Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kluddigt nätverk och rendezvous

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Så här är det:

jag är uppkopplad via en iMac och airport (uppkopplingen från Airportstationen går ner hela tiden så det är bästa lösningen).

Airporten är i sin tur kopplad till en router, som en del andra datorer är kopplade till.

Problemet som uppstår är att min musik inte dyker upp i de andra datorernas itunes, vilket jag antar på något sätt har att göra med att den range av ip-nummer (från iMacen) skiljer sig från den från routern.

Skall detta innebära problem och om så hur löser jag det? Eller ä rnågot annat fel?

  • Oregistrerad
  • 2003-11-26 14:12

Kan du inte på iMacen dela vidadre med fast ip i samma serie?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Pär
Kan du inte på iMacen dela vidadre med fast ip i samma serie?

Ja, kan den det?

Och skulle det räcka?

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-11-26 16:35

Rendezvous klarar bara av att kommunicera på samma subnät. Innebär att om du har ip 192.168.0.10 och delnätsmask 255.255.255.0 måste alla du vill dela musik med ha ett ip inom 192.168.0.1 till 192.168.0.254.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-11-26 16:40

Läs lite om Rendezvous här.

Men hur ändrar jag vilka IP som iMacen delar ut?

Kolla ethernetinställningar och ställ in den "ethernet" porten manuellt, sedan begränsar du airport så den inte delar utut adressen...
Jag har visserligen inte fått det att fungera, men jag tror det beror på att jag inte har någon korsad ethernetkabel...

Sedan har jag inte kommit mig för att köpa någon, får bli lite mer "lek" med nätverket i jul, då ledigheten hopar sig !

// Christopher

Fast det är en iMac som agerar basstation...

Ingen som vet hur man konfar den range av ip-adresser som iMacen delar ut?

1
Bevaka tråden