Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Telia 10mbit VDSL

Tråden skapades och har fått 28 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Telia har nu hakat på Bostream och Bredbandsbolaget genom att erbjuda vanliga dödliga upp till 10mbit direkt ur telefonjacket (förutsatt att du bor i Stockholm, Göteborg eller Malmö men omnejd.)

Saxat från telia.se:

2003-11-26
Nu sätter Telia fart på bredbandet
Från onsdag den här veckan kan hushåll och företag i landets tre storstadsområden höja hastigheten på sitt Telia ADSL-bredband rejält upp till 8 Mbit/s - i Stockholm ända upp till 10 Mbit/s med VDSL-teknik. Det snabbare bredbandet byggs sedan ut successivt runt om i Sverige.

Sedan tidigare finns Telias bredband i hastigheter från 250 kbit/s upp till 2 Mbit/s. Dessa erbjuds kunder som har maximalt 5,5 - 3,5 kilometer till sin telestation. För att man ska kunna tillgodogöra sig de nya hastigheterna gäller följdriktigt det kortare avståndet på grund av motståndet i ledningarna. För upp till 8 Mbit/s 3,5 kilometer och för 10 Mbit/s högst 1 kilometer.

72 procent av svenskarna har Internet hemma. Av dessa använder fortfarande 61 procent telefonmodem. Fördelarna med bredband, förutom att man kan prata i telefon och surfa samtidigt, är givetvis de korta nedladdningstiderna. Med VDSL kan teoretiskt en fil på 5 MB laddas hem på fem sekunder. Med telefonmodem (56 kbit/s) tar det cirka 12 minuter.

Hastigheten kunden får beror bland annat på belastningen på Internet, avstånd till telestation, kundens utrustning, ledningarnas kvalitet. Ju närmare man är telestationen, desto högre hastighet.

De 20 orter där man nu kan beställa den nya snabba bredbandstjänsten är Stockholm med de flesta kranskommunerna, Södertälje, Göteborg och Malmö. VDSL med 10Mbit/s erbjuds tills vidare i Spånga och delar av centrala Stockholm.

För de nya bredbandshastigheterna betalar man en engångsavgift och för en fast månadsavgift surfar man sedan fritt. De första kunderna kommer att vara inkopplade i januari.

Mer information om bl a priser finns på www.telia.se och på underlänkarna "Privat" respektive "Företag".

Stort plus är att dom, ibland, tvivelaktiga typerna på Telia skippat att man ska betala för antal megabyte data man laddar ner som det tidigare var på deras 2,5mbits tjänst.

  • Oregistrerad
  • 2003-11-27 00:38
Citat:

Månadsavgift: 449_kr (Ytterligare avgifter tillkommer, se Prisinformation).

Dyrt BBB tar 399:- för 10Mbit. Sitter verkligen 61% fortfarande med telefonmodem? Stackars satar... Fast dom kanske inte har något val.

Nej, jag har inget val. Inte med väl invanda, använda och spridda @telia.se mail-adresser heller... Då får man snällt stanna. Har man tryckt upp visitkort med sin email på, känns det dumt att byta till BBB för att spara YNKA femtio kronor...

  • Oregistrerad
  • 2003-11-27 02:33

Kan dessutom meddela att jag kört telia ADSL länge nu och jag har aldrig haft något problem med uppkopplingen. T om var det så att för ett par vintrar sedan kom jag inte ut med modem från landet - användandes samma Telia-konto. Då ringde jag dem - en lördag förmiddag. Trettio minuter senare stod det en Telia-gubbe i en telefonstolpe och joxade. Fem minuter efter det kunde jag koppla upp. Telia klagar alla på, men jag tycker de är bra.

Citat:

Skrevs ursprungligen av PF
Kan dessutom meddela att jag kört telia ADSL länge nu och jag har aldrig haft något problem med uppkopplingen.

Om du har Telia ADSL nu, så kan du ringa Kundtjänst när de öppnar och ha 8 Mbit ADSL innan lunch. Inget modembyte, inget krångel, bara högre fart (och lite högre pris).

Det snabbaste jag hörde i går var en som ringde kl. 19.50 (cirka) och hade 8 Mbit cirka kl 20.40.

//Mikael

  • Oregistrerad
  • 2003-11-27 09:18

Nån som har fått bredband 8000? Jag fick det igår em. Dock går det långsamt, bara i snitt i 140k mot sunet mot tidigare 60k (0,5 mbit). Hurdana hastigheter har ni andra med bredband 8000?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-27 09:57

Hänger det på vilket modem man har hemma ifall man kan uppgradera till 8 Mbit eller kan alla Telias ADSL-modem komma upp i den hastigheten?

Tror jag har nåt Alcatelmodem hemma.

Tror modemen kan komma upp i 8Mb/s, men..det är om du bor stenkastet ifrån station.

Funderar på hur de kan sälja en tjänst med fast bandbredd, när den teoretiska maxet är helt dynamiskt och beror som sagt precis på ditt avstånd till station.

På tre kilometer får du nog max 5-6 Mb/s

Skumt..

Citat:

Skrevs ursprungligen av melfunko
Telia har nu hakat på Bostream och Bredbandsbolaget genom att erbjuda vanliga dödliga upp till 10mbit direkt ur telefonjacket (förutsatt att du bor i Stockholm, Göteborg eller Malmö men omnejd.)

10 millibit/s, då går det ju fortare med vanligt modem. (Ursäkta kunde inte låta bli):D

Bytte mitt 2000 till 8000. Beställningen lagd 09.59 uppkopplingen klar 10.04.

Tack för det Telia.

Hälsningar
Dogcow

Citat:

Skrevs ursprungligen av Mikael Svensson
Det snabbaste jag hörde i går var en som ringde kl. 19.50 (cirka) och hade 8 Mbit cirka kl 20.40.

//Mikael

Mot ftp.sunet.se i snitt ca 830k per sekund.

Citat:

Skrevs ursprungligen av hnhl
Nån som har fått bredband 8000? Jag fick det igår em. Dock går det långsamt, bara i snitt i 140k mot sunet mot tidigare 60k (0,5 mbit). Hurdana hastigheter har ni andra med bredband 8000?

Senast redigerat 2003-11-27 13:05
  • Oregistrerad
  • 2003-11-27 12:06

Skaffa BBB och skicka 50 kr i månaden till mitt PG.

Kör i 700K idag! Så coolt! Nu har jag äntligen riktigt bredband. Mycket nöjd med Telia!

  • Oregistrerad
  • 2003-11-27 15:18

Yes! Beställde nyss - och nu har man 8 MBit!

Någon som vet hur det är men bindningstid och dylikt?

Måste jag förlänga mitt ADSL abbonemang och binda mig på 12 mån eller är det som jag har nu att man kan säga upp närsom?

- edit - tänkte snabbare an jag skrev - edit -

Senast redigerat 2003-11-28 13:32
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-28 14:47
Citat:

Skrevs ursprungligen av mikemccool
Måste jag förlänga mitt ADSL abbonemang och binda mig på 12 mån eller är det som jag har nu att man kan säga upp närsom?

Om jag har fattat det hela rätt så behåller du den nuvarande uppsägningstiden och bindningstid om du uppgraderar.

Men det är bäst att kolla med Telia först

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-29 00:20

Beställde idag så jag får väl vänta ett tag. Men får å andra sidan en halvdassig Samsung dvdspelare för besväret...

Ni som tjatar om BBB, man försöker förstås hos dem först och därefter Bostream. Men när det inte går att få betalar man 50 buck för extra för att slippa Chello och få 8 ggr hastigheten!

Nån som vet om man kan använda ett pcimodem som det här eller liknande?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-29 00:26
Citat:

Skrevs ursprungligen av Earth
Nån som vet om man kan använda ett pcimodem som det här eller liknande?

Vad jag har hört så ska alla modem utan de som kopplas in i USB-porten fungera. Men det är nog bäst att kolla med Telias support först.

Pingar 6ms till sunet.se och laddar ner i runt 600-700 KB/s från sunet.se. Helt okej!

  • Oregistrerad
  • 2003-11-29 00:26
Citat:

Skrevs ursprungligen av Earth
Beställde idag så jag får väl vänta ett tag. Men får å andra sidan en halvdassig Samsung dvdspelare för besväret...

Vad bra att du fick med en DVD-spelare. Hur grejade du det, bara och ringa eller?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-29 01:21

Javisst de har ett specialerbjudande om man tecknar avtal innan sista december. (Beställde via internet.) De skriver att den är värd 1750:- men Elgiganten säljer en liknande för 990:-. Nåväl den läser Mp3, fotoCD och VCD i alla fall...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-29 01:26
Citat:

Skrevs ursprungligen av mrjean
Vad jag har hört så ska alla modem utan de som kopplas in i USB-porten fungera. Men det är nog bäst att kolla med Telias support först.

Det står att det är "Teliakompatibelt" men jag undrade mer om det finns drivrutiner för Mac till den typen av kort. Deras systemkrav nämner bara windows...

Citat:

Skrevs ursprungligen av mrjean
Pingar 6ms till sunet.se och laddar ner i runt 600-700 KB/s från sunet.se. Helt okej!

Det låter kanon!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-29 01:32

Hittar bara drivrutiner till OS 8.6-9.x desvärre...

Citat:

Skrevs ursprungligen av Earth
Ni som tjatar om BBB, man försöker förstås hos dem först och därefter Bostream. Men när det inte går att få betalar man 50 buck för extra för att slippa Chello och få 8 ggr hastigheten!

Jag tycker det viktiga är att få högre upstream. Som jag förstått det stannar man kvar på 800 kbit med den Telia-tjänst som ni fått. Telias VDSL-tjänst med ordentlig upstream erbjuder de endast till vissa områden i Stockholm och tidigast vecka2-04.
Men visst, hastigheten upp kanske många inte bryr sig om

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-29 11:51

Återigen, jag skulle gärna ha 100Mbit upp och ner.... Gratis!!! Men om det bara finns ett alternativ så är det inte mycket att snacka om. 800K upp är i alla fall en fördubbling av Chellos 384 som jag har nu...

  • Medlem
  • Svedala
  • 2003-11-29 12:32

Säga vad man vill om Telia i övrigt, de levererar iallafall, till skillnad från andra *host*Bostream*host*.
Hur det är med BBB via telejacket vet jag inget om, jag har ju turen att ha ett RJ-45-uttag i min lägenhet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-12-11 19:33

Är nu uppkopplad med 8Mbit. Det tog 11 dagar från beställningen! Säga vad man vill om Telia men de har ju möjligheterna som inte mindre företag har när de väl får lust att erbjuda en tjänst som denna (det tog Bostream 3 månader bara att berätta att jag inte kunde få nåt bredband hos dem...:/)

Shit, "det här lägger i 190...typ"

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-12-11 20:02

Attans att tjänsten inte finns häruppe! Jag skulle gärna uppgradera till 8 eller 10 Mbit, nu sitter jag med telias 500 kbit-ADSL.

Måste fö säga att jag faktiskt är nöjd med mitt teliaabonnemang - det senaste året har jag drabbats av två avbrott (på max 30 minuter) samt att jag vid några tillfällen blivit ofrivilligt urloggad (vilket lätt löses). Inte så illa, faktiskt, även om jag saknar hastigheten från min gamla fasta uppkoppling.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Mikael Svensson
Om du har Telia ADSL nu, så kan du ringa Kundtjänst när de öppnar och ha 8 Mbit ADSL innan lunch. Inget modembyte, inget krångel, bara högre fart (och lite högre pris).

Det snabbaste jag hörde i går var en som ringde kl. 19.50 (cirka) och hade 8 Mbit cirka kl 20.40.

//Mikael

Va? Kan man få ostrypt 8 megabits adsl från telia redan nu? Hur mycket kostar det?

Kristofer

1
Bevaka tråden