Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

bondi or blue?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-11-28 22:45

Kära Design-doktorer! Min G3:a är turkos liksom, inte så här blått blå. Finns det olika färgnyanser? Jag har en G3/350 med tillhörande skärm, tgb och mus - allt är "bondi blue" precis som första iMac. Är det bara fotografierna eller finns det även mer "blå" blåvita G3:or?

Undrande men kär (i en G3)

  • Oregistrerad
  • 2003-11-28 22:53

Det här är mer den färg min burk har - The Real Bondi Shade.

  • Oregistrerad
  • 2003-11-28 23:21

Kan tillägga att jag köpte datorn från skolan nu i veckan. Tänkte först sälja CPUn å behålla skärmen till min bärbara dator (PC, som att svära i kyrkan). Installerade OS X på G3:an och "while it worked" helt OK, så kändes det lite släpigt. Sedan misslyckades jag med Linux och höll på att ge upp. Men då åkte OS 9.2.2 in igen. Och kärleken kom tillbaka som ett slag rakt i ansiktet. Det optimala systemet till en burk som denna - den kommer hålla flera år till känns det som denna afton. Man får ju minnas tillbaks till 1999 när detta var den absoluta dregla-över-och-drömma-om-macen. Ett komplett kit med Zip-drive å skärmen å puckmusen å allt.

Någon annan G3 B/W-ägare som är med om att starta en fanclub för denna dator och OS 9? Sveriges P1800-förening... typ. Hur många hårddiskar kan man pula in i den? Tänkte låta 12-giggaren sitta kvar men kanske komplettera med en till. Den har UW-SCSI också... lovely jäkla burk...

  • Medlem
  • Svedala
  • 2003-11-28 23:25

Vad jag vet finns det bara en nyans på dem, så bilderna ljuger!
Trevlig maskin det där.
Perfekt att ha som en Mac OS 9-maskin, eller som en server med Jaguar eller Panther på.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-11-29 00:08

Ja, bilder över dessa macar blir ofta ganska felsägande. Det minns jag när det begav sig. Nyansen hos plasten beror ju helt och hållet på ljuset vid bildtillfället.

  • Oregistrerad
  • 2003-11-29 00:28

Man känner sig helt färgblind, datorns verkliga färg är verkligen inte som den på den översta bilden i denna tråd.

Har både en bondi imac (rev b) och en b/w powermac g3:a. Det är definitivt inte samma färg på dessa burkar. imacen är bondi (grön-turkos-blå) medan powermacen är blå.

Har heller aldrig hört talas om att det ska finnas olika färger på powermacen. Svågern hade ett tag en powermac 350 megahertzare och den var samma blå färg som min.

  • Oregistrerad
  • 2003-11-30 01:17

Fan vad skumt. Min Powermac G3 är i samma färg som första iMac, den har även samma tangentbord och puckmus (med tvåfärgad kula som liksom ska vara lite så där extra designad). Under musen står modellnumret M4848. Skriver från datorn just nu - och hur jag än tittar, i vilket ljus jag än tittar, är den definitivt "grön-turkos-blå" som du säger. Mer grön än blå egentligen. Apple-skärmen (17" Studio Display) har samma kulör.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-30 01:29

En detalj om puckmusen: De första som släpptes 1998 saknade den lilla gropen på musknappen som talar om vad som är fram på musen.

Vad tänkte Apple på när de designade Puckmusen? Det kan mycket väl vara världens mest obekväma mus.

  • Oregistrerad
  • 2003-11-30 02:31

Inte då! Den är superb. Skulle vilja ha lite högre "mouse tracking"-hastighet på skärmen bara. Fast isn't fast enough. Vet ni ngt bra litet tillägg / etc som fixar det? OS 9 så klart...

  • Oregistrerad
  • 2003-11-30 02:41

Mondolia: Jag fick två möss med - bägge saknar "urringning"

  • Oregistrerad
  • 2003-11-30 09:56
Citat:

Skrevs ursprungligen av Sundevall
Vad tänkte Apple på när de designade Puckmusen? Det kan mycket väl vara världens mest obekväma mus.

Dom var väl inspirerade av Digital/Compac och deras jä*la DecStation (Alpha) - Fast Apple tjorde ju i vart fall lite hemläxa när det gäller ergonomi, Digitals var en vädervedrig 3-knapps-250g-brie.

  • Medlem
  • Jakobsberg
  • 2003-12-02 00:15
Citat:

Skrevs ursprungligen av PF
Men då åkte OS 9.2.2 in igen. Och kärleken kom tillbaka som ett slag rakt i ansiktet. Det optimala systemet till en burk som denna - den kommer hålla flera år till känns det som denna afton.

Någon annan G3 B/W-ägare som är med om att starta en fanclub för denna dator och OS 9? Sveriges P1800-förening... typ. Hur många hårddiskar kan man pula in i den? Tänkte låta 12-giggaren sitta kvar men kanske komplettera med en till. Den har UW-SCSI också... lovely jäkla burk...

Skulle lätt kunna tänka mej att vara med i fancluben! Det var ju med den maskinen som dom "moderna" power-macarna fick sitt utseende. Fast jag kör iofs X i min b/w... bara för att kunna använda Safari... Gillar inte NS och IE är FÖR trögt på macen... :/
Men med en halvgig i ram tuggar det på rätt bra ändå.

Du kan iaf. köra tre hårddiskar i den, 2 ide och en scsi. Utöver det måste man skaffa mer elkontakter och/eller ata-kort och så...

Fanclubnamn? "BWG3" såklart!

Citat:

Skrevs ursprungligen av PF
Någon annan G3 B/W-ägare som är med om att starta en fanclub för denna dator och OS 9? Sveriges P1800-förening... typ. Hur många hårddiskar kan man pula in i den? Tänkte låta 12-giggaren sitta kvar men kanske komplettera med en till. Den har UW-SCSI också... lovely jäkla burk...

Bredda klubben en liten aning så är jag med! Klubben för glada Macar som inte orkar köra OSX?

  • Oregistrerad
  • 2003-12-02 19:22

Det var lite skämtsamt... Men OS9 kan dock få snurra ett par år till tycker jag...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-12-02 20:00
Citat:

Skrevs ursprungligen av Ingemar Ragnemalm
Bredda klubben en liten aning så är jag med! Klubben för glada Macar som inte orkar köra OSX?

Då kan jag ju också vara med! Fast jag kör OS X, trots att min lilla dator inte har nog med grafikkort...

Förresten så hänger väl den största delen av OS X trögheten med G3 i grafikkortet, och dess bristande minne? På en B&W måste man väl kunna installera ett begagnat grafikkort som borde göra datorn till en riktigt-lagom-fast-utan-att-vara-overkill burk?

Hur mycket fick du ge för den förresten? Jag fick själv tag i en Laserwriter 12/640PS gratis på högskolan, nice...

1
Bevaka tråden