Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Två-datorer-till-en-VGA-skärm-switch

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tro det eller ej, men jag hittade på termen i rubriken själv ...

Jag har en stationär dator kopplad till en VGA-skärm och funderar på att köpa en bärbar dator som jag vill kunna koppla in till skärmen vid behov. För att slippa krypa och dra ur skärmkabeln varje gång jag vill koppla den bärbara till skärmen så skulle jag vilja ha en apparat med två VGA-ingångar och en VGA-utgång. Vid behov ändras insignalen smidigt på grunkan, och på så vis slipper jag ändra sladdragningen vid två tillfällen varje gång jag vill koppla in den bärbara datorn.

Jag har sökt lite efter en gismo med ovanstående egenskaper på olika sajter, men inte hittat något som liknar den.

Kjell & Co. har något kallat monitorswitch. Två PC ill en monitor. Borde vara det du söker.

Var noga med att öppet köp och det blir dålig kvalitet på signalen.

/c

  • Oregistrerad
  • 2003-11-27 23:32

BELKIN OMNIVIEW SOHO 2-PORT PS2/USB/AUDIO (klicka på KVM) Den klarar jobbet, men det kostar. Sladdar medföljer inte!

  • Medlem
  • Oslo
  • 2003-11-27 23:38

Visst finns det! Kallas Monitoromkopplare ibland, gå på närmaste datorbutik! eller på Clas Ohlsons nr 32-1248 för 299:- Köpte dock för några månader sedan en sådan med bara VGA kontakter för 99:- när den var på väg ur sortimentet kan ju finnas kvar även på Nordstan med mycket tur.

Klart att du skall köpa en KVM-switch USB. Hittade en tvåportars på www.kjell.com för 499 kr.
Jag har själv en fyraportars av fabrikatet ATEN så jag har en bildskärm, ett Apple tangentbord och en Apple mus till tre macar och en PC!

  • Oregistrerad
  • 2003-11-28 01:10

Grejen med dom billiga Monitoromkopplarna är att man kan få usel bild, skuggor, samt att dom inte stödjer alla upplösningar.

Även jag har köpt en omkopplare med USB från Clas Ohlson som inte fungerade alls med min G4 med GF 4MX. Jag fick bara en svart skärm då bildskärmen envisades med att gå omedelbart i vila. Sen har jag testat Clas Ohlsons billiga omkopplare utan USB, och där fick jag skuggor. Kablarnas kvalitet spelar stor roll, köp inga billiga skräpkablar. Det bör dock tilläggas att jag är riktigt petig med bildkvalitet.

Summa summarum, är du riktigt noggrann så köper du Belkin omkopplaren med därtill hörande sladdsats av samma fabrikat så lär du bli riktigt nöjd.

  • Oregistrerad
  • 2003-11-28 02:23

Hmm, Kjell & Co.s mojäng som ni babblar om verkar lovande ändå. Dom nämner även Mac fast inte maximal upplösning. Kanske värd och prova? På öppet köp då...

Citat:

38919
Systemswitch USB

Med en uppsättning av ett USB tangentbord en USB mus och en VGA Monitor kan man kontrollera två PC, två MAC eller en PC och en MAC. På switchen finns det två extra USB utgångar som kan användas till t.ex skrivare och scanner. Anslutningar: 2st HD15ha, 1st HD15ho, 2st USB typ B ho, 4 st USB typ A ho.
OBS! Kablage medföljer ej.

  • Oregistrerad
  • 2003-11-28 16:15

Annars finns ju alltid krösusvägen , ny skärm. Exempelvis min gamla 17" Sony G200 har dubbla vga och med en liten reglage-flärp kallad input på framsidan skiftas ingång 1 och 2 just för den användningen du söker. Dock kan en KVM switch ses som ett smartare alternativ då du bara kör med ett tangentbord med den lösningen t.ex.

Senast redigerat 2003-11-28 16:25
1
Bevaka tråden