Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Superdrive bränner i 1x på 2x DVD-R media!

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-08-21 07:43

Jag har en QS/867 med Superdrive (DVR-103 Device Revision 1.90) och kan bara få Apples egna DVD-R att brännas i 2x hastigheten. Jag har provat med 3TPro (kass), Fujifilm (ok) och Verbatim (ok) men bara lyckats få dem att bränna i 1x hastighet. Jag har förstått att 4x media bränns i 1x på min gamla Superdrive, men Verbatim-skivorna (Art.nr. 43242) står det verkligen 2x Certified på. Är det någon som vet vad som är fel eller vilken kvalitetsskiva jag ska välja för att kunna bränna i 2x. Helst vill jag ha en bra, printable, 2x skiva till rimligt (läs lågt) pris.

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2003-08-29 20:20

Har liknande problem. Och har sett att till de Pioneer som används i pezees går det att ladda ned ett firmware, som gör att dv 104 även kan bränna i x2 fart på x4-media.
Någon vänlig själ som vet om det går att fixa detta även till Apples superdrive (som ju i princip är en Pioneer DV 104 i våra fall)?
Skulle vara skönt att kunna använda x4-media i 2x-fart, nu när det börjar bli svårt att hitta 2x-skivor.

Bump...

Nån som vet någon DVD-media förutom apples egna som går att bränna 2X med en DVR-103 ??

  • Oregistrerad
  • 2003-11-25 15:42

Jag fick ju inte så bra fart med min DVR-103 fast det var en 2x-brännare. Nu har jag bytt dator och har en DVR-105 istället. Helt plötsligt bränner de tidigare nämnda Verbatimskivorna i 2x! Dessutom verkar 3TPro-bränningar ge ett mycket bättre resultat. Jag kan dessutom läsa skivor som var svårlästa tidigare. Är månne DVR-103 ingen bra brännare?

Månne är det så - den är ju några år gammal - dags att uppgradera til en 106:a kanske ? 1350:- spänn på Netonnet

  • Oregistrerad
  • 2003-11-25 15:56
Citat:

Skrevs ursprungligen av lilledanne
Bump...

Nån som vet någon DVD-media förutom apples egna som går att bränna 2X med en DVR-103 ??

Jag bränner TDK DVD-R Scratchproof i 2x. Har också en "gammal" G4 Quicksilver 867.

Dyra som stryk eller ?

  • Oregistrerad
  • 2003-11-25 16:12

29kr/st plus moms i DVD-box (känns mer som riktig film om man har en sådan...:-) hos Dustin.

1
Bevaka tråden