Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Omröstning: Vikten av antistat?

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-11-26 03:01

Är den stor tycker ni? Jag ska byta hårddisk i min iBook (ett rejält ingrepp ), och funderar på om det räcker med bara armband, eller ska man köpa ett armband + antistatmatta? Eller kan man vara noggrann med proceduren och strunta i alltihop?

Det är klart, det är ett relativt billigt sätt att slippa utsätta sig för risken att man grillar sin processor. Alltså till frågan: Hur gör ni?

(Ursäkta om ämnet ligger i fel forum, kom inte riktigt på var det skulle bo...)

Är du osäker så tycker jag du ska köpa ett armband eller nåt, men jag röstade utifrån hur jag själv gör. Det är liksom lite hardcore att köra utan och jag har aldrig haft problem.

Biltema har en antistat matta för 99:-, annars går det bra att hålla i elementet också, fungerar lika bra.

Skruvar jag i arbetsstationen använder jag alltid antistatband. Om jag däremot skruvar i någon av servrarna (P90-P120) känns det inte lika nödvändigt eftersom jag ha allt från moderkort till psu i reserv.

En tilläggsfråga: Vad har gått sönder när ni arbetat med hårdvaran?
För min del är det tyvärr en 133MHz för ett x antal år sedan, dvs den tiden då de var populära. Skulle sätta i en till cd-rom, använde inte antistatband, moderkortet kortslöts på något konstigt sätt. Misstänker statisk elektricitet. Jag kan meddela att min mor inte blev speciellt glad...

  • Medlem
  • Linköping
  • 2003-11-26 07:44

När jag grejar i min pc så brukar jag bara jorda mig i en plåt innan jag börjar plocka, på jobbet när jag grejar med maskiner så använder jag alltid antistatarmband.

Jag är egentligen en stark förespråkare för att använda antistat armband, better safe than sorry.

Det viktigaste du gör är att använda kläder i naturmaterial, t ex bomull, inte nylon eller annat dyligt.

den lurviga ullkoftan kan väl ändå bli rätt så elektrisk..

Citat:

Skrevs ursprungligen av Johan S
den lurviga ullkoftan kan väl ändå bli rätt så elektrisk..

Inte om det är ren ull. Det har att göra med att naturmaterial leder ström och därför laddas den ur kontinuerligt, dvs inga farliga laddningar blir kvar. Ett experiment som väl alla har gjort på någon fysiklab är att gnida en bakelitstav med kattskinn. Den blir då väldigt "elektrisk" eftersom den inte leder ström, dvs alla laddningar blir kvar i staven och samverkar (lite populärvetenskapligt men ändå).

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-11-26 14:29
Citat:

Skrevs ursprungligen av SnowFlax
En tilläggsfråga: Vad har gått sönder när ni arbetat med hårdvaran?

Jag praoade en gång i tiden, då pb5300 precis kommit och var jättefräck, på reparationsavdelningen på Presens Data i Göteborg (lagade massor av dockstationer till duodock), och jag hörde då sägas att en majoritet av alla trasiga komponenter vid undersökning visade sig ha statisk elektricitet som huvudsaklig felorsak.

Det ringer liksom lite i öronen när man gör något utan skydd... Men själv har jag aldrig haft sönder något.

  • Avstängd
  • 2003-11-26 19:45

aldrig dödat en enda komponent av misstag, dock har jag dödad ett antal genom vårdslöshet och uttråkning

  • Oregistrerad
  • 2003-11-26 19:52

Trodde först det var en tråd om anarki
Det var det inge

Hur som helst - har man bomullskläder och rör vid nätaggregat / skärmar (el.dyl) rejält innan så man har samma potential så har det alltid funkat för mig.

Jag skyddar mig olika beroende på vad jag pillar i. Dyra och unika prototyper vill man inte ha ihjäl, så då gäller allt skydd man får tag i (oftast antistatrum). För 'vanliga' prototyper armband + matta.

PC-burkar? Ett rejält tag i chassi innan ingrepp.

Om jag haft ihjäl någonting? Nix, inte än...

Citat:

Skrevs ursprungligen av SnowFlax
Vad har gått sönder när ni arbetat med hårdvaran?

Har bara lyckats döda ett Rage 128 faktiskt... inga större förluster med andra ord

  • Oregistrerad
  • 2003-11-27 09:59

Lillfingret på chassit och så inte gnugga fötterna på mattan Har zappat en hårddisk, men faktumet var att sladden fortfarande var i jacket *ehum* Snäll återförsäljare gav ett skammpris som var mer än vänskapligt för 2 timmars arbete med att hitta mina filer igen.

Jag har meckat i macar sedan 97 och aldrig använt antistat. Har väl haft tur helt enkelt.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Martin Pettersson
Jag har meckat i macar sedan 97 och aldrig använt antistat. Har väl haft tur helt enkelt.

Eller rätt kläder.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-11-29 18:37

Jag använder aldrig antistat. Det har fungerat bra genom åren, så när som på en G4/400 som numerar är stendöd. Tror dock att det beror på någon annan faktor än min egen statiska elektricitet då den klappade ihop under en OSX-installation.

jag använder nästan aldrig antistat, förutom när jag pillar i andras datorer.. skulle kännas sämre att grilla nån annans dator än sin egen.

har sabbat en hp-brännare (cd-rw 4x(!)) en gång, men det är allt.

ni ska dock akta er för att ha defekta kaffebryggare på samma bord som ni har en brummande towerlåda under.. i will say no more

  • Medlem
  • Svedala
  • 2003-11-30 14:04

Kör heller aldrig med antistatband, brukar nöja mig med att ta på ett element eller liknande innan bara.
Har aldrig lyckats förstöra någonting, förutom ett gammalt PC-moderkort, men då handlade det inte om statisk elektricitet, utan att jag tryckte i ett ISA-kort medan eländet var igång... :rolleyes:

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-12-02 19:50

En fråga till: Om jag nu struntar i matta (men har köpt ett armband för 35:- på biltema...), vad är ett lämpligt underlag att lägga komponenter på? Det borde väl räcka med att materialet inte är syntetiskt? Mitt skrivbord är från mitten av förr-förra århundradet, så det är målad duk och mahogny som gäller. Några synpunkter på att bara lägga komponenter på detta? (Jag måste ju ta bort allt utom moderkortet på väg till HD:n, skärm, modem, CD, minne...)

Tänkte jag skulle sparka lite liv i den här gamla tråden istället för att skapa nytt och väcka sovande björnar (moderatorer)

Är det någon som kan säga mig vart jag kan köpa ESD-mattor av lite större kvalisort/som metervara?
När jag söker hittar jag bara nätbutiker som säljer till företag...

Tacksam för svar

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2010-03-16 20:31
Ursprungligen av InPezonator:

Är det någon som kan säga mig vart jag kan köpa ESD-mattor av lite större kvalisort/som metervara?

http://www.elfa.se och dom har butiker i Malmö, Göteborg, Stockholm, vissa saker måste beställas i förväg.

Dom har bordsmatta och golvmatta på rullar om 10 meter och hyllmatta på 24 meters rulle.

Sweet!

Tack för hjälp och snabb sådan!

1
Bevaka tråden