Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hårddisk - Vilka fabrikat gäller?

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-11-30 20:45

Hej,

Sitter här och trängs som tusan på en 40GB HDD, så det är ju läge att köpa sig en annan

Frågade i en gammal tråd om det var ide att köpa två små och "stipe:a" (RAID 0) men det var väl lite si och så med rekomendationerna om detta...

Så då tänkte jag istället fråga om vilka fabrikat som är bra på diskar runt 120GB i daxläget.
Prioritering: Longlivety, ljud, snabbhet

Hitachi? - Är ju förvisso IBMs gamla diskar och de hade väl sådär rykte, men har hitintills inte sett något illa om den nya 7K250-serien

Seagate - Har bara hört gott om 7200.7-serien, men stämmer detta? Verkar ju tysta och bra annars

Western Digital - Trodde det var "endiskskivor" men jag har nog fatta fel när det gäller CaviarSE - någon som rekomenderar något runt dessa?

Maxtor - Finns ju 6Y120-serien, men den är ju UDMA-133 och det funkar väl inte hundra i lite äldre Mac:ar som kör ATA-66?

ExcelStor - Någon som vet något om detta Kinesiska märke? Billiga som skit, men är det det oxå? Ser ju ut att ha något ihop med Hitachi och en 80GB är ju så billig så då kunde man ju lika gärna köpa två och "stripe:a"

Slutligen efter allt detta- hur stor skillnad gör det med 2MB kontra 8MB cache på disken? Vinner man något vid filer mindre än jättefilmer?

Det var väl allt

Citat:

Skrevs ursprungligen av Pär
ExcelStor - Någon som vet något om detta Kinesiska märke? Billiga som skit, men är det det oxå? Ser ju ut att ha något ihop med Hitachi och en 80GB är ju så billig så då kunde man ju lika gärna köpa två och "stripe:a"

ExcelStor är väl inte billigare än de andra märkena?
Kollade nyss på "buggy" http://godmode.campus.luth.se och man kan få de andra märkena billigare än ExcelStor.

När det gäller 2 eller 8 MB cache, tycker jag 8MB cache är ett enkelt val då det inte skiljer mycket i pris mellan dem. För 100-200 kr mer får man 8 MB varianten av disken.

Seagate är ett säkert kort om man satsar på tysthet.

Angående 8MB/2MB så kör på 8MB, dels för att det skiljer så lite i pris och att, om jag minns rätt, är utökad garanti till 3 år istället för 1.

  • Oregistrerad
  • 2003-11-30 23:08

Jo,
Det verkar som om "känslan" att en Seagate 7200.7 8MB var det jag ville ha var något sånär riktig...
Fast jag vore ju f*n så dum som inte frågade...

Det där med 1 vs. 3 -års garanti känner jag igen och det är väl inte ett så dumt argument det heller
(om det fortfarande gäller…)

Seagate diskar är otroligt bra o stabila, tystare diskar får man nog leta hårt efter...

jag har 3 seagate i min PC, dom låter mindre än 1 styck IBM (hitachi), så det talar väl om ungefär hur tysta dom är...

Angående garantier, tänk på att ha någon form av luftflöde vid hårddisken. Över 55 grader så försvinner garantin, tror så är fallet fortfarande.

Seagates hårddiskar är jäkligt tysta och bra. Ta en sådan med 8 MB i cache. Jag har två Seagate-hårddiskar i min dator, och de hörs knappt. Surrar svagt bara.

  • Medlem
  • 2003-12-01 16:07

Köpte en Samsung i helgen, 120 Gb för 1045 ;- hos närmaste krängaren.

Underbart tyst!

Inte att förglömma, det går att ställa ner hastigheten på hårddiskar för att få dem att gå tystare.

Billigaste priset på cuda 7200.7 120GB 8MB är i skrivande stund 918 kronor. Helt överkomligt.

Ductic, var hittade du en Seagate Barracuda 7200.7 120GB 8MB för 918 kr?

  • Medlem
  • 2003-12-01 16:27

Ställa ned hastigheten?

Det du kan göra är väl att aktivera quiet seek mode, och det är antingen eller. Kan man göra så mycket mer?

Kumimoji, pcbutiken.com har den prislappen på hårddisken. Har ingen personlig erfarenhet av dem så jag skulle gå till andra butiker.

"Större" butiker enligt min åsikt:
Webhallen (955kr)
JME Data (969kr)
Datorbutiken.com (979kr)
Dustin (981kr)
Komplett (995kr)

Tim, måhända att du har rätt. Det blir i alla fall samma resultat. Sämre prestanda, något lägre oväsen.

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2003-12-01 16:53

...en fråga som angränsar; Jag har en Maxtor 5400-varvs på 250GB som jag funderar på att skruva in i min nya iMac 20" när den kommer. Kommer jag att märka någon skillnad om jag istället tar en 7200-varvs? Egentligen? Jag jobbar inte med grafiska grejor annat än att jag hyggligt ofta rippar DVDs samt lägger till musik till mitt expanderande iTunesbibliotek...

  • Medlem
  • Linköping
  • 2003-12-01 22:06

Jag kan varmt rekommendera diskar från Samsung eller Seagate. Särskilt Samsung är, av någon anledning, fortfarande något av en outsider inom HD-branchen - men de gör väldigt, väldigt bra diskar.

Vad gäller all möjlig information om hårddiskar så rekommenderar jag ett besök på siten storagereview, där finns både detaljerade recensioner och framförallt ett välfyllt forum. Sök efter "samsung" på forumet, det finns många lovord att läsa.

Om du inte måste ligga i det absolut översta prestanda-toppskiktet så ser jag ingen större mening att fundera på vare sig Maxtor, Hitachi eller WD, men nu är jag bergis lite subjektiv så lyssna på andras råd också

Samsung-diskar finns bland annat att köpa på inwarehouse och komplett.

o11e

  • Medlem
  • Linköping
  • 2003-12-01 22:11
Citat:

Skrevs ursprungligen av William Naversten
Jag har en Maxtor 5400-varvs på 250GB som jag funderar på att skruva in i min nya iMac 20" när den kommer. Kommer jag att märka någon skillnad om jag istället tar en 7200-varvs? Egentligen?

Tack vare den lägre accesstiden som en 7200rpm disk kommer ge så kommer du troligtvis uppleva att disken känns lite "kvickare", program startar lite snabbare, sökningar på disken avslutar lite tidigare. Vad gäller ändamål som mer pressar på sekvensiell läs- och skrivhastighet (STR) så tror jag inte du kommer märka jätteskillnad, du har troligtvis hög STR-prestanda redan. När du rippar DVD och musik i iTunes tror jag knappt din HD-prestanda spelar roll alls, faktiskt.

o11e

  • Oregistrerad
  • 2003-12-01 22:36
Citat:

Skrevs ursprungligen av olov
Jag kan varmt rekommendera diskar från Samsung eller Seagate. Särskilt Samsung är, av någon anledning, fortfarande något av en outsider inom HD-branchen - men de gör väldigt, väldigt bra diskar.

o11e

Tackar för infon.
Det hampade sig så att det blev spårvagn hem idag och då ramlar man gärna in i lokala datormegastoren och det blev impulsköp på en Seagate 7200.7/8MB

Annars så har jag kikat lite på Samsung (glömde ju dom i första inlägget såg jag - var ju inte meningen) och det enda jag är lite tveksam till med dom är dethär med att dom oftast är UDMA-133 och jag har läst lite (det var på nätet så det är ju sanning ) att 133:or inte alltid funkar lysande med ATA-66 kontroller... Fast Samsung har ju UDMA-100 oxå (och 5400rpm - förvånansvärt komplett program).
Fast det får räcka med Samsung på telefonen för stunden

Hoppas dock att infon i tråden - kanske ihop med denna (RAID 0) - kommer någon annan till glädje

Citat:

Skrevs ursprungligen av Tim
Köpte en Samsung i helgen, 120 Gb för 1045 ;- hos närmaste krängaren.

Underbart tyst!

Tyst jämfört med annat märke?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-12-02 09:07

Vill bara lägga till att jag stoppat in två st. Maxtor 120Gb utöver en inbyggd IBM i en QS. Dom är också mycket tysta (tystare än den original som sitter i från början).

Så dom rekommenderas också varmt.

  • Medlem
  • 2003-12-02 09:13
Citat:

Tyst jämfört med annat märke?

Tyst jämfört med den 120 GB IBM som jag hade innan. Men det är säkerligen så att alla nya hårddiskar är tystare än generationen innan.

Samsung har uppgifter på sin hemsida över hur mycket de låter, tror min låter mellan 27-28 dB. Flera andra diskar låter strax över 30 vilket är en dubbling...

  • Oregistrerad
  • 2003-12-02 19:47
Citat:

Skrevs ursprungligen av Pär
Maxtor - Finns ju 6Y120-serien, men den är ju UDMA-133 och det funkar väl inte hundra i lite äldre Mac:ar som kör ATA-66?

Har var det oxo lite trångt tills häromdagen. För mig blev det en 6Y120.
Nu blev jag lite skraj när du tar upp UDMA-133 och ATA/66
Hur skulle problemen yttra sig i min G4 Digital Audio?

  • Oregistrerad
  • 2003-12-02 21:38
Citat:

Skrevs ursprungligen av zink
Nu blev jag lite skraj när du tar upp UDMA-133 och ATA/66
Hur skulle problemen yttra sig i min G4 Digital Audio?

Äh... Ingen fara
Såg när jag pluppade i HD:n i just en DA-533 att den hade en svart och en grå kontakt - och då fixar den "cable select" och borde då utan problem fixa såväl ATA-133 som UDMA

  • Medlem
  • Northwood – Kronoberg
  • 2003-12-02 22:28

Om det nu är en gammal burk du shoppat HD till så gör nog 8MB cache varken till eller från.

Men prisskillnaden är ganska liten och det kan vara bra att ha en bra disk, du kanske byter burk och behåller HD;-)

  • Oregistrerad
  • 2003-12-02 23:49
Citat:

Skrevs ursprungligen av Pär
Äh... Ingen fara
Såg när jag pluppade i HD:n i just en DA-533 att den hade en svart och en grå kontakt - och då fixar den "cable select" och borde då utan problem fixa såväl ATA-133 som UDMA

Jag har faktiskt problem med min nya Maxtor! Den sitter som master och samsas med en gxp60 slave.
Till och från tar min G4-DA en "pause". Datorn uppför sig som att disken gått ner i varv och behöver vänta på data. Idag har det hänt ett par-tre ggr.
Det kan fungera i timmar, för att sedan plötsligt uppträde till och från under några minuter. Rätt irriterande.
Inga krascher eller kernel panics i övrigt.

För övrigt var det inga problem att installera 10.3 + uppdaterare på disken. Jag har sedan gjort de vanliga trixen: Repair permissions, kört Disk Utils - Verify Disk och DiskWarrior 3 från annan skiva.
Energy saver är satt till att aldrig låta disken vila.
Inte heller ngn info i Consolen eller ngn tung process som kickar igång (Terminal: top -u).

Min plan var att vänta ut 10.3.2 och hoppas på att problemet skulle försvinna på magiskt vis.

En hel del annat intressant i tråden. Är inte blå-grå-svart ATA-kabel bara en följd av att Apple fick tag i sådana kablar? Trodde CS kom först med MDD-serien (ATA/100)?

At det blev en Maxtor med 8MB cache var en följd av pris och tillgång. Affären hade inga Seagate inne, och förde inte Maxtordiskar med 2MB. Jag skulle inte lägga många kronor extra för större disk-cache i min G4-DA om valet hade funnits.
F ö blev jag lätt mobbad för att jag frågade efter en Barracuda. PC-återförsäljare...

Våra hårddiskar går 24/7 365 dagar per år och min erfarenhet säger: Inte IBM och Inte Maxtor!
2 IBM 80Gb, 1 IBM 60Gb har lagt av.
1 Maxtor 120Gb och 1 Maxtor 160Gb har dragit sina sista suckar.
Western Digital och Seagate Barracuda går fortfarande hur bra som helst.
En av Maxtor diskarna gick 367 dagar! Bra timat. Den andra gock i dryga två veckor.

Grattis till att du köpte en Seagate alltså!

  • Oregistrerad
  • 2003-12-03 00:06
Citat:

Skrevs ursprungligen av zink
Trodde CS kom först med MDD-serien (ATA/100)?

Trodde jag oxå - men ena disken är ställd på master och sitter på svart, den andra på cable select och sitter på grå...
Inga kymmer alls såhär långt
(Men det kommer väl )

  • Oregistrerad
  • 2003-12-03 00:27
Citat:

Skrevs ursprungligen av Pär
Trodde jag oxå - men ena disken är ställd på master och sitter på svart, den andra på cable select och sitter på grå...
Inga kymmer alls såhär långt
(Men det kommer väl )

Bekymmer? Nja, du köpte ju en Seagate.
(F-n, här sitter jag och ångrar mig med min Maxtor )

Hur går det om du CS-jumprar *bägge* diskarna... OK, prova inte det om du har grejer du är rädd om

1
Bevaka tråden