Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

IP v.6

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-11-28 22:22

I och med Pantherns intåg har jag noterat att man under nätverksinställningar numer har stöd för IP version 6. Detta leder osökt till lite funderingar som kanske tål att utvecklas här på forumet?

IP version 6 har ju varit "på G" i säkert tio år men ändå inte lyckats konkurrera ut IP version 4 som är den version vi normalt använder. En av anledningarna till att man började snegla på IP 6 var ju att IP-adresserna höll på att ta slut. Detta rådde ju NAT bot på så det kravet är egentligen inte så stort idag, eller? Många nya användare kommer varje dag så kanske IP-adresserna tar slut ändå?

Sedan så var det ju behov av större säkerhet och Quality of Service som efterfrågades när man började skissa på IP 6. Okej, nu har vi ett ordentligt inbyggt stöd för sexan iom Panthern, men vad har vi för praktisk nytta av det? Högre säkerhet? Nya tjänster? Bättre kvalitet?
Vad finns det för nytt stöd i IP 6 som vi som Mac-användare kan dra nytta av?

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-11-28 22:29

Om jag förstått det rätt är det alla routrar där ute i cyberrymden som måste ha stöd för IPv6 innan vi användare kan dra nytta av det.

Jag tror det dröjer tills 3G blir rejält stort (om några år) innan det slår igenom även på persondatorer. 3G använder (såvitt jag vet) IPv6 enbart. Och då kommer även antalet IP-enheter att öka explosionsartat och kräva MASSOR med nya publika adresser.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-11-28 22:48

Intressant. Men IP 6 specificerades långt före innan nån visste vad en 3G-telefon är för något.

Men jag inser vad du menar, alla springer omkring med varsitt IP i sin telefon, det blir ju några stycken(typ).

Men kvalitetsförbättrande funktioner då? Finns det någon fiffig tjänst i IP6 som vi kan dra nytta av?

Stödjer dagens hårdvara som vi nyttjar på Internet IP6? Eller måste den omsättas för att få stöd?

Är väl kanske enklare att läsa ett par siter med information, än att nån ska sitta här och förklara? Eller, jag orkar iallafall inte skriva en lång utläggning om ipv6 här (:

http://www.ipv6.net
http://www.ipv6.org

där är två bra starter, tror jag..

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-11-28 23:07
Citat:

Skrevs ursprungligen av patriik
Är väl kanske enklare att läsa ett par siter med information, än att nån ska sitta här och förklara? Eller, jag orkar iallafall inte skriva en lång utläggning om ipv6 här (:

http://www.ipv6.net
http://www.ipv6.org

där är två bra starter, tror jag..

Nu var det väl inte en doktorsavhandling av IP6 jag hade tänkt mig. Att gå och titta på vad standardiseringsgrupper har kravställt kan vem som helst göra. Men nu sitter vi här med våra pantrar och IP6-stöd. Kan vi använda det på nåt vettigt sätt? Isåfall vad? För övrigt kommer jag inte fram till www.ipv6.org just nu. Kanske beror det på att alla IP v4 routrar är maxade och inte prioriterar min trafik, vad vet jag *host*?

ipv6.net var väl en rätt så liten och enkel genomgång av en del av fördelarna?

Det du kan använda ditt ipv6 stöd till idag är att köra ipv6 lokalt mellan dina maskiner, eller att köra med en ipv6 tunnel, där ipv6 trafiken till och från din burk tunnlas över ipv4 nätet till en "tunnel broker" som är ansluten till 6bone.

Så idag är det väl inte så stor mening med att ha ipv6 stöd, men det är en bra förberedelse inför den dagen då din isp börjar med ipv6 i sitt nät.

Kan ju tillägga att jag körde ipv6 via tunnel till 6bone för ett par år sedan, mest bara för att testa och få en uppfattning om hur protokollet funkade.. men än så länge är det inget man behöver, eftersom backbone näten fortfarande kör ipv4, likaså 99% av alla siter eller tjänster man använder.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-11-28 23:37

Nä, så är det ju,men stöder några ISP IPv6 idag?
Skulle vi som har Panthern kunna använda IPv6-stödet för något kul på ett lokalt nät? Tex. högre säkerhet eller prioriterad trafik?

Inser att nätverksutrustningen måste prata IPv6 för att det ska funka, eller går det att göra som du beskriver, tunnla IPv6 över IPV4 även över ett lokalt nät?

Det är inte bara operativsystemet som måste klara av ipv6, även tex. webläsaren, webservern, mailklienten, mailservern och så vidare..

Nu har ju dom flesta servrar i *nix världen stöd för ipv6, men att sätta upp det på ett lokalt nät är nog bara en idé om du faktiskt vill labba med ipv6 och vill veta lite hur protokollet fungerar..

1
Bevaka tråden