att inte skicka med S-video ut på G5an. Billigaste grafikkort till PC för en Ca: 400pix klarar steken. Varföö göööör dom på dette vis egentligen... Citerar ett populärt uttryck i svenska MacWorld: "Apple har skutit sig själv i foten" Blää...

Men ärligt talat, hur många köper en G5:a för att ställa upp den vid tv:n?
Visst kunde det vara kul att ha tv-utgång på den, men jag kan inte påstå att det är en jättetabbe av Apple att inte ha det...

Citat:

Skrevs ursprungligen av nillon
Men ärligt talat, hur många köper en G5:a för att ställa upp den vid tv:n?
Visst kunde det vara kul att ha tv-utgång på den, men jag kan inte påstå att det är en jättetabbe av Apple att inte ha det...

Hmmm... om man jobbar med videoredigering så *kan* det ju vara bra att se hur materialet ser ut på en vanlig konsument TV-burk för att se hur färgerna beter sig...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-12-01 00:51

En Apple DVI till TV/videoadapter för Power Mac G5 kostar 311 kr med moms på Macoteket.

  • Oregistrerad
  • 2003-12-01 01:29
Citat:

Skrevs ursprungligen av Mondo
En Apple DVI till TV/videoadapter för Power Mac G5 kostar 311 kr med moms på Macoteket.

Och var skall man stoppa in adaptern när man har bildskärmen på DVI porten?

Summa summarum:
Antingen så slantar man (motvilligt) upp för en Apple-skärm och kopplar den på ADC, eller så åker man på att köpa ännu ett grafikkort. Finns det några som passar på PCI-X plats till Mac?

Det hela är extra sorgligt då videoredigering är Apples starkast växande område där dom faktiskt kan konkurrera och erbjuda bättre lösningar till ett lägre pris än motsvarande PC produkter. Hemskt sorgligt att dom inte har utrustat deras datorer med en simpel S-video port.

Aj min fot!

  • Oregistrerad
  • 2003-12-01 06:48
Citat:

Skrevs ursprungligen av ••• ? •••
Och var skall man stoppa in adaptern när man har bildskärmen på DVI porten?

Summa summarum:
Antingen så slantar man (motvilligt) upp för en Apple-skärm och kopplar den på ADC, eller så åker man på att köpa ännu ett grafikkort. Finns det några som passar på PCI-X plats till Mac?

Det hela är extra sorgligt då videoredigering är Apples starkast växande område där dom faktiskt kan konkurrera och erbjuda bättre lösningar till ett lägre pris än motsvarande PC produkter. Hemskt sorgligt att dom inte har utrustat deras datorer med en simpel S-video port.

Aj min fot!

Du var mig en rackar till att göra allt besvärligare än vad det är...
Det finns alltid två potrar på skärmkortet på en stationär Mac (nyare än -99). Båda dessa pårtar har vga-signal ihop med det övriga. Adapter går således sätta på vilken port man vill.
Har du stålhätta så det bli rekyl och pucken träffar huvudet istället eller?

Bygg en mini-itx box att ha vid tv'n och kör filmer via nätverk. Delar finns på www.datorbutiken.com.

  • Oregistrerad
  • 2003-12-01 08:42
Citat:

Skrevs ursprungligen av Andersson
Bygg en mini-itx box att ha vid tv'n och kör filmer via nätverk. Delar finns på www.datorbutiken.com.

Danke... Har redan en Shuttle till sådant. Det är bara det att jag redigerar en del film och vill gärna ha utsignal till TV från Macen. Jo, jag vet att man kan även gå via videokameran. Jag kommer att köpa G5 Rev 2 och förhoppningsvis så har den S-video ut.

Pär! Så här ser det ut bakom G5an om du inte visste det, alltså bara EN DVI port. Någon ADC > S-video känner jag inte till.

  • Oregistrerad
  • 2003-12-01 08:51
Citat:

Skrevs ursprungligen av ••• ? •••
Pär! Så här ser det ut bakom G5an om du inte visste det, alltså bara EN DVI port. Någon ADC > S-video känner jag inte till.

Vet hur det ser ut (ADC och VGA eller DVI och VGA på äldre).
ADC och DVI är samma signal (förutom ström till skärmen och lite extra jox i kontaktkrysset bredvid).
ADC->DVI->S-video finns väl på apple och och en direkt ADC->S-video kan man måhända hitta med lite sökning

  • Oregistrerad
  • 2003-12-01 09:14
Citat:

Skrevs ursprungligen av Pär
ADC->DVI->S-video finns väl på apple och och en direkt ADC->S-video kan man måhända hitta med lite sökning

ADC->DVI->S-video samt ADC->S. Du ä la go, nu går jag och dricker kaffe.

Bevaka tråden