Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Indesign på PC vs. Mac

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag kör ID 2 på jobbet och håller på och testar ID CS hemma. Jag har ett dokument som prov - som fullständigt fryser PCn på jobbet. Jag packade dokumentet och tog hem dokumentet. Det enda jag kan säga är: Fantastisk skillnad! Till Mac'ens fördel.

PC 3 Ghz P4, 2 GB dubbla 400 DDR minnen, 128 MB Nvidia.

Mac 2x2 G5, 1.5 GB dubbla 400 DDR minnen, 128 MB Radeon 9800.

Dokumentet består av en drös högupplösta bilder, sammanlagt 200 MB. Vissa bilder återkommer många gånger i dokumentet (olika bakgrunder). Skriver jag ut en postscriptfil blir filen 700 MB stor.

När jag skall jobba med filen i PCn så får jag vänta 20 - 40 sekunder på att skärmen/datorn ritar upp ny sida när jag skrollar. Skall jag editera text och går ut textavsnittet får datorn tänka och paletter etc blir helt vita och timglaset jobbar "frenetiskt"!? Hade först 1 GB ram och satte senare in 1 GB till för totalt 1 GB ram. Nu är den marginellt snabbare !?!?!

Tar hem dokumentet + länkar etc och det är som att arbeta med ett textdokument i word!? roligt att testa pc vs mac head-to-head och se skillnaden. fast - kan skillnaden verkligen vara så här STOR!? I så fall skall jag övertyga PC-jobbet att skaffa en mac...för det tar mig väldigt mycket längre tid att utföra mitt arbete!

  • Oregistrerad
  • 2003-11-26 14:58

128 MB Nvida skriver du, viket chip avser du? Radeon 9800 är ett monstergrafikkort, mycket av skillnaden vad gäller bildrendering kan bero på det. Sen har din Mac dubbla processorer, vilket också spelar roll i sammanhanget.

pc-grafikkortet är ett värstingkort. helt nytt...och vad det gäller 2D gör grafikkortet inte SÅ mkt - det är mer på 3D och video...

  • Medlem
  • 2003-11-26 17:00
Citat:

Skrevs ursprungligen av el gringo
pc-grafikkortet är ett värstingkort. helt nytt...och vad det gäller 2D gör grafikkortet inte SÅ mkt - det är mer på 3D och video...

Det trodde jag också, men skillnaden är märkbar. Nvidia är dessutom för det mesta långsammare på 2D... Därmed inte sagt att jag har några som helst problem att tro att Macen är snabbare ändå. På just det där kanske en G4 också är snabbare, vem vet?

Nej, det där är inte en Mac/PC-grej. Det där indikerar att du har något fel i din PC / konfiguration. En pc med de specarna ska köra Indesign riktigt snabbt, om än inte lika snabbt som på din dubbelpropps-G5:a (vilken jag fö är grymt avundsjuk på

jaha - och hur konfigurerar jag om det då? min "it-ansvarig" är allt annat än kunnig på datorer...

Är det någon som vet hur man konfigurerar en PC?

Trots att Richard hävdar att det inte är en MacPC-grej så är väl just problemet att en PC måste konfigureras. Ett par gånger i veckan helst. Eller?

precis - hövvet på spiken

när jag fick jobbet yrkade jag om mac...men pc-ansvarig "vägrade" för han kunde inte supporta och hjälpa om jag fick virus och "du kan ju göra allt på pc som du kan på mac'en ju"

så - när jag jobbar med tunga indesign-dokument så tar allt 10x långare tid...skall ta hit min mac och visa skillnaden...och kräva "ändring"

Citat:

Skrevs ursprungligen av David Molarin
Är det någon som vet hur man konfigurerar en PC?

Trots att Richard hävdar att det inte är en MacPC-grej så är väl just problemet att en PC måste konfigureras. Ett par gånger i veckan helst. Eller?

Får virus...på Mac..haha Kul skämt..

Såna där fel kan vara svårare att hitta än man tror, men prova de saker som jag nämde i:

http://99mac.se/forum/showthread.php?s=&threadid=33312

  • Oregistrerad
  • 2003-11-27 10:45

Felet kan ha att göra med (grafikkorts) drivrutinen i PC`n. Det brukar finnas fler drivrutiner som passar till samma kort, man få prova lite olika. Sen kanske det är dags att blåsa om XP, det får man som bekant göra då och då. Ghost eller liknande programvara kan spara er mycket tid i framtiden. Fast du behöver inget säga så klart.

Ta med G5an till jobbet och visa upp, säg inte så mycket, bara visa. Passa även på att visa "vilket" antivirusprogram som du kör i Macen, hehe... Och så kan du nämna hur ofta man måste ominstalera OS X.

tack för de 20 tipsen. bra att veta...även annars...

en sak - det fungerar utmärkt att jobba i indesign på pc'n så länge jag inte har för mycket högupplösta bilder i dokumentet.

jo - jag skall säga till it-teknikern att jag har problem...så får jag se om han kan avhjälpa - annars avhjälper jag genom att visa G5an in action...

1
Bevaka tråden