Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Gran Turismo 4 längtan....

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2003-11-27 06:37

Ok, det är inget Mac spel, men jag gissar att det är fler än jag här som längtar tills den dagen då det äntligen är dags att sätta det i PS2:an! För min del så börjar det kännas olidligt nu, det skulle komma före jul men det verkar som om Polyphony i vanlig ordning har missat releasedaten med ett kvartal, minst. För att hålla humöret uppe så kan ni kolla här: http://forum.granturismo.com/showthread.php?s=&threadid=81819

Finns en och annan bil där som man vill köra:D

*dregl* och jag gillar inte ens bilspel

  • Oregistrerad
  • 2003-11-27 09:39

Eller så kan man stilla sitt lystmäte med Project Gotham Racing 2 [xbox] under tiden. Där finns också en hel del hårda bilar, plus att man får bränna gummi i Stockholm. Dessutom tror jag GT4 får svårt att mäta sig med PGR2, alla bilar och detaljer till trots. PGR2 = Bästa racern för en tid framöver i min mening. Kudos!

Jag tror definitivt att Gran Turismo 4 kommer att bli bättre än Project Gotham Racing 2.
Ska tydligen finnas med Saab och Volvo i Gran Turismo 4 (utöver Nissan Skyline GT-R så är Saab 9-5 min favoritbil)
Saab tillfrågades ju tydligen redan när dom gjorde tvåan men Saab sade nej på grund av okunnighet om ettans popularitet (vet inte om dom tillfrågade Volvo då också dock).

Citat:

Skrevs ursprungligen av pjutsi
Eller så kan man stilla sitt lystmäte med Project Gotham Racing 2 [xbox] under tiden. Där finns också en hel del hårda bilar, plus att man får bränna gummi i Stockholm. Dessutom tror jag GT4 får svårt att mäta sig med PGR2, alla bilar och detaljer till trots. PGR2 = Bästa racern för en tid framöver i min mening. Kudos!

Får man köra Batmobilen?!

  • Oregistrerad
  • 2003-11-27 13:54
Citat:

Skrevs ursprungligen av Dave Lister
Jag tror definitivt att Gran Turismo 4 kommer att bli bättre än Project Gotham Racing 2.

Smaken/baken. Så vilket som visar sig vara "bäst" är ju inte så meningsfullt att snacka om kanske. Ska dock bli väldigt intressant att se hur mycket GT4 lyckas pressa PS2an, för visuellt tror jag PGR2 blir svårslaget. Sedan har ju PS2 varit ganska mossig ett tag nu, men även här gäller väl smak/bak.

Batmobilen?!

Åååååh, jag väntar på GT4, köra ihop lite pengar, köpa min favorit (Nissan Skyline R34 GT-R) och trimma lite lagom. Är körkänslan lika bra som tvåan och trean är blir det en fullträff.

  • Oregistrerad
  • 2003-11-27 21:54

Jag sitter och lirar GT 4 Trial Versionen (Jap) just nu

Grymt klockrent!!!!

när vi ändå håller på att snacka bilspel kan jag tipsa om rally spelet som bla jag håller på med, dock kommer det inte finnas ute i butikerna förän runt mars 2004. men ändå, det är helsvenskt gjort här mitt i helsingborg och så är det löjligt bra

screens

edit: tyvärr är inte heller det för mac, utan ps2/xbox/pc...

Senast redigerat 2003-11-27 23:01
  • Medlem
  • 2003-11-29 01:40
Citat:

Skrevs ursprungligen av pjutsi
Eller så kan man stilla sitt lystmäte med Project Gotham Racing 2 [xbox] under tiden. Där finns också en hel del hårda bilar, plus att man får bränna gummi i Stockholm. Dessutom tror jag GT4 får svårt att mäta sig med PGR2, alla bilar och detaljer till trots. PGR2 = Bästa racern för en tid framöver i min mening. Kudos!

Får sticka iväg och hyra det å prova lite. Men som du sa, smaken är som baken och det som gör att jag älskar GT serien är att man verkligen känner skillnad på ett steg på dämparna osv osv. Jag spelar fortfarande GT3 dagligen och kan ägna en hel del tid åt att bara ställa in en bil så bra det är möjligt (för min körstil) och sen lägga några snabba varv runt Complex string. GT är perfektionism och inte bilspel, men jag är alltid beredd att testa konkurrenter för till slut måste någon göra ett bättre spel!

Pallish, hur har du fått tag på det? Fungerar det på vanligt PS2 eller sitter du på ett japanskt?

  • Oregistrerad
  • 2003-11-29 02:01
Citat:

Skrevs ursprungligen av johan dansk
tyvärr är inte heller det för mac, utan ps2/xbox/pc...

Nyfiken: Vad är det som är så svårt alternativt tidskrävnde med att "porta" ett spel till Mac egentligen?

Är PS2, Xbox, samt PC besläktade i "programkoden" så att versioner för olika plattformar är lätta att ta fram. Eller är det bara för att Macen enbart har en (tvåprocentig?) marknadsandel, så att det inte lönar sig att lägga ner tid på det hela?

Hmm, blev nog lite OT sorry...

  • Oregistrerad
  • 2003-11-29 02:04

Finns det några skärmdumpar på G4 där ute?

Spelade en del GT 1 & 2 när det begav sig. Men vad är det som är så revolutionerande med GT 4, bättre grafik?

  • Medlem
  • 2003-11-30 20:23

Tyvärr så kan jag inte ge några svar ang portning, men vad det gäller GT serien så lär de aldrig släppas till några andra konsoler än Sonys, det kan jag svära på. Skärmdumpar kan du antingen söka efter på google, det finns massor, eller genom att kolla på granturismo.com på forumet "gt future and miscellanous" (tror det heter så), där lägger de alltid upp den senaste informationen om GT4. Länken ovan är till deras liste med bilar till spelet om du inte kollat den.

Jag tror inte att GT4 kommer att vara så revolutionerande dock, det stora lyftet kom med GT3 vad det gäller grafik. Det nya i fyran är att de återigen lägger till fler bilar (troligen fler än i tvåan så jag hoppas på 600+, detsamma gäller banor) och att det ska stödja nätverksspelande. GT i sig var revolutionerande och de har på ett fantastiskt sätt lyckats bevara konceptet med små förbättringar i varje ny version. Om du gillade 1 & 2 så lär du älska 4:an när det kommer!

  • Oregistrerad
  • 2003-11-30 22:06
Citat:

Skrevs ursprungligen av ••• ? •••
Nyfiken: Vad är det som är så svårt alternativt tidskrävnde med att "porta" ett spel till Mac egentligen?

Nu är jag lååångt ifrån experten här, men på ett ungefär:

Det hela beror på olika kodbaser för bl a grafik och ljud. Spel från MS (Xbox/PC) använder DirectX, vilket väl har blivit dominerande bland alla API (kodbaser) på senare tid. En PC hanterar även OpenGL, som även används i OS X. Ett spel som är baserat på OpenGL går fortare att porta från PC till Mac eftersom kodbasen är densamma. Ett spel som enbart är baserat på DirectX kräver mer jobb. PS2 och Gamecube använder egna kodbaser som är specialanpassade till deras hårdvara, varför steget mellan PS2/Gamecube och Mac är ännu längre.

Ett spel som kan köra på alla plattformar kräver alltså mycket mer utveckling än tex GT4 då man måste jobba mot flera API samtidigt. Å andra sidan blir marknaden för ett spel större på detta vis. Vilket också har att göra med det fattiga utbudet på Macspel.

  • Medlem
  • Tjörn
  • 2003-12-01 10:46

Bara undrar lite här men är inte GameCube PPC dvs nästan Macintosh?

  • Medlem
  • Nacka
  • 2003-12-01 10:58
Citat:

Skrevs ursprungligen av johan dansk
när vi ändå håller på att snacka bilspel kan jag tipsa om rally spelet som bla jag håller på med, dock kommer det inte finnas ute i butikerna förän runt mars 2004. men ändå, det är helsvenskt gjort här mitt i helsingborg och så är det löjligt bra

screens

edit: tyvärr är inte heller det för mac, utan ps2/xbox/pc...

Är inte heller ngn spelkille men kikade på screensen... jösses vilken realism! Ser grymt bra ut!

Vill du ha lite feedback så finns det bara en egentlig detalj som jag tycker avslöjar att det är artificiellt och det är strålkastarnas styrka på bilen. De upplever jag som alldeles för starka, bländade och tydliga. Jag kan tänka mig att det är en kompromiss - en matt, reflekterande glasyta låter som ett krävande grafiskt element och ni har förstås prövat varianter med svagare ljussken.

2 ören...

realism är vad vi siktar på, både grafiskt men även i fysiken, dvs hur bilen uppplevs på vägen.

som du säkert förstår så är de screenshots som finns ute inte riktiga det färdiga resultatet det finns fortfarende ett par månader kvar att göra allting riktigt optimalt.

http://www.computerandvideogames.com/news/news_story.php?id=97317
http://www.computerandvideogames.com/news/news_story.php?id=97346

Citat:

Skrevs ursprungligen av pjutsi
*snip* Batmobilen?!

Ja, Batman härjar väl i Gotham City?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-12-01 14:32

Wow, jag är imponerad! Köpte precis Colin McRae 4, men det ser ut som att det blir ett inbyte på det när Richard Burns 2 kommer!

Provade Project Gotham 2, riktigt skönt att dra en sväng runt Gamla Stan i full fart. Dock äger jag ingen xbox men blev klart sugen på att köpa en pga PGR2.

Fanken, nu måste jag ju skaffa Xbox. Det är egentligen emot mina principer men en chippad xbox med 120GB disk (bara originalspel såklart) skulle sitta som en fläskläpp i vintermörkret.

1
Bevaka tråden