Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Power Mac G5 LÅTER !

Tråden skapades och har fått 37 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2003-11-30 13:39

Själv sitter jag framför en G5 Dual som jag fick drygt en månad sedan.
Den låter, det gör det, och det är extra jobbigt när jag sitter i ett tyst rum och jobbar med musik.
Det som är ännu värre är att numera låter den mycket mer, jag tror att det är nätagregets fläktar faktiskt. Problemet är att även om jag sätter på hörlurar så hör jag ganska mycket !! Jag har inte ens överbelastat processorkraften( då kanske blir det vindtunneln vad vet jag)

Jag har följt diskussionen här om att G5 låter och tänkte vända mig till de som klagade och klagar och kommer att klaga på ljudet,

Ska vi samla namn och skicka till huvud ansvarige vad säger ni ?
De har ju ändå påståt att G5or ska vara tystare än G4or, men inte marginellt !!.
Om ngn av er har ett bättre förslag, är du välkommen !

ett bättre förslag ?
sälj skiten, köp en PC istället...
där kan du välja hur tyst du vill ha din maskin själv istället för att få en maskin som man inte kan göra så mycket åt...

hoppas ni kopplar ironin i det...

seriöst, vad förväntar ni er ?
7 fläktar, eller hur många fläktar det nu är i en G5, och som enligt apple inte kommer låta, det är ju bara bullshit liksom...
tänk själva...
ju fler fläktar desto mera oljud liksom...
bara för att fläkt ska vara tyst så kommer inte 7 stycken låta mindre liksom...
så då spelar det ingen roll vad apple säger i sina specar om det, apple har ju haft fel förut liksom...

hade jag inte varit nöjd med mitt köp så hade jag nog funderat på att häva köpet pga falsk marknadsföring, om jag anser att den låter mer än reklamen om den har sagt att den ska låta...

jag tycker det borde funka, utifall att du som konsument köpt en vara utifrån falsk marknadsföring eller reklam som inte stämmer med verkligheten, så har du ju blivit lurad och då borde köpet ju gå att häva med sådant resonemang...

sen kan jag klart ha fel i det tänkandet också, men generellt anser jag det borde vara så...
man kan ju undersöka närmare hur det föreligger med den saken...

M

  • Oregistrerad
  • 2003-11-30 14:32
Citat:

Skrevs ursprungligen av 12moons
ett bättre förslag ?
sälj skiten, köp en PC istället...
där kan du välja hur tyst du vill ha din maskin själv istället för att få en maskin som man inte kan göra så mycket åt...

hoppas ni kopplar ironin i det...

seriöst, vad förväntar ni er ?
7 fläktar, eller hur många fläktar det nu är i en G5, och som enligt apple inte kommer låta, det är ju bara bullshit liksom...
tänk själva...
ju fler fläktar desto mera oljud liksom...
bara för att fläkt ska vara tyst så kommer inte 7 stycken låta mindre liksom...
så då spelar det ingen roll vad apple säger i sina specar om det, apple har ju haft fel förut liksom...

hade jag inte varit nöjd med mitt köp så hade jag nog funderat på att häva köpet pga falsk marknadsföring, om jag anser att den låter mer än reklamen om den har sagt att den ska låta...

jag tycker det borde funka, utifall att du som konsument köpt en vara utifrån falsk marknadsföring eller reklam som inte stämmer med verkligheten, så har du ju blivit lurad och då borde köpet ju gå att häva med sådant resonemang...

sen kan jag klart ha fel i det tänkandet också, men generellt anser jag det borde vara så...
man kan ju undersöka närmare hur det föreligger med den saken...

M

"sälj skiten, köp en PC istället"...:D
På ett sätt så kan jag hålla med eftersom jag själv en en pc vid sidan om (pentium 2,4ghz med 6 papst fläktar i och själva datorn sitter i en ljudisolerad låda) som är inte helt tyst heller, men jag kan faktiskt leva med det, det känns ok men den är inte knepp tyst vill jag säga.
Vad gäller G5'an så tror jag att om det hade varit tystanätagregats fläktar så hade jag nog levt med den också. I slut änden så går det ändå inte att få den helt tyst.

Det är 9 fläktar som sitter i Dual G5an.

  • Oregistrerad
  • 2003-11-30 14:41
Citat:

Skrevs ursprungligen av thedelta
"sälj skiten, köp en PC istället"...:D
På ett sätt så kan jag hålla med eftersom jag själv en en pc vid sidan om (pentium 2,4ghz med 6 papst fläktar i och själva datorn sitter i en ljudisolerad låda)
Vad gäller G5'an så tror jag att om det hade varit tystanätagregats fläktar så hade jag nog levt med den också. I

Varför inte låda till G5:an???
Käns ju lite löjligt iofs. men det borde väl hjälpa?
(På ETA-auktionen här igår så gick det femtioelva lådor från gratis till två hundra i storlekar från "sun" till "stor jävla peze med massa luft"... Bara för at tretas lite )

men tricket är väl att med en ny dual G5a så borde man ju inte behöva lägga pengar på en tyst låda eftersom den ska vara så hiiiiimla tyst liksom...
det är ju fel liksom...

jag har ju blivit otroligt mycket känsligare för oljud i datorn sen jag bytte från Macen till en PC...
grejen är att en Mac låter fett mycket, men man bryr sig inte om det just för att den låter så mycket...
när jag köpte en PC så blev det liksom tyst i rummet och det är då man verkligen känner av tystnaden...

  • Oregistrerad
  • 2003-11-30 14:52
Citat:

Skrevs ursprungligen av Pär
Varför inte låda till G5:an???
Käns ju lite löjligt iofs. men det borde väl hjälpa?
(På ETA-auktionen här igår så gick det femtioelva lådor från gratis till två hundra i storlekar från "sun" till "stor jävla peze med massa luft"... Bara för at tretas lite )

Lättare sagt än gjort vill jag säga,
Innan jag fick G5a så hade jag en Dual G4 1,25Ghz och jag köpte material och byggde egen låda för att få tå tyst på den, men
Som vi vet, Apple är väldigt smart vad gäller fläktar, eftersom datorn känner av värmen och därmed fläktarna går i högre varv när det blir för varmt och det var precis det som hände när jag la Dual G4,an i lådan. Jag höll på bränna processorn !!
Jag vill också tillägga att jag monterade två extra tysta fläktar bakom så att inget värme uppstådd i lådan som jag byggde men ändå blev det väldigt varmt.

precis, och vad kostade det att bygga in fanskapet i en tyst låda liksom ???

det är ju inte billigt direkt...
en polare köpte loss tysta fläktar till sin G4a...
3000 spänn...
lyckades bränna sin CPU på köpet...
6000 spänn till...

mmm...

9000 för en tystare dator...
man får liksom en hel PC som e tyst för det priset...

min PC kör en AMD CPU, och dom är generellt mer värmebenägna än Intel CPUer...
jag har 5 fläktar i min PC burk, om man räknar med graffa kortet...

1 på CPU...
1 på graffa kort...
2 st 80 mm papst i lådan, båda drar ut luft...
1 i nätdelen, som också drar ut luft...

och den är faktiskt otroligt tyst...

  • Oregistrerad
  • 2003-11-30 15:02
Citat:

Skrevs ursprungligen av 12moons
precis, och vad kostade det att bygga in fanskapet i en tyst låda liksom ???

det är ju inte billigt direkt...
en polare köpte loss tysta fläktar till sin G4a...
3000 spänn...
lyckades bränna sin CPU på köpet...
6000 spänn till...

mmm...

9000 för en tystare dator...
man får liksom en hel PC som e tyst för det priset...

Det våre väldigt trävligt om man köpte en produkt mac eller pc eller ngt annat, att
Den produkt är så bra i praktiken som i teorin som de oftast skriver väldigt fin om iallafall överenstämde, speciellt när produkten är väldigt dyrt dessutom.

japp !
det vore onekligen bra !

  • Oregistrerad
  • 2003-11-30 15:06
Citat:

Skrevs ursprungligen av thedelta
Som vi vet, Apple är väldigt smart vad gäller fläktar, eftersom datorn känner av värmen och därmed fläktarna går i högre varv när det blir för varmt...

Gör väl alla moderna datorer, utom dom med fel på givaren

Citat:

Jag vill också tillägga att jag monterade två extra tysta fläktar bakom så att inget värme uppstådd i lådan som jag byggde men ändå blev det väldigt varmt.

Jo, att få till flödet i en låda är ju klurigt. Risken finns ju som du säger att luften bara far runt och blir varmare och varmare. Men G5:an är väl tacksam men flödet eftersom den drar i i bak och blåser ut i fram...

Vart låter det... Fläktarna i nätaggregatet? Generalfel... Hörs det (mest) på baksidan, genom chassit eller i fram?

tricket med en tyst låda är att täppa igen den så mycket som möjligt, och sen rikta fläktarna så att dom drar ut all varm luft...
skit i att få till det med en som drar in o en som drar ut...

all varmluft ska bara ut, det är det som är det viktigaste...
om man riktar alla fläktar utåt, men i en riktning så kommer det in kall luft lite från överallt där det inte är täppt, och sen kommer det dra ut varm luft...

då kan man tillomed dra ner på hastigheten på fläktarna och på så sätt skapa mindre oljud...

  • Oregistrerad
  • 2003-11-30 15:12
Citat:

Skrevs ursprungligen av Pär
Gör väl alla moderna datorer, utom dom med fel på givaren

Jo, att få till flödet i en låda är ju klurigt. Risken finns ju som du säger att luften bara far runt och blir varmare och varmare. Men G5:an är väl tacksam men flödet eftersom den drar i i bak och blåser ut i fram...

Vart låter det... Fläktarna i nätaggregatet? Generalfel... Hörs det (mest) på baksidan, genom chassit eller i fram?

Citat:

den drar i i bak och blåser ut i fram...

Det gör väl inte, utan snarare tvärtom, drar i fram och blåser ut bak.
Vad har du för dator ?

Jag håller med 12moons, det spelar faktist ingen roll, huvudaken att den låter och jag säger igen det är nätagregatsfläktar som låter mest.

  • Oregistrerad
  • 2003-11-30 15:15
Citat:

Skrevs ursprungligen av thedelta
Det gör väl inte, utan snarare tvärtom, drar i fram och blåser ut bak.
Vad har du för dator ?

Ja inte har jag någon G5 och det var ett tag sedan jag kollade i en - men då är det väl ändå lättare

  • Oregistrerad
  • 2003-11-30 17:14

Thedelta!

Vad jag inte riktigt förstår är varför du inte felanmäler datorn, eller har du gjort det? Nätaggregatet på min G5a lät mycket först också och jag felanmälde det direkt.

Min dator har nu, faktiskt för nästan tre veckor sedan, varit på service och fått ett nytt nätaggregat, helt och hållet på garantin.
Nu är den datorn tyst som en mus, nja visst låter den lite mest från hårddisken och det blåser lite från fläktarna, men är absolut den tystaste "proffsmacen" jag suttit vid. Jag har en G4a (400 Mhz) bredvid och varje gång jag stänger av den tänker jag "Äntligen blev det tyst" fast G5an frotfarande är på:)

Du ska absolut inte acceptera en dator som låter mer än vad du tycker är acceptabelt.

Förresten så är det väl många som klagar på just fläktljud och "oljud" från ljudutgångarna på G5orna (mest dual)? (på apples diskussionsforum) Jag vet inte om min dator hade dessa fel, men den drogs med något slags oljud, mer skrapaktigt visslande lite då och då. Detta ljud är borta nu också,men det kan ju också bero på systemet.

  • Oregistrerad
  • 2003-11-30 17:27
Citat:

Skrevs ursprungligen av Niklas Hellgren
Thedelta!

Vad jag inte riktigt förstår är varför du inte felanmäler datorn, eller har du gjort det? Nätaggregatet på min G5a lät mycket först också och jag felanmälde det direkt.

Min dator har nu, faktiskt för nästan tre veckor sedan, varit på service och fått ett nytt nätaggregat, helt och hållet på garantin.
Nu är den datorn tyst som en mus, nja visst låter den lite mest från hårddisken och det blåser lite från fläktarna, men är absolut den tystaste "proffsmacen" jag suttit vid. Jag har en G4a (400 Mhz) bredvid och varje gång jag stänger av den tänker jag "Äntligen blev det tyst" fast G5an frotfarande är på:)

Du ska absolut inte acceptera en dator som låter mer än vad du tycker är acceptabelt.

Förresten så är det väl många som klagar på just fläktljud och "oljud" från ljudutgångarna på G5orna (mest dual)? (på apples diskussionsforum) Jag vet inte om min dator hade dessa fel, men den drogs med något slags oljud, mer skrapaktigt visslande lite då och då. Detta ljud är borta nu också,men det kan ju också bero på systemet.

Hur länge fick du vänta tills du fick datorn ?
Jag hade en G4 dual 1,25ghz innan och den let ganska mycket också och då bytte de nätagregatet men hur? jag tittade på medan killen mekkade i datorn, han var abslut inte profs måste jag säga, jag trodde datorn gick åt helvete, jag måste säga att ngn som du och jag är mycket bättre än honom, hursomhelst, det blev ingen som helst skillnad ljudmässigt ändå, så att jag är rädd att det ska hända samma sak igen...och när det väl gör det, då blir jag PISSED OFF.. jag betalade 28000:- och det är ingen leksak. heller.

  • Oregistrerad
  • 2003-11-30 17:38

Ryktet säger att det finns ett nytt förbättrat nätaggregat till G5orna. När jag skulle byta mitt fick jag veta att alla nätaggregat var restnoterade men skulle komma i slutet av oktober. Till slut kom det ett lite mer än en vecka in i November (vilket är runt det datumet som de nya skulle vara klara att levereras). Jag hade min dator hemma hela tiden och körde helt enkelt in den till LAN-Master, servicestället, de bytte nätaggregatet och jag fick den hemlevererad.

Om jag verkligen fått ett nytt, bättre, nätaggregat kan jag inte veta. Applestruntarna har ju gömt dem i botten av datorerna på G5orna och jag är inte den som bara tar en skruvmejsel och hugger in. Jag hade också en MDD tidigare och då var det ju mycket tjat om tillverkare av nätdelarna och hur mycket de lät. Om datorer som varit inlämnade för byten av nätaggregat men kom tillbaka obytta osv. Apple ville väl komma bort från allt sånt:)

Japp Dual G4 låter fan för mycket specielt efter att man har Max testat datorn i ca 5 veckor med all världens olika test!

Min Dual började efter ca 2 veckor att låta allt mer.
Nu går det knappt att sita bredvid dator en längre stund för då går man ut med huvudvärk eller hörselproblem!

Om ni orkar kan ni läsa följande :
http://99mac.se/forum/showthread.php?s=&threadid=34961

Ang alla problem man har med ens dual.
Men ett stort plus ska Macen ha för CPU'n det är mycket stor fröjd att arbeta med en dual om den inte var ett måndag ex man fick!
Fortfarande inget från Apple!
Dålig support!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-30 19:18

Japp, jag älskar Apples produkter, särskilt de bärbara. Men det är tre saker Apple måste bli bättre på:

1. Leveranser. Apple måste leverera grejorna i tid och i tillräckliga mängder.
2. Kvalitetskontroll. Allting måste testas mycket mer ingående. (Men hur som helst bör man alltid unvika att köpa version 1.0 av någonting.)
3. Marknadsföring. Apple marknadsföring är ytterst ineffektiv. Många kunder vet fortfarande inte vad Apple och Macintosh står för.

Det måste Apple ändra på. Omgående!

Citat:

Skrevs ursprungligen av Mondo
Japp, jag älskar Apples produkter, särskilt de bärbara. Men det är tre saker Apple måste bli bättre på:

1. Leveranser. Apple måste leverera grejorna i tid och i tillräckliga mängder.
2. Kvalitetskontroll. Allting måste testas mycket mer ingående. (Men hur som helst bör man alltid unvika att köpa version 1.0 av någonting.)
3. Marknadsföring. Apple marknadsföring är ytterst ineffektiv. Många kunder vet fortfarande inte vad Apple och Macintosh står för.

Det måste Apple ändra på. Omgående!

Där satte du huvudet på spiket!
specielt med

2. Kvalitetskontroll. Allting måste testas mycket mer ingående. (Men hur som helst bör man alltid unvika att köpa version 1.0 av någonting.)

Jag ångrar mig djupt att jag inte väntade till version 1 utan skulle köpt den senare!

Vi får se vad Apple säger början på nästan veckan!

  • Oregistrerad
  • 2003-11-30 20:49

Hej Hunter,

jag har läst ditt inlägg, men hann inte kommentera det då. Du borde egentligen inte ha några som helst problem att returnera datorn. Ett serviceställe har ju redan sagt att den har för många fel att fixa. Det är just servicestället som måste meddela detta till Apple. De kan så vitt jag vet packetera en dator på ett visst sätt, så att Apple bara kan komma och hämta upp den. Vi har vid flera tillfällen fått sk DOAs vid leverans från Apple Store.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Niklas Hellgren
Hej Hunter,

jag har läst ditt inlägg, men hann inte kommentera det då. Du borde egentligen inte ha några som helst problem att returnera datorn. Ett serviceställe har ju redan sagt att den har för många fel att fixa. Det är just servicestället som måste meddela detta till Apple. De kan så vitt jag vet packetera en dator på ett visst sätt, så att Apple bara kan komma och hämta upp den. Vi har vid flera tillfällen fått sk DOAs vid leverans från Apple Store.

Niklas Hellgren
tyvärr verkar det inte så lätt!
Problemet ligger inte i att Apple känner till mina dator problemet utan att Apple inte vill häva köpet fast Kullander har rapporterat felen till Apple !
Gruppchefen hävdar att man kan endast kan göra det inom 10 dagar. Trots att det inte stämmer för Tony på sales support och Apple Kundtjänst säger att jag ska häva och att de ska hjälpa mig ned det. Någon på Apple sa att det var upp till 90 dagar rätt att häva ett köp om dator var trasig från dag 1, viket min har varit det!
Att sedan en grupp chef (Micheal Barry ) lägger sig på tvären och inte gör det som jag har rätt till och har fått info om. Det är ännu en sak varför jag inte vill ha något med Apple store att göra.
Speciellt att olika säger olika, desto mindre en dator från Apple store
Varför det inte sa till mig att det fanns begränsning tid på återlämning av maskin?
När jag allmänt både frågade Apples kundtjänst och sales support, när jag fortfarande hade möjlighet till det, då hade jag inte väntat på Panther utan hävt köpet direkt!

I fredags har Apple gått med på att byta ut min maskin om jag skulle vilja det!
Men jag säger fortfarande att jag vill häva köpet på grund att Appel store ljugit mig mer eller mindre rakt upp i ansiktet.
Apple store har förbrukat sitt förtroende hos mig.
Sedan att Apple support inte har gjort något aktivt för att hjälpa mig med min dator.
Sex veckor väntetid är inte acceptabelt Eller hur, eller har jag fel för mig?

Om jag ska ha en mac så ska det vara från en återförsäljare ( Kullander i Malmö )
För att i fortsättning om det skulle dyka upp problem så löser jag det lokalt och inte med Irland.

Fortfarande väntar jag på att få min maskin hävd men än så länge har inget hänt!
Apple struntar fullständigt i en när man väll har betalt, dålig still Apple!

Det jag undrar är vad man kan göra för att få Apple att betala tillbaks mina pengar och ta tillbaks den trasiga datorn!

  • Oregistrerad
  • 2003-11-30 21:37
Citat:

Skrevs ursprungligen av Hunter78
Det jag undrar är vad man kan göra för att få Apple att betala tillbaks mina pengar och ta tillbaks den trasiga datorn!

Enligt konsumentköplagen så har de rätt till tre försök att åtgärda problemet innan köpet kan hävdas...
Mycket mer kan man inte göra mig veterligen.
Sen kan man ju skriva snyggt och tydligt här - så som gjorts ett antal gånger om REDA - så att andra kan fundera på innan deras köp. Kan ju generera en goodwillhandlimg

Citat:

Skrevs ursprungligen av Pär
Enligt konsumentköplagen så har de rätt till tre försök att åtgärda problemet innan köpet kan hävdas...
Mycket mer kan man inte göra mig veterligen.
Sen kan man ju skriva snyggt och tydligt här - så som gjorts ett antal gånger om REDA - så att andra kan fundera på innan deras köp. Kan ju generera en goodwillhandlimg

Problem ligger i att Apple själva säger att det inte är lönt att reparera dator utan att jag ska få datorn utbyt!

Men det vill jag inte pg av att de har inte gjort ett skit på 6 veckor och har ljugit mig rakt upp i ansiktet!

Utan när Jag ville häva köpet så fick info om att jag kan göra det upp till 90 dagar om det finns fel från början!
Jag skulle häva köpet om problemen fortfarande fans kvar efter att Panther har installeras på dator!
Problemen blev ännu värre efter att panther installerades och då ville jag häva köpet och då fick jag chock nyheten att jag inte kunde det.

Pg av fel info ( lögn ) så har jag mängder med problem nu!
Apple har inte informerat mig om de 10 dagar om hävning när jag frågade om det får man svar 90dagar har jag rätt till!

Personalen själva säger emot sig själva och emot andra som jobbar på Apple!

  • Oregistrerad
  • 2003-11-30 21:58

Snygg bild - det skärmkortet mår inte bra...
Varför inte bara få den utbytt och sedan låta nästa köp gå via Kullander istället?

Det vill inte Apple pg av alla andra fel på datorn, Utan Apple vill bya ut datorn!
Sedan tar det för lång tid att få en sak utbyt 6.5 vecka har går och inget har hänt än! sedan ska det gälla 5 fel!
Fick info från kullander att det skulle kunna fixa det men inte tidigare än slutet på Januari eller början på februari pg av komponent brist och reservdelar till G5! Jag kan inte vänta så lång tid pg av att det är mitt arbetsredskap!
Men jag vill häva datorn köpet! efter allt klydd. Jag har rätt till det !

  • Oregistrerad
  • 2003-11-30 22:17
Citat:

Skrevs ursprungligen av Hunter78
Men jag vill häva datorn köpet! efter allt klydd. Jag har rätt till det !

Har du rätt till det så är det väl inget problem?

Jag har rätt till det enligt Tony på sales support och hos Apple konsument.
Och på konsumentverket & hos Allmänna reklamationsnämnden

Men på Apple ( Maihel Barry ) total vägrar utan förklaring.

Men enligt ( Micheal Barry Grupp chef på Apple Store Sverige ) så har han inte den policy att ta tillbaks produkter som är trasiga och betala tillbaks pengarna.

så vad kan jag göra !

Fast Apple själva vill inte själv reparera utan vill byta ut maskinen! men jag vill häva köpet!

Här har vi problemet!

Bevaka tråden