Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köra egen formmailer till Telias webbhotell - hur gör man?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har ett formulär på en webbsida. Det e-postbrev som formmailer skickar till kunden tar 3 A4 att skriva ut i 100%. Om man förminskar utskriften så det ska få plats på en sida så blir texten för liten för att kunna läsas. Kunden besitter inte datorkunskaper så att de själva kan kopiera och klistra med texten för att skapa en bra utskrift. Jag behöver helt enkelt ett bättre formatterat brev från cgi-scriptet.

Det är rätt enkla ändringar jag vill åstadkomma egentligen. Om texten idag ser ut så här:

Fältnamn : guest_fax
====================
08-123 123 12

så vill jag ändra till:

Guest_fax : 08-123 123 12

vilket spar två rader i höjdled för varje rubrik vilket borde räcka. Räcker inte detta så vill jag istället göra så här

Guest_fax : 08-123 123 12
Guest_phone : 08-123 123 12

dvs. sätta feta rubriker och strunta i blankrader mellan. Då är jag garanterat hemma.

Jag har aldrig gett mig på något dylikt men innan man ger upp får man väl bryta ihop eller hur de nu säger. Var börjar jag? Vad behöver jag för verktyg?

Det är Telias webbhotell modell enkel för företag det handlar om

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2003-11-27 19:27

1. Jag antar att du har tillgång till sajtens cgi-bin eftersom du redan kör ett script?
2. Vad är det för språk? Perl? PHP?

Skall man åstadkomma det du vill så måste man ju ha tillgång till scriptet och vara en hävert på slika tingestar, vilket jag definitivt inte är. Däremot kan jag tipsa om ett av de absolut bästa (och säkraste) formmailscripten jag sett, samt en anspråkslös "tutorial" som jag satte upp en gång i tiden.

Det förutsätter att du kör på *nix eller Windows server och har tillgång till hotellets "sendmail" (helst) eller smtp.

Scriptet kommer med MYCKET detaljerade installationsanvisningar och så rikligt med förklaringar att det nästan är FÖR mycket:
http://vendel.info/tut/formmail.html

Jo, höll på att glömma det viktigaste: Jag har använt och använder scriptet på en mängd sajter. All info levereras väldigt koncist och skall kunna skrivas ut på ett papper - om det nu inte gäller MASSOR med info, förstås.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Danne V
1. Jag antar att du har tillgång till sajtens cgi-bin eftersom du redan kör ett script?
2. Vad är det för språk? Perl? PHP?

Skall man åstadkomma det du vill så måste man ju ha tillgång till scriptet och vara en hävert på slika tingestar, vilket jag definitivt inte är. Däremot kan jag tipsa om ett av de absolut bästa (och säkraste) formmailscripten jag sett, samt en anspråkslös "tutorial" som jag satte upp en gång i tiden.

Det förutsätter att du kör på *nix eller Windows server och har tillgång till hotellets "sendmail" (helst) eller smtp.

Scriptet kommer med MYCKET detaljerade installationsanvisningar och så rikligt med förklaringar att det nästan är FÖR mycket:
http://vendel.info/tut/formmail.html

Jo, höll på att glömma det viktigaste: Jag har använt och använder scriptet på en mängd sajter. All info levereras väldigt koncist och skall kunna skrivas ut på ett papper - om det nu inte gäller MASSOR med info, förstås.

1. Jag anropar deras cgi-script via html-koden men jag har ju inte scriptet på min egen hårddisk.

2. Språk. Ingen aning. Jag trodde det räckte med att nämna Telia för "man" ska veta vilken typ av server jag har att göra med.

Ditt förslag låter perfekt men jag begriper inte den där delen med att ha "tillgång till hotellets "sendmail" (helst) eller smtp". Vad behövs smtp till? Det är väl för att skicka brev med? Hotellet har en dator som det dimper ner brev i. Dessa vill de skriva ut och stoppa i en pärm. That's it.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2003-11-27 22:19
Citat:

Skrevs ursprungligen av Anders Täpp
1. Jag anropar deras cgi-script via html-koden men jag har ju inte scriptet på min egen hårddisk.

2. Språk. Ingen aning. Jag trodde det räckte med att nämna Telia för "man" ska veta vilken typ av server jag har att göra med.

Ditt förslag låter perfekt men jag begriper inte den där delen med att ha "tillgång till hotellets "sendmail" (helst) eller smtp". Vad behövs smtp till? Det är väl för att skicka brev med? Hotellet har en dator som det dimper ner brev i. Dessa vill de skriva ut och stoppa i en pärm. That's it.

För att säkerställa att folk verkligen KAN skicka in data från ett formulär, så måste man ha nåt program på server-sidan som sköter det. Man kan inte lita på användarens maskin/konfiguration.

Det programmet (eller "scriptet") kan vara skrivet på olika språk (ASP, PHP, Perl, etc) och ligger ofta i en mapp som kallas "cgi-bin" eller liknande. Det styr bl.a. hur de inskrivna uppgifterna skall se ut i mailet som dimper ner hos mottagaren. Framförallt så skickar det vidare uppgifterna till nåt annat program som faktiskt kan SKICKA iväg det, t.ex. "sendmail" eller en smtp-server.

Men det verkar som om du varken kan komma åt själva scriptet eller kan lägga in ett eget. Då är du nog ganska rökt om du inte t.ex. vill hyra plats på ett annat webhotell (med cgi-bin), lägga in scriptet där, och låta det sköta din ordinarie sajt.

Sensmoral: Man skall nog skaffa ett "riktigt" webhotell.

Nu pratar vi förbi varandra. Telia har två olika formmailer-script som man kan kalla på och använda men jag kan även lägga upp en egen cgi-bin-mapp på webbservern där jag har egna script. När du började prata om smtp så såg jag bara framför mig mottagarens dator, men förstår nu vad du menade. Efersom Telias mailer-script kan kalla på sendmail så kan nog egna script också göra detta.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2003-11-27 23:17

Jamendå blev det ju ljusare. Dvs om du orkar knåpa med ett eget script (vilket tar en timme om du läser instruktioner och inte hetsar/slarvar).

Först ska du ta reda på vilken typ a server som sajten ligger på. Gå hit: http://news.netcraft.com/ och skriv in domänen på "What's that site running" så får du reda på det. Om det är en *nix, så kollar du med Telia så att du rätt "path" (spår?) till deras "sendmail" och "perl".

Så går du till min blygsamma tutorial, klickar på länken till scriptet och laddar hem det. Du får 5-6 olika filer, men koncentrera dig på "formmail.pl" (som du öppnar i TextEdit eller BBEdit som ASCII, dvs ren text utan formatering).

Åsså finns det nån instruktion som du också öppnar vid sidan om. Ta en fika o sätt igång och konfigurera.

Detta script är mycket säkert, bl.a. för att du inte har mottagarens e-postadress i html-formuläret. Inga spambots hittar det, alltså.

Å som sagt: När folk använder mina formulär så ser resultatet ut ungefär som du vill, fast inte fetstil.

T.ex.:

Name: Olle Sviskon
Telefon: 987987987

Osv....

Nu fick jag lite tid över till detta igen. Jag är fortfarande lite famlande över var jag ska börja men har åtminstone rätat ut några frågetecken.

Netcraft.com: The web server is running Apache/1.3.27 (Unix) FrontPage/5.0.2.2510 onSolaris 8

Ur Telias dokumentation:

Fråga 5: Vilka typer av cgi-program kan jag köra?
Svar: Du kan köra Perl ver. 5.003 med #!/bin/perl eller Perl ver. 5.6.1 med #!/bin/v561/perl och Tcl med #!/bin/tcl i början av varje program.

Fråga 10: Kan jag komma åt mail-funktionen i CGI-Servern?
Svar: Ja! Mail ( sendmail ) ligger i katalogen /lib.

Jag lägger med Telias dokumentation som en fil.

1
Bevaka tråden