Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

RAM-minnen till eMac?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-11-25 17:53

Såg att det skulle va PC100-minnen till denna dator. De är dock grymt dyra. Någon som vet om det fungerar med PC133 istället? Eller något annat minne? Eller om man köper PC100 av en PC-handlare (om det finns till PC?)?

  • Medlem
  • 2003-11-25 18:08

Tror inte de skall vara problem med PC133, de skall vara bättre än PC100 och kör i den hastighet som datorn bestämmer.

  • Oregistrerad
  • 2003-11-25 19:38

Okey, det låter ju lovande. Men vill gärna ha det svart på vitt innan jag köper ett i julklapp til farsgubben.

  • Oregistrerad
  • 2003-11-25 20:54

Till gamla iMac G3 funkar PC133 utmärkt. Det gör det garanterat även till eMac. Du kan handla minnet hos vilken PC-hökare som helst. SDRAM PC133 - it works.

  • Oregistrerad
  • 2003-11-25 21:21

Okey tack! Jag litar på dig! Ska inte köpa förräns om nån vecka, så om nån annan är av en annan åsikt, så yttra dig gärna nu.

  • Oregistrerad
  • 2003-11-25 21:49

Kan tillägga att jag kört ett PC100 + ett PC133 i den där iMacen en längre tid utan några som helst problem. PC133:an ska nu flyttas över till en blåvit G3. Man måste ju pyssla om sina gamla macar å flytta minnena ibland... skämt åsido - köpte en BW G3 billigt idag, tänkte "kapprusta" den.

  • Oregistrerad
  • 2003-11-25 23:09

Ha! Där gick jag bet, 512:an i en slot i G3 BW visar bara 256 mb - G3 kunde säkert inte hantera större minnen än så. Finns det någon lösning på detta prekära problem förutom att stoppa in minnen av mindre size?

  • Medlem
  • Jakobsberg
  • 2003-12-02 13:05
Citat:

Skrevs ursprungligen av PF
Ha! Där gick jag bet, 512:an i en slot i G3 BW visar bara 256 mb - G3 kunde säkert inte hantera större minnen än så. Finns det någon lösning på detta prekära problem förutom att stoppa in minnen av mindre size?

Tror inte det...
B/W tar bara 4x256Mb max. Kan ju iofs finnas nåt trick - typ löda ihop eller bort nåt eller köpa en liten dyr grej eller så....Känner dock inte till nåt.

  • Oregistrerad
  • 2003-12-10 17:37

Nu måste jag beställa minnen imorrn. Så nu vill jag gärna veta säkert! Jag ska alltså ha två st 256 MB, ett till fars nyinköpta 800 Mhz eMac och en till min G4. Till eMacen funkar det med PC133 eller?
Till min dator (QuickSilver G4, 1,25 Ghz Single, köpt i höstas) funkar samma minne eller? Så här skriver Macoteket:

"SDRAM PC133 passar:
PowerMac G4 AGP grafitgrå - alla utom "Yikes"
PowerMac G4 Quicksilver - alla utom senaste "mirrored door" modellerna

DDR SDRAM PC2100/266MHz passar:
Nya PowerMac G4 Dual 867MHz, Single 1GHz och förra Xserve

DDR SDRAM PC2700/333MHz passar:
Nya PowerMac G4 Dual 1GHz, Dual 1.25GHz, Dual 1.42GHz, nya Xserve
och PowerMac G5 1.6GHz (parvis i G5).
"

Vet inte om min är "mirrored door"?

Nåt annat jag funderade på är om det funkar med ett vanligt 256 MB PC133 för PC. Såg nämligen på Pricerunner att det finns sådana för ca 375 kr, jämfört med Macotekets pris på 600 kr.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-12-10 18:12

Minneskompabilitet i macar har diskuterats ingående tidigare här på forumet. Om du söker hittar du säkert flera trådar där ämnet tas upp. Åsikterna är skilda.

De flesta återförsäljare och "pro-users" anser att macar ställer särskilda krav på minnes specifikationerna som inte alla pc-minnen behöver ha. Parametrarna är många och specifikationerna sällan fullständiga hos återförsäljarna. Detta beror mig veterligen på att en PC i regel inte ställer samma krav på minnet. Är man bergsäker på alla specar och beteckningar och anser sig få full specifikation från hos återförsäljaren, kan man ju handla minnet var man vill. Så är dock tyvärr inte alltid fallet.

Jag skulle köpa minnet hos en Mac återförsäljare om jag vore dig. Fördelarna är:
- Minnet garranteras full funktion med din macmodell. De har i regel testat minnet i likadana maskiner, alternativt beställt minnen från tillverkaren som producerats just efter maskinens specifikation.
- Livstids garranti lämnas i regel på minnet, vilket i praktiken innebär att om ditt minne skulle ställa till besvär som du upptäcker först efter ett år eller så, och med största säkerhet kan knyta till minnet, skall du ha rätt att få det utbytt.

Den enda nackdel jag kan se är i vissa fall priset. I de flesta fall vägs det dock upp av den garranterade funktionen och garrantin.

Det finns även PC återförsäljare som tar hem specifika "mac-minnen" på beställning. Och självklart också PC återförsäljare som lämnar livstids garranti på minnena (det är det ju minnestillverkaren som beslutar om). Om du bestämmer dig att köpa från en PC-återförsäljare. Försök få dem att beställa hem minnen som är framtagna för just din Mac. Kingston har en utmärkt tjänst på sin hemsida där man kan söka efter minnen med hårdvaru-specifik specifikation.

Angående din G4;

Mirrordoor Drive (MDD)

Quicksilver (föregångaren till MDD)

  • Oregistrerad
  • 2003-12-10 19:10

Okey tackar! Då köper jag nog från Macoteket. Ja min ser ju ut som Mirrordoor Drive (mirrored door?). Så då ska jag köpa vilket minne? Den datorn står ju inte med på Macotekets lista över minnen? Det står bara att PC133 INTE passar till den. Det står ju nämnt Single 1 Ghz och Dual 1,25 GHz men jag har ju som sagt Single 1,25 Ghz. Men PC133 ska funka till eMac i a f va?

  • Medlem
  • International user
  • 2003-12-10 19:17

Mirrored door drive finns i Single 1.25GHz också ja. Det är Macoteket som ligger lite efter i sin minnes-beskrivning bara.

Det borde stå:

DDR SDRAM PC2700/333MHz passar:
Nya PowerMac G4 Dual 1GHz, Single 1.25GHz, Dual 1.25GHz, Dual 1.42GHz, nya Xserve och PowerMac G5 1.6GHz (parvis i G5).

Apples PowerMac G4 MDD spec (Single 1.25)

  • Oregistrerad
  • 2003-12-10 19:19

Tack! Då tar jag PC2700/333 Mhz till min dator och

PC133 till nya eMacen?

  • Medlem
  • International user
  • 2003-12-10 19:22

Precis! eMac:

128MB or 256MB of PC133 SDRAM, expandable up to 1GB; two user-accessible 168-pin DIMM slots support up to 1GB using 128MB, 256MB, or 512MB DIMMs

  • Oregistrerad
  • 2003-12-10 20:40

Så var det beställt...!

1
Bevaka tråden