Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

PCI nätverkskort i en 7100?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2001-06-10 18:59

Jag hade planer på att köra en 7100 som router, men jag är en PC nörd. Så jag undrar om det är möjligt att använda vanliga PCI nätverkskort i 7100 eller ska det vara något special kort?
Hur är det med drivrutiner och sånt?

7100an är ingen PCI maskin så du kommer inte att hitta så många platser att stoppa kortet i

Hoppet för dig är att hitta ett NuBus kort som är den korttyp som återfinns i x100 modellerna. Bör gå att få tag i begagnat någonstans, nya säljs nog inte längre.

[ 11 Juni 2001: Meddelandet ändrat av: Tomas Björklund ]

  • Medlem
  • International user
  • 2001-06-11 17:01

ops...
Jag skrev visst fel model, det ska vara 7200.
Hur är det med dom?, går det att köra vanliga PCI kort i dom?

Jepp, fast bara för att det passar är det inte säkert att det fungerar. För att det skall fungera krävs att det finns drivrutiner. Detta kontrollerar du lättast på tillverkarens hemsida.

  • Medlem
  • International user
  • 2001-06-11 18:02

Ok
Jag har varit och snokat runt lite på 3com´s hemsida. Det verkar som dom inte har något mac stöd alls.
Är det någon som vet?

Det finns några kort som fungerar bättre än andra.
Jag har inte köpt några Ethernet kort på länge så jag vet inte riktigt hur de fungerar med OS 9 eller senare.
Jag rekommenderar dig starkt att kontakta en "riktig" Mac ÅF som kan ge dig råd i detta.
Det är inte värt att spara några hundra spänn på inköpet och få en massa problem på köpet.

Det finns inga 3Com kort som fungerar på mac i dagsläget. Asanté har många kort som fungerar till både PC o Mac.

  • Medlem
  • International user
  • 2001-06-11 20:49

Ok
Tack för all hjälp

Jag är en flitig användare av Linux på PC plattformen. Men jag tycker ju att det borde gå att få igång 3com korten på en 7200 om man kompilerar in stöd för 3com kort i kärnan. Men jag vet inte riktigt hur det fungerar när det är en annan arkitektur.
Någon annan som vet?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2001-06-12 16:11

farallon är bästa nätverks kort tillverkaren till mac.. dom har gjort allt till com1, com 2, nubus och pci så:

www.farallon.com

1
Bevaka tråden