Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sverker varnar för virus

Tråden skapades och har fått 67 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Citat:

Skrevs ursprungligen av Pär
Men det är ca 100% som märker att något är i görningen mot ungefär 0% på motsvarande Winburk.
Det är inte helt oväsentligt...

Vi hade en tråd om virus här på forumet för ett tag sedan och där fanns en ypperlig länk till en artikel om virus. Länken hittar jag inte men kontentan av artikeln var väl just att ju fler små hinder ett virus stöter på på vägen fram till en drabbad användare desto säkrare system har man.

Artkeln nämnde även att den där Linux-varianten som de kallat Lindows har alla inloggade som root så pece-switchers ska känna igen sig... snacka om totalpantat... nog kommer de att känna igen sig allt.

  • Oregistrerad
  • 2003-11-26 15:50

Hoppas Sverker rättar sig i nästa program!

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2003-11-26 16:29
Citat:

Skrevs ursprungligen av Anders Täpp
Vi hade en tråd om virus här på forumet för ett tag sedan och där fanns en ypperlig länk till en artikel om virus. Länken hittar jag inte men kontentan av artikeln var väl just att ju fler små hinder ett virus stöter på på vägen fram till en drabbad användare desto säkrare system har man.

Vet inte om det var denna artikel du tänkte på, men den är belysande:

http://www.theregister.co.uk/content/56/33226.html.

Jag hittade länken i en artikel på macnytt.

För mig är det hur som helst alldeles uppenbart att systemets konstruktion påverkar hur lätt det är att skapa (destruktiva) virus för det. Om man måste förmå användaren att hjälpa till med att ange lösenord eller starta ett program manuellt är det mycket svårare att få spridning än om det räcker att hämta ett epostmeddelande och allt annat sker med automatik.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Mac-R-us
Vet inte om det var denna artikel du tänkte på, men den är belysande:

Den var det!

  • Oregistrerad
  • 2003-11-26 17:13
Citat:

Skrevs ursprungligen av Pär
Om man är ute efter största möjliga täckning så riktar man sig mot ett homogent operativ.
Så vi väljer WinXPpro/XPhome/2K/2Kpro/98sp2/98/ME/95 för det vi vill är ju att så många som möjligt drabbas...

Just därför kanske vi ska vara nöjda med att endast utgöra en bråkdel av totala datoranvändarna. Annars kanske jag riskerar att få byta ut min alldeles nyhemkomna(!) PowerBook 15" till förmån för nån windoze-maskin...

  • Oregistrerad
  • 2003-11-26 17:23
Citat:

Skrevs ursprungligen av molekylmartin

Citat:

Skrevs ursprungligen av Pär
Om man är ute efter största möjliga täckning så riktar man sig mot ett homogent operativ.
Så vi väljer WinXPpro/XPhome/2K/2Kpro/98sp2/98/ME/95 för det vi vill är ju att så många som möjligt drabbas...

Just därför kanske vi ska vara nöjda med att endast utgöra en bråkdel av totala datoranvändarna. Annars kanske jag riskerar att få byta ut min alldeles nyhemkomna(!) PowerBook 15" till förmån för nån windoze-maskin...

Det var inte riktigt min punkt
Men en lycklig omständighet av att Win trots att det är en massa mer eller mindre kompatibla os har gemensamma svagheter (och det är ju inte så lätt att få till direkt )

Citat:

Skrevs ursprungligen av Ulf A
Instämmer helt när det gäller virus men hur man drabbas av spam har väl mera att göra med vilka internetvanor man har än vilket operativsystem man använder?

Instämmer. Spam slipper man inte undan bara för att man är Mac-användare. Får ett tiotal om dagen som skräpar ner brevlådan. Fyfan....

  • Oregistrerad
  • 2003-11-26 18:55

nillon! haha snyggt sagt

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-11-26 20:08
Citat:

Skrevs ursprungligen av Pär
Att länka till något som inte finns?
Blir inte det rent ostensivt lite trixigt

Men...

Hoppsan, det drabbar visst uteslutande folk som kör OS X 10.2.6 (eller .5) samt kör Safari 1.0. Det gör ju jag...

Men sedan sprids det till alla i adressboken som har "mac" i sin mejladress Taskigt läge, viruset!

Och skadan? lite spam? Ojojoj...

Men som sagt, vi skall inte retas.

  • Oregistrerad
  • 2003-11-26 20:14
Citat:

Skrevs ursprungligen av hgus
Hoppsan, det drabbar visst uteslutande folk som kör OS X 10.2.6 (eller .5) samt kör Safari 1.0. Det gör ju jag...

Men sedan sprids det till alla i adressboken som har "mac" i sin mejladress Taskigt läge, viruset!

Och skadan? lite spam? Ojojoj...

Men som sagt, vi skall inte retas.

the Lite Side :
You've heard of the Dark Side -- Microsoft, Intel, and the multitude of drones, IT professionals, and virus creators who love it.

This isn't about that. The Lite Side is the fun side of computing, the light side of using Macs (or picking on Microsoft).

Allt på internet är inte sanning

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-11-26 20:20
Citat:

Skrevs ursprungligen av Pär
the Lite Side :
You've heard of the Dark Side -- Microsoft, Intel, and the multitude of drones, IT professionals, and virus creators who love it.

This isn't about that. The Lite Side is the fun side of computing, the light side of using Macs (or picking on Microsoft).

Allt på internet är inte sanning

Sant. Artikelförfattarens namn är ju lite misstänkt, Anne Onymos...

Men det är väl helt realistiskt? Att köra ett AppleScript som skickar mejl?

  • Oregistrerad
  • 2003-11-26 20:31
Citat:

Skrevs ursprungligen av hgus
Men det är väl helt realistiskt? Att köra ett AppleScript som skickar mejl?

Mail.app är väl iofs skriptbar och i princip så kan ju en nerladdning startas automatiskt på en sida - men hur får man ett skript att köra sigsjälvt?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Kevin Key
SCA, det första viruset för Commodore Amiga kom till just pga av att en kille utmanade en annan kille om att det inte gick att skriva virus för den datorn. Resultatet efter det blev att det kom en hel del virus till Amigan.

...det var (är) ganska lätt att skriva virus för Amigan eftersom den saknade minnesskydd. Så det hade garanterat kommit iallafall...

Naturligtvis är ingenting omöjligt, inte heller virus för OSX, men svårighetsgraden är lite högre än för att skapa Amiga-virus...

Nu varnar Ekot för farliga julkort också.
Samma desinformation som vanligt...

Hoppas många mailar Sverker och att han kommenterar det i nästa program.

Sverker: "I'll be back!"

Ciryon

Citat:

Skrevs ursprungligen av ia.lerum
SVT kör däremot Pc:s i övrigt, i redigering, och ursäkta tekniskt feeeeel. Byt SVT.:eek:

Det där är inte 100% rätt, vi har en del macar typ Avid Media Composer och en del ljudbearbetning med macar och ProTools. Däremot är det sant när man tittar på nyhetsverksamheten där vi kör Avid på Windows, detta beror på att Avids nyhetsdataprogram "Avstar" endast finns för PC.

Mvh - Olle Jonsson - SVT i Göteborg
+++

Ojoj, lugn och fin nu!

Vill påminna er, vänligen men bestämt, om att detta är 99mac och där har vi högre nivå än de senaste två inläggen.
Softa ner er en smula och håll er till diskussionen tack.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Martin Pettersson
Vill påminna er, vänligen men bestämt, om att detta är 99mac och där har vi högre nivå än de senaste två inläggen.
Softa ner er en smula och håll er till diskussionen tack.

Ursäkta men tycker att du är ute och cyklar. Tycker faktiskt att jag hållit mig inom ramarna då jag kritiserade att Pluss har gjort dålig research. Varför ska man stillatigande behöva finna sig i att lägga sig platt inför att någon tycker att vi ska prata tyst om vad Pluss gjorde. Men OK, stäng av mig från 99mac, mig kvittar det om man/ni inte har kurrage nog att säga ifrån när någon vill tysta diskusionen.

Mvh - Olle Jonsson
+++

  • Oregistrerad
  • 2003-11-27 00:15
Citat:

Skrevs ursprungligen av Kevin Key
Apple är väl medvetna om att det inte finns något virus till Mac OS X. Men Apple, skulle jag tro, väljer hellre att inte marknadsföra detta (annars så hade Apple gjort det för länge sedan).

Har alltid varit ont om virus (även om vissa på sys6 -tiden fanns) men jag har aldrig sett någon reklam om detta.

Citat:

Detta för att vinna tid för att kunna göra Mac OS X ännu säkrare och ännu svårare att skriva virus för.

Apple packeterar ju snarare och sätter skal på, resterande står ju andra för i stor utsträckning.

Citat:

Troligtvis och förhoppningsvis så tar det tid innan virus börjar komma och att det blir minimalt i antal.

Troligtvis gör det det - men en trojan som behöver lite hjälp med installationen skulle vi nog kunna skriva innan gryningen om det uppskattas...

Jag har raderat några inlägg i denna tråd som inte tillförde ämnet något. Personangrepp hör inte hemma på 99mac.

/M

Citat:

Skrevs ursprungligen av Olle@mac.com
Ursäkta men tycker att du är ute och cyklar. Tycker faktiskt att jag hållit mig inom ramarna då jag kritiserade att Pluss har gjort dålig research. Varför ska man stillatigande behöva finna sig i att lägga sig platt inför att någon tycker att vi ska prata tyst om vad Pluss gjorde. Men OK, stäng av mig från 99mac, mig kvittar det om man/ni inte har kurrage nog att säga ifrån när någon vill tysta diskusionen.

Mvh - Olle Jonsson
+++

Ta inte illa upp nu Olle. Vi har tagit bort inlägg som inte tillförde diskussionen något vettigt. Vi tystar inte Plus-diskusionen, men vi rensar ut personangreppen. Fortsätt diskutera vad Sverker gjorde bra respektive dåligt nu. Undrar du över något mer eller har synpunkter är du välkommen att skicka PM till mig.

/M

  • Oregistrerad
  • 2003-11-27 00:42
Citat:

Skrevs ursprungligen av Kevin Key
Jag tycker nog faktiskt att jag hållit mig inom ramarna också. Samt jag känner mig fortfarande djup kränkt att du jämför mig med tågföraren som körde tåget till Treblinka.

Det var inte du utan mentaliteten att om man bara inte pratar om det så finns inte...
Alltså om OSX och PLUS

Citat:

Skrevs ursprungligen av Pär
Det var inte du utan mentaliteten att om man bara inte pratar om det så finns inte...
Alltså om OSX och PLUS

Tack Pär, äntligen en som fattar vad jag angrep/kritiserade Det jag hakade upp mig på var just denna formuleringen "Så, väck inte den björn som redan sover. Det skulle bara leda till provokation som leder till att virus börjar komma även till vårt favvo OS" Jag finner mig dock i att det inte kan vara högt i tak på 99mac och passar ifrån att öppet gå in i en diskussion, det leder inte till något konstruktivt.

- Olle

När skriver någon ett virus eller trojansom drabbar OSX?
Hade jag den läggningen att skriva virusprogram skulle jag känna det väldigt lockande att skriva ett virus efter att ha läst inläggen i detta forum....

  • Oregistrerad
  • 2003-11-27 01:00
Citat:

Skrevs ursprungligen av Thomas G
När skriver någon ett virus eller trojansom drabbar OSX?
Hade jag den läggningen att skriva virusprogram skulle jag känna det väldigt lockande att skriva ett virus efter att ha läst inläggen i detta forum....

Om nu openBSD klarat sig i evigheter trots sloganen "Only one remote hole in the default install, in more than 7 years!" som ju retar gallfeber på massa folk - ja då så borde ju OSX vara ganska svårt även om det är fan så mycket känsligare än openBSD

  • Oregistrerad
  • 2003-11-27 01:02

Precis, jag håller med Thomas G. Det är därför som Apple inte går ut med virusfriheten i sin reklam. Självklart så skulle dom kunna ragga kunder med detta faktum, men plattformen skulle bli allt annat än virusfri inom en mycket snar framtid. Alltså ingen bra idé.

Hur stor marknadsandel har Apple i Sverige nuförtiden?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Thomas G
När skriver någon ett virus eller trojansom drabbar OSX?
Hade jag den läggningen att skriva virusprogram skulle jag känna det väldigt lockande att skriva ett virus efter att ha läst inläggen i detta forum....

Nu är jag väl lite naiv och vill tro att det ligger i det gamla mac-folkets natur att INTE göra detta... fast frågan är om detta håller som resonemang när eller om fler switchers byter sida - vilken kulur för detta med sig ?

Olle

  • Oregistrerad
  • 2003-11-27 01:07
Citat:

Skrevs ursprungligen av ••• ? •••
Precis, jag håller med Thomas G. Det är därför som Apple inte går ut med virusfriheten i sin reklam.

Dom som sysslar med sådant vet situtionen ändå, och dom som nås av reklamen har inte kompetensen...

Citat:

Hur stor marknadsandel har Apple i Sverige nuförtiden?

Vad spelar det för roll?

  • Oregistrerad
  • 2003-11-27 01:10
Citat:

Skrevs ursprungligen av Olle@mac.com
Tack, äntligen en som fattar vad jag angrep/kritiserade - Olle

Men även jag hajjade till utav hilviti förstå gången jag såg det...
Men en omläsning redde up det

[Du kunde ju nästan fått pris för årets mest obefogade flamebite alla kategorier :-)]

  • Oregistrerad
  • 2003-11-27 01:17
Citat:

Skrevs ursprungligen av Pär
Om nu openBSD klarat sig i evigheter trots sloganen "Only one remote hole in the default install, in more than 7 years!" som ju retar gallfeber på massa folk - ja då så borde ju OSX vara ganska svårt även om det är fan så mycket känsligare än openBSD

Jag tror inte att säkerheten i OS X är speciellt märkvärdigt bättre än i andra *NIX. Det är bara faktumet att Mac användare hellre hjälper varandra än förstör för varandra som gör att vi inte är översvämmade med virus.

Eller har jag fel??? Vad är det som gör OS X så märkvärdigt?

Bevaka tråden