Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Var registrera .se billigast?

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Svedala
  • 2003-06-25 13:06

Jag har sett att en .se-domän som jag vill ha fortfarande är ledig, och tänkte skynda mig att knipa den innan någon annan gör det.
Finns det något ställe där man kan registrera dom billigare än andra, eller är det samma pris överallt i stort sett?
Vad rekomenderas?
Jag hade inte tänkt att ha webhotell och liknande, utan jag vill driva servern själv. Bara ett litet hobbyprojekt alltså.

  • Medlem
  • 2003-06-25 13:15

Uhja,
Generellt sett rekomenderar jag inte folk överhuvudtaget att anävnda nic-se.
(Har för ofta hört om folk som ansökt om domäner och fått nej, tre veckor senare har någon på nic-se reggat domänen)
Dessutom har ombuden för höga priser generellt sett.
Vidare är det kluddigt att ändra på namnservar etc..

okej, nog med neggo, blir säkert bättre nu när dom ändrat reglerna (not)

iallafall.
godaddy.com är billiga om man ska ha allt utom .se
clichehosting.com är billiga på just .se (om du nu måste ha det)

morr.

Billigast vet jag inte, kanske cliche med 425:- +moms?

Jag rekommenderar Aleborg (500:- +moms) om du ska ha webhotell också.

www.cliche.se
www.aleborg.se

Om de är billigast vet jag int (trorligtvis inte) men några som är bra är domaininfo.se Snabba och duktiga. Lätt att administrera sin domän efter reg.

Ett tips är att inte regga domänen hos det webbhotell som du ska använda. Skulel det bli problem i framtiden så kan du lätt flytta domänen vidare. Om webbhotellet sköter det kan de sega ner det ... tro mig, jag har varit med om det.

  • Medlem
  • Svedala
  • 2003-06-25 13:54

Cliche var ju billiga, men har man inte anledning att vara misstänksamm mot ett företag som erbjuder webhotell för 1kr/månad?
Nåja, huvudsaken är väl att det blir jag som registreras som ägare till domänen antar jag?
Har hört att vissa företag köper domänen i sitt eget namn och sedan låter kunden använda den?
Jag vill som sagt bara ha domänen, och sedan registrera dns på annat ställe.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-25 14:12

Jag har reggat hos cliche. Billigt är det ju, men det dröjde ganska länge innan allt var klart med registreringen. Jag tar delvis på mig skulden för dålig koll, men de kunde ha gett bättre info på hemsidan och vid kontakt..

  • Medlem
  • 2003-07-01 12:57
Citat:

Skrevs ursprungligen av Nillon
Cliche var ju billiga, men har man inte anledning att vara misstänksamm mot ett företag som erbjuder webhotell för 1kr/månad?
Nåja, huvudsaken är väl att det blir jag som registreras som ägare till domänen antar jag?
Har hört att vissa företag köper domänen i sitt eget namn och sedan låter kunden använda den?
Jag vill som sagt bara ha domänen, och sedan registrera dns på annat ställe.

Hur gick det med domänregistreringen? Är själv intresserad av att regga domän endast..

Jag har registrerat hos Cliche också.
Tog lite lång tid innan de genomförde registreringen (6-7 dagar) och de har knapphändig info på hemsidan. Sedan fick jag påminna dem 2 ggr via mail, innan jag äntligen fick ett kvitto/faktura på betalningen (som görs till bankkonto eller bankgiro).
Men visst, domänen blev reggad.
Man får nog vad man betalar för...

  • Medlem
  • Svedala
  • 2003-07-02 09:50
Citat:

Skrevs ursprungligen av LucE
Hur gick det med domänregistreringen? Är själv intresserad av att regga domän endast..

Det har inte blivit av än.
Men jag tror jag kommer att använda mig av Cliché, eftersom jag inte har bråttom med att få domänen.
Jag återkommer när det är fixat.

  • Medlem
  • 2003-07-02 23:37

jag hoppar i i den här tråden med en undran om det är olika pris på .nu-domäner på olika håll?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-07-03 13:40

Jag vill bara utfärda en varning för
Webbkonsulterna i Östersund
www.webbkonsulterna.com

Jag ansökte om registrering av mitt företags .se-domän i mars strax innan allt släpptes fritt. På deras hemsida stod det att de tog 395:- + moms för .se-domän.
Jag bad att få detta bekräftat i ett mail, och fick i princip bara ett "ja" till svar.

Jag skickade anmälan med fax men tänkte inte på att skriva in det överenskomna priset. (misstag!)

Sedan hörde jag inget från dem på nära en månad. På telefon fick jag sedan höra att allt hade gått bra, jag bad om en bekräftelse på registreringen samt faktura och det skulle de ordna med en gång.

Sedan hörde jag inte av webbkonsulterna på två månader. I slutet av maj fick jag ett kravbrev på 619 kronor, alltså mer än hundra kronor över det överenskomna priset plus moms. Jag trodde att jag hade fått någon sorts straffavgift för att jag inte betalat en faktura som jag aldrig fått, så jag kontaktade webbkonsulterna igen. De hävdade att det överenskomna priset var 495:- + moms (deras nuvarande pris) vilket blir 619:- inkl moms.

Inte mycket att sätta emot, jag hade inget annonsmaterial eller liknande kvar, det enda var ett sparat mail och sådana har ju inte särskilt högt bevisvärde...

Sensmoral:
Webbkonsulterna i Östersund är inte seriösa, och
Få alltid priser bekräftade i siffror när du beställer, eller se till att de finns i tryck på fax eller brev!

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2003-11-27 13:56

Nollkoll-fråga?

Kostar domänen en årlig avgift, eller är den "min för evigt"?

Varför måste man gå via ett ombud, varför kan man inte göra registreringen själv (och om man kan det, hur?)

/M

Loopia.se tar 250 kronor exklusive moms för att registera en .se-domän. Det är allså samma pris som du sedan betalar till NIC-SE per år för din domän.

Loopia kräver inte att du beställer något webbhotell-paket för att få till detta pris, vilket ofta är vanligt när det är billigt att registera domänenen.

Rekomenderas. Jag skickade in anmälan, betalde fakturan och bara någon dag efter var domänen registerad med Loopias namnservrar. Jag loggade in på deras webbsida och begärde en ändring till mina egna namnservrar och ytterligare någon dag efter kom ett brev från NIC-SE om bekräftade flytten.

Senast redigerat 2003-11-27 23:00
Citat:

Skrevs ursprungligen av Micke F
Kostar domänen en årlig avgift, eller är den "min för evigt"?

Varför måste man gå via ett ombud, varför kan man inte göra registreringen själv (och om man kan det, hur?)

Domänen kostar 250 kronor exkl. moms per år. Fakturan får du från NIC-SE och du måste gå via ett ombud.

Årlig avgift som dock kommer att sänkas från 313:-/år till 200:-/år (inkl. moms) tack vare att .se-registreringarna har ökat från ca 100k till ca 205k det senaste året.

nic-se jobbar bara mot ombud för registrering. Billigaste registreringen av .se-domän, som jag har lyckats hitta, är nu 250:-(+moms) via ombud vilket är samma som avgiften till nic-se så det ombudet tar ingen avgift (=Ebberöds bank!?). Dock tillkommer faktureringsavgift med 45:- om man inte väljer att beställa webhotell samtidigt. Så det blir totalt 295:-(+moms) vilket gör totalt 368:75 inkl. moms.

EDIT: glömde nämna att det är Loopia det gäller.

  • Oregistrerad
  • 2003-11-27 14:48

tar man faktura via epost blir det inga 45:-

Varför går det inte att klicka ur brev då? Brev och e-brev är blå hur mycket man än försöker att klicka ur någon av dem när man under Tjänst väljer "Endast registrering av domännamn"!

  • Oregistrerad
  • 2003-11-27 16:45

ingen aning, det får du nästan fråga dom om.

jag klickade aldrig färdigt, men ganska långt såg det ut som om det gick.

Tidningen Ny Teknik hade en artikel denna veckan om:

http://www.dinegen.se/

Har letat lite för egen del och tänkte själv använda dinegen.se, men loopia blir ju svårt att hitta bättre än. Bara hoppas att servicen är som den ska.

Loopia verkar vara ett bra tips! Jag reggade en domän idag hos dem.

Men det här tramset med ombud, vad är poängen med det? Att låta en massa luringar lura okunniga på en "fri marknad"? Mitt första "ombud" har skörtat upp mej på en hel del för en dålig lösning, men jag hittade inget bättre då.

Hur gör man ommappning av sina domäner egentligen? .se är ju klart och tydligt, men hhur funkar de andra? I synnerhet, måste ombudet sköta mappningen eller kan man göra det själv?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Ingemar Ragnemalm
Loopia verkar vara ett bra tips! Jag reggade en domän idag hos dem.

Hur gör man ommappning av sina domäner egentligen? .se är ju klart och tydligt, men hhur funkar de andra? I synnerhet, måste ombudet sköta mappningen eller kan man göra det själv?

Ja, Loopia har varit riktigt bra så jag får tacka Ingelstam för att han tipsade mig så jag slapp betala för mycket.

Domänener är en djugel. Alla länder har sina egna regler för sin top-domänen. Jag skulle byta namnservrar på en .dk-domän (Danmark) som vi har i företaget. De namnservrar jag ville använda var tvugna att ansöka om att få bli godkända och få ett användar-id i deras system. Synnerligen krånligt.

Som privatperson kan det vara dyrt att registera domäner och går man bara på pris kan man råka ut för företag som skriver sig själva som ägare till domänen och sedan vill ha betalt för att släppa den.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Christian Åhs
Som privatperson kan det vara dyrt att registera domäner och går man bara på pris kan man råka ut för företag som skriver sig själva som ägare till domänen och sedan vill ha betalt för att släppa den.

Ja, det är lite grann det jag är orolig för, men jag ska inte såga företaget innan jag försökt flytta bort mej från deras korkade mappning. (De har mappat min domän på sin egen server, och där har de nån sida som lägger min egen sida i en frame eller nåt. Heldumt!)

Jag har en .nu och en .com. Det krävs förstås nån slags inloggning... Jag antar att de har informationen, och risken finns väl att de kräver betalt, så att jag måste låta domänerna dö och plocka upp dem igen om jag inte vill betala dem ännu mer.

Men det gränsar faktiskt till bluff. Jag har ju egentligen inte fått det jag beställt, en blockering av domännamnet från vettig användning. Och om de dessutom håller i de, då är det så att man vill kolla vad som stod i avtalet från början.

  • Medlem
  • Svedala
  • 2003-11-28 21:51

Jag har kollat på Loopias hemsida, men jag hittar inga priser... på förstasidan står det att en .se-domän kostar 250:-, på andra domäner hittar jag ingenting... vill inte gärna skicka iväg en beställning innan jag vet vad det kostar.

Nu har jag reggat en domän på Loopia. 250 plus moms.

Men... nu sitter jag här och känner mej dum. Hur knyter jag domännamnet till önskad sida nu då? Mina gamla domännamn mappades via en idiotisk mellansida hos leverantören. Uselt. Jag vill att en DNS pekar direkt på min sida, men... vilken DNS? Loopias? Lysators? Vad är det för makt jag behöver?

"De DNS-servrar som domänen ska delegeras om till behöver ha korrekt DNS-information om domänen inlagd innan delegeringen kan påbörjas." Que?

1
Bevaka tråden