Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sverker varnar för virus

Tråden skapades och har fått 67 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2003-11-27 01:23
Citat:

Skrevs ursprungligen av ••• ? •••
Jag tror inte att säkerheten i OS X är speciellt märkvärdigt bättre än i andra *NIX.

Den är säkerligen sämre än de flesta *nix (linux är inte *nix) eftersom det är fan så mycket mer jox i OSX...
Men hur mycker *nix-virus har vi?
***

  • Oregistrerad
  • 2003-11-27 01:26

Om marknadsandelen för Mac i Sverige är låt säga 2%, så är det kanske inte så konstigt att man inte väljer att omnämna OS X. För då blev man tvungen att rabbla upp samtliga Linux distron med flera operativsystem. Någonstans får man dra gränsen.

Fast man skulle kunna ha sagt att problemen rör Windows kort och gott, och att dom inte är lika utbredda på andra plattformar som exempelvis Mac OS X.

Själv är jag glad att slippa virus i min Mac, så länge det nu varar. Hoppas för evigt men det är nog överoptimistiskt.

Nu är det sent, och jag är inte 100% allvarlig... Men mina tankar går i dessa banor:

Misstänker att virusskaparna (de som släpper ut sina alster) som vanligt är ute efter uppmärksamhet och credz i sin community (till skillnad från de som skapar virus som en intelektuell hobby -- men dessa brukar inte sprida sina alster utom av misstag ).

Om man bortser från 'hata-Gates' kultism så är ändå windows med sin marknadsdominans (oavsett riklig eller sparsam förekomst av säkerhetshål) den givna måltavlan för övningar av detta slag.

Ett 'PC-virus'...

1. Sprids från PC till PC och kommer att ha lätt att i (i stort sett) vilken nätavkrok som helst hitta maskiner att sprida sig till -- en godtycklig burk som viruset hittar och som pratar TCP/IP är med ca 90% sannolikhet en PC.

2. Genom att mängden datorer är så stor kommer viruset att generera överbelastade nätverk och bekymmer för även de som inte direkt drabbas -- bekymmer innebär uppmärksamhet...

3. Ett stort virusutbrott landar med stora rubriker i tidningen.

Ett OSX-virus...

1. Har dåliga odds att hitta maskiner att sprida sig till, statistiskt sett.

2. Även om alla Macar sprutar virus så de glöder så kommer Internet bara att tuffa på...

3. Om större delen av Mac-populationen drabbas av ett virus så resulterar detta på sin höjd i en notis på sidan 4 i Computer Sweden...

Citat:

Skrevs ursprungligen av ••• ? •••
Om marknadsandelen för Mac i Sverige är låt säga 2%, så är det kanske inte så konstigt att man inte väljer att omnämna OS X.

Kan det inte istället vara så att datorer inte är så grundfäst i svenskens liv, kanske är det bara de närmast sörjande som tycker att världens nav rör sig runt datorer. Jämför gärna med bilen som är en större och äldre självklarhet - hur ofta skriver inte media om bilar som säkerligen har mindre än 2% av marknadsandelarna. Min tolkning är snarare att det råder en viss indoktrinering hos media och att PC för närvarande är synonymt med Windows - om man vill se en ändring på detta så måste media påverkas att tänka anorlunda.

Olle

  • Oregistrerad
  • 2003-11-27 12:25
Citat:

Skrevs ursprungligen av Olle@mac.com
hur ofta skriver inte media om bilar som säkerligen har mindre än 2% av marknadsandelarna.

Ofta, men så har ingen biltillverkare 85 - 90% av världsmarknaden. Andra operativsystem än Windows ses som udda fåglar som vänder sig till datorintresserade eller olika specialbranscher. Alltså inte till den vanliga konsumenten.

I allmänhetens ögon så "kör" folk PC med Windows. Fast i saklighetens namn så borde man ha informerat att virusproblemet i fråga endast berör Windows, om inte annat för att bibehålla trovärdigheten i rapporteringen.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-11-27 16:15
Citat:

Skrevs ursprungligen av Kevin Key
Sen så erbjuder även Apple ett antivirusprogram via .Mac. Jag skulle tro att Apple gör detta av två anledningar. 1. för att lunga det icke så kunniga. 2. för att vara någorlunda förbered när virus ändå börjar komma.

Orsaken till detta är att det finns virus och annat skräp som ännu kan ställa till det på en OSX maskin.

Den typ av Virus som inte finns är de som går direkt genom OSX som sobig.f (sobic.f ?) på Windows.

Virus som finns kräver tredje parts program som t.ex. Microsoft Office. Eller Filemaker Pro ( vet inte hur det doch är med OSX versionen av FMPro ).

Det finns totalt med gammla OSet inräknat lite på 50 grund Virus till Mac. Enligt Symantec om jag inte kommer ihåg fel. Men för att du ska få Virus på en Mac krävs det att du kör tredjeparts program som har säkerhets hål i sig. På tal om det så kan man bli root användare via "DHCP" i åtminstone OSX (Server) 10.2 och 10.3. Mera info finns bla på Macslash

Juanito

Citat:

Skrevs ursprungligen av juanito
På tal om det så kan man bli root användare via "DHCP" i åtminstone OSX (Server) 10.2 och 10.3. Mera info finns bla på Macslash

Intressant. Buffer overrun och shellcode, eller något mer esoteriskt?

Men naturligtvis kör man sin DHCP-server på separat hårdvara. Varför lasta ner sin server med trivialiteter när dessutom varje erbjuden tjänst medför att man tar risker som denna?

  • Medlem
  • 2003-11-29 13:08

Jo, Sverker fick allt ett litet medelande av mig också

Bevaka tråden