Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

G5 erfarenheter??

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ni som har packat upp era nya G5:or har väl börjat få lite erfarenhet av dem. Jag planerar att byta upp mig till en G5 1,8x2. Har nu en G4 450 dp sedan 3 år, graderat upp den med mer minne och ett vassare grafikkort men är annars original. jag funderar lite över hur stor skillnad det är i verkliga livet, mellan dessa 2 datorer, hastighet mm?? Innan jag beslutar mig för ett köp.

(Har gått från Performa 6200 till Imac 266 mhz upplevde det som ett enormt lyft, därefter till ovannämnda dator som inte riktigt gav samma stora lyft, men den fungerar bra.)

Hälsningar

Det kommer att vara ett enormt lyft, oavsett om du redan kör Mac OS X eller inte.

Allt annat känns slött som sirap när man suttit på en G5.

Ett tips är att kika in hos någon ÅF som har en G5 utställd (t.ex Macoteket eller InLife).

G5:an är brutalt snabb, det kommer att bli ett jättelyft från din G4/450. Jag har testat en del i "live-miljö" ute hos kund med 2x2 GHz G5, och trots att de hade rätt snabba maskiner innan (G4/933 och Dual 800), så var de imponerade av prestandan i sina nya maskiner.

Jag är fantastiskt nöjd med min G5 1,8. Den rekommenderas utan reservation.

JW

Naj om du inte störrs av relativt högt ljud nivå från Dual 2.0 Ghz så rekommenderar jag varmt en dual G5!

Jag har otur med mitt måndags Ex men trots det älskar jag dual G5 !

  • Medlem
  • Nyköping
  • 2003-11-30 23:03

Min Dual G5 är kalasbra. Blixtrande snabb och i stort sett ljudlös.
Jag fick min för någon vecka sedan och funderar på om det möjligen kan vara rev. 2 jag fått. Den levererades med Panther.

Om jag förstått det hela rätt fick de som upplever ljudproblem sina burkar rätt tidigt.

Hur som helst är jag hur nöjd som helst.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-12-01 10:59

Tja, det beror ju på vad man menar med rev 2. De flesta delarna i min G5:a (jag fick den för 40 dagar sedan) är märkta med Rev 2 eller Rev 3. Jag vet inte riktigt hur det där definieras. För att hela datorn skall vara Rev 2 så blir det väl nästa version av topp-modellen så att säga. Men jag vet inte riktigt hur det fungerar.

Hur som helst så är min maskin allt för ljudlig. Mycket pip när grafikkortet arbetar, och även blippande från nätaggregatet vid normalt arbete, och i stereo-utgången mm. Samt irreterande högt ljud från nätaggregatets fläktar. Dessutom har fläkten framför PCI bryggan börjat låta märkligt. Riktigt måndagsexemplar verkar det som. Men det skall åtgärdas.

Det tråkiga i kråksvängen är att hela serien tycks vara ett enda måndagsexemplar. Fascinerande hur man kan kalla sånt skrot för proffsdator och sälja det till detta pris.

Bara det löser sig är jag glad. Prestandan kan man ej klaga på i varje fall, och det är ju trots allt den som är viktigast.

  • Medlem
  • Haparanda
  • 2003-12-01 18:05

G5 dual 2ghz verkar funka bra. Snabb i starten och tystgående. Föredömligt enkel att installera minnen i.

Det som är ruskigt imponerande är dock om man samtidigt byter till en gigabit-switch i nätverket. Kopieringen av en mapp på cirka 300 MB med en massa småfiler tog två minuter på en G4 med 100 mbit-kort. Samma kopiering med G5 över gigabit tog 13 sekunder.

jag fick min dual g5 midt october, och jag är jätte nöjd. Har såvitt inget att utsätta!
Jag kann så absolutt rekommendera den!

  • Medlem
  • Umeå
  • 2003-12-01 18:57

Kan inte annat att rekommendera G5'an till alla och envar. Kör 1,6Ghz versionen och jag har fortfarande inte kört ett program där jag saknat prestanda. Kör mest Photoshop, Illustrator, Indesign, vet inte hur den hävdar sig i ljudprogram och filmredigering.
Tyst som en liten mus är den (min åtminstone), man kan glömma att den står på ibland. Personligen tycker jag den är ruskigt snygg också men det kanske är oväsentligt för vissa... Sen jag uppgraderade till Panther har jag inte behövt stänga av den heller om jag inte velat det själv. X flyter ruskigt fint!

Kan tänka mig att 2x1,8 är mycket prisvärd!

1
Bevaka tråden