Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Scanna diafilm/negativ smidigare?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

En god vän köpte nyligen en begagnad Agfa DuoScan. Med den kan man ju läsa in dia och negativ på glasbrickan.
Men ska man läsa in negativ vill ju dessa gärna bukta och bete sig.

Det följde med en liten sånhär svart ram, men inte av rätt storlek för dia.

Jag söker nu tips på vad man kan använda om man vill läsa in flera dia bilder samtidigt. Nån slags hållare för filmen som ändå inte "är i vägen" för inläsningen. Dvs helst inget glasskikt mellan läsare och film. Eller ska man behöva pilla bild för bild?
Vad jag förstår har man nån skena när man läser in med dedikerade filmscanners. Finns nåt motsvarande för användning i DuoScan?

Är också intresserad av att veta var man lämpligast inhandlar de pinaler som behövs.

EDIT: stavfel

Senast redigerat 2003-11-30 22:37
  • Medlem
  • Lund
  • 2003-12-01 21:10

enklast är att köpa en Nikon scanner med filmhållare och scanna filmen genom motorindragnings modulen som kommer med. betyder att du kan scanna en film utan att klippa ner den.
eller gå med filmerna till din fotohandlare som har digital lab och låt dom scanna in filmen och lägga bilderna på en cd till dig.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-12-02 10:01

Till min DuoScan F40 följde det med en "bricka" med 12 platser för monterade diabilder, samt en hel låda med diverse andra hållare (t.ex. för neg/dia-remsor). Om vi antar att detta levererades till alla DuoScan så kanske din kompis ska ta ett snack med säljaren. Annars borde detta finnas som reservdel hos Agfa.

Miri: Nu var det inte en ny scanner jag sökte.....

Niklas: Jo, vi upptäckte sedan, när vi tittade i PDF-manualerna att det verkar följa med den typen av filmhållere som jag söker. Men det kom inte med den här begagnade....
Finns det något som helst hopp om att man ska kunna köpa sådant löst? Agfa har ju slutat med desktop-läsare...

1
Bevaka tråden