Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad är en bredbandsrouter?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Som rubriken antyder, så undrar jag vad sjutton en bredbandsrouter är.

Bakgrunden till min fråga är att jag varje månad bläddrar i senaste nummret av Dustin-katalogen och jag stör mig lite på benämningen "bredbandsrouter".

I mina ögon skiljer sig inte en bredbandsrouter från en vanlig routrad switch. I början trodde jag nämligen att alla bredbandsroutrar hade inbyggt ADSL-modem, men så är ju inte fallet eftersom dom alltid skriver när det är kombinerat ADSL-modem, bredbandsrouter och switch.

Är det ett ogenomtänkt ord eller finns det någon speciell anledning till att man säger just bredbandsrouter och inte bara router?

När vi har rett ut detta kan vi ju starta en ny tråd och diskutera vad bredband är egentligen...;)

  • Oregistrerad
  • 2003-11-25 13:38

Tja, det är väl att den har NAT och kör allt via DHCP-server i sin tur...
Eller?

  • Oregistrerad
  • 2003-11-25 13:51

Det är nog ett allmänt begrepp som har blivit standard. Likaså ordet bredband. Vad är bredband egentligen, knappast kopparbaserad ADSL/VDSL???

Folk i allmänhet vet väl inte vad en router är, men väl bredband, så det är väl för att vanliga människor ska fatta vad det handlar om.

Jag säger bara, BREDBAND och HEMSIDA.
Man hittar på nya ord så att Persson och ex. landshövdigar skall förstå.
Jag har inte heller hört uttrycket routrad switch förut.
En router är en router och en switch är en switch. Att man sedan byggt "hemmamodeller" som har båda i samma låda är en annan sak. Nu har man byggt lådor med ADSL modem, router och switch.

I Norrland är bredband en snöskoter med bredare matta än standard.

För mig är en bredbandsrouter bara en poplär benämning på en router för hemmabruk, oftast med inbyggd switch. Jag ser inte riktigt vad ADSL skulle ha med saken att göra, en bredbandrouter är ju en grej även för alla oss med ethernet-jack i väggen.

Vad behöver jag som har riktigt bredband (dvs en TP-kabel rakt från väggen och in i datorn) om jag vill ha bredbandet kopplat till flera datorer då? Varje gång jag sätter eMacen i vila måste jag logga in igen på en särskild hemsida; finns det nåt sätt att slippa det? Det är DHCP som gäller.

  • Oregistrerad
  • 2003-11-25 21:39
Citat:

Skrevs ursprungligen av Laseranders
finns det nåt sätt att slippa det?

http://www.cs.lth.se/~roger/macicx.html

(edit: glöm inte ölen )

Senast redigerat 2003-11-25 22:18

Minns ni MULTIMEDIADATOR i annonserna då hemdatorboomen började?

  • Oregistrerad
  • 2003-11-25 22:18
Citat:

Skrevs ursprungligen av Andersson
Minns ni MULTIMEDIADATOR i annonserna då hemdatorboomen började?

Helst inte....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-25 22:21
Citat:

Skrevs ursprungligen av Andersson
Minns ni MULTIMEDIADATOR i annonserna då hemdatorboomen började?

Jag ser fortfarande reklamer där de säger "köp en FujitsuSiemens internet-PC"...

  • Medlem
  • 2003-11-25 22:33
Citat:

Skrevs ursprungligen av Andersson
Minns ni MULTIMEDIADATOR i annonserna då hemdatorboomen började?

Köpte själv en Performa 6200 (med "75 MHz Power PC processor") som gick under benämningen "Multimediadator"...

  • Oregistrerad
  • 2003-11-25 22:35
Citat:

Skrevs ursprungligen av albe
Köpte själv en Performa 6200 (med "75 MHz Power PC processor") som gick under benämningen "Multimediadator"...

Det var inget vidare köp

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2003-11-26 12:59

Det är ju ingen router. "bredbandsroutern" har NAT och DHCP, samt en switch. Så efter en lång diskussion på www.sweclockers.com så kom vi fram till, att det är en NATbox med switch.

1
Bevaka tråden