Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

12:an ett tröskverk...?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-11-29 12:15

I väntan på min supertolva snokar jag upp allt möjligt mer eller mindre värdefullt vetande om den. Upptäckte att Apple gav den kodnamnet Thresher under utvecklingen. Med tanke på mitt intryck av tolvans funktion och ljudnivå så utgår jag från att namnet var till för att vilseleda snokande konkurrenter - eller vad säger ni som redan haft tolvtums-PB ett tag?

Länk: http://www.theapplemuseum.com/index.php?id=tam&page=codenames&subpage=portable

Jag har en 12" 867Mhz med 640MB Ram på jobbet och en 15" 1Ghz med 512MB ram hemma. Man skulle kunna tycka att de bör vara ganska lika i prestanda men mitt intryck (utan vetenskapliga tester) är att 12" är märkbart långsammare. Nu har ju den bara 32MB grafikminne med NVIDIA GeForce4 medans 15" har ATI 9000 med 64MB.

Men hur som helst är 12" en mycket fin och bra dator, och tyst. Väldigt sällan hör jag fläkten på den och det kan jag inte säga om 15".

Vad sägs om skillnaden mella den nya 12-tummaren och den kraftigaste nya 14" iBook? Vad är det för skillnad i prestanda egentligen?Man får ju större hårdisk, bildskärm och längre batteri tid (antar jag) med iBooken. Gör det dubbla L2 cache i PowerBooken så mycket skillnad? Grafikkortet i PowerBooken. Är det så mycket bättre?

  • Oregistrerad
  • 2003-11-29 21:50

Vad gäller jämförelsen iBook/PB är de avgörande punkterna för mig utseende och superdrive.

håller med henrik.

Jaha?
Så ni tycker inte att pris och batteritid är av större vikt?
Superdrive är såklart kul, men prisskilnaden är ju löjlig om man jämför 12" iBook med 12" PowerBook.
Och iBooken har längre batteritid.

Jag kan maxa 12" iBooken med 60 GB hårddisk och 640 MB minne plus ett extra batteri. Ändå kostar den 2-3 tusen mindre än en PB 12" med 256 MB minne och 40 GB HD. PB har iofs Superdrive, men ändå.

iBooken speglar bilden till en externskärm i samma upplösning. Med en PowerBook kan du köra högre upplösning på den externa skärmen samt väja med mellan spegling. eller extra stort skrivbord.

Om ofta jobbar vid extern skärm är PowerBooken att föredra.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-12-01 21:52
Citat:

Skrevs ursprungligen av Christian Åhs
iBooken speglar bilden till en externskärm i samma upplösning. Med en PowerBook kan du köra högre upplösning på den externa skärmen samt väja med mellan spegling. eller extra stort skrivbord.

Om ofta jobbar vid extern skärm är PowerBooken att föredra.

Det går väl att fixa med det famösa hacket?

En fåga till...
Kan man köra iBook G4 fastän locket är stängt?
Har för mig att detta går med de nyare PowerBook.

Citat:

Skrevs ursprungligen av hgus
Det går väl att fixa med det famösa hacket?

Allting utom att spegla till en större upplösning. Kan PB verkligen det? Då är det ju inte spegling riktigt...

J.

1
Bevaka tråden