Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

flimmer i skärmen ibook G4

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-11-25 10:43

Jag har lite flimmer ibland längst nere i vänstra hörnet på min ibook G4 12"
Flimmret kommer och går och märks mest om skärmen skakar lite som den gör när man tex sitter och skriver.Vad handlar det om?

  • Oregistrerad
  • 2003-11-25 12:03

Kan tyvärr inte svara på din fråga. Men jag kontrar med en motfråga då du är av dom första på forumet som jag vet har en iBook G4.

OT:

Är datorn tyst?
Lika tyst som iBook G3?
Tystare än PowerBook 12"

Tack/

Edit: Du råkar inte ha en mobil i närheten av datorn. Vet faktiskt inte om mobiler kan påverka TFT-skärmar på samma sätt som CRT.

  • Oregistrerad
  • 2003-11-25 13:23

Min chef har en likadan och den har samma skit. Det kanske ska vara så, det verkar ju inte bättre.
Men annars är jag nöjd, den är tyst som graven, om man lyssnar riktigt noga så kan man höra hårddisken jobba.:)

  • Oregistrerad
  • 2003-11-25 13:49

min iBook G4 har inget sådant flimmer, knappade extra hårdhänt för att testa.
••• ? •••: den är lika tyst som PB12" och fläkten låter mindre än på PB'n som jag har testat (när den väl går igång dvs).

  • Oregistrerad
  • 2003-11-25 15:43

Tack för infot! Synd med det där flimmret, hmm... Får nog vänta lite innan jag beställer ett ex.

Sjysst med bara lite flimmer nere i ena hörnet!

Jag har en PB G4 som hela skärmen slocknar på. Ibland dimmar den bara ner till ca 30 - 40 % ljusstyrka för att sedan helt svartna.
Detta händer exakt 100 % av gångerna jag använder den (alltid) och eftersom det inte finns någon garanti på den så är det kört för mig. Jag får sitta med ena handen på skärmen och vicka den fram och tillbaks hela tiden för att se nånting på skärmen.

Jävligt kul när man slantar närmare 40 tusen för en "mobil" arbetsplats.

Det är en PB G4 500 som beställdes samma dag som Steve visade den första TiBooken.

Skicka den till holland ännu en gång är bara att glömma pga av priset då hela logiken tydligen måste bytas.

Någon som har tips på vad man ska göra?

- Slice -

  • Oregistrerad
  • 2003-11-25 17:29

Nlogax! testa och skaka skärmen lite, det är alltså när skärmen kommer lite i gungning som det händer, precis som det är lite "blött", färgerna försvinner inte eller nåt, det bara flimmrar lite som sagt.

  • Medlem
  • 2003-11-25 17:46
Citat:

Någon som har tips på vad man ska göra?

Hur tekniskt kunnig är du? Jag tror det är någon kabel som har glapp och därmed borde det bara vara att löda fast den... Men att komma åt den är säkerligen problemet...

  • Oregistrerad
  • 2003-11-25 18:01
Citat:

Skrevs ursprungligen av Tim
Hur tekniskt kunnig är du? Jag tror det är någon kabel som har glapp och därmed borde det bara vara att löda fast den... Men att komma åt den är säkerligen problemet...

Sen sitter det väl en "skärmdrivgrunkeenhet" i framkanten på datorn som ansluter mot både skärm och moderkort med kontakter (inge löd här inte)... dessa kan ju lajja men även själva "grunkenheten" kan visst dumma sig och bytas separat...
(men det innefattar att hitta firman i us som reparerar sådana, pilla dän sin, skicka dit för utbyte ihop med en klump pengar, pilla dit den och sedan ha några fingrar kvar efter allt nagelbitande för att kunna logga in med passordet )
Om det nu är det felet vill säga

[EDIT. Hittade länk ]

Senast redigerat 2003-11-26 15:34

Jag har inte märkt något sådant med skärmen på min iBook G4/800 som jag fick hem förra veckan. Däremot tycker jag att tangentbordet känns aningen glappt runt shift och piltangenterna på högra sidan.

  • Oregistrerad
  • 2003-11-26 00:23

testade lite mer nu och skakade så mycket jag vågade men ser inget.
testade med olika bakgrunder också.
så antingen har min skärm inte det problemet eller så ser jag dåligt.

Citat:

Skrevs ursprungligen av mekkfabrics
Nlogax! testa och skaka skärmen lite, det är alltså när skärmen kommer lite i gungning som det händer, precis som det är lite "blött", färgerna försvinner inte eller nåt, det bara flimmrar lite som sagt.

  • Oregistrerad
  • 2003-11-27 15:23

Sitter här med mekkfabrics dator, och kollar på flimret.
Det är inte riktigt ett flimmer utan samma effekt som om man pressar lite på en TFT. Det blir som ett litet vågmönster längst ner på skärmen. Även lite ungefär en tum från toppen av skärmen uppe till höger.
Min misstanke är att det ligger något bakom skärmen som pressar mot den när den sätts i rörelse.
Vad finns det för bus där bakom? Är det Airportantenner och skit som kan hamna ur läge? Jag tror att det är något som egentligen inte ska ligga löst som på något sätt har letat sig in bakom skärmen.

Några idéer?

Min bönas ibook G3 600 hade en sådan "tryck" grej, vid nederkanten vill jag minnas. Skakade man så flimmrade det till. Det försvann en dag bara. Kanske lite massage a la död pixel kan hjälpa. Som sagt det bara försvann av sig själv efter typ nån månad efter inköp. Kan inte avgöra om det egentligen var någonting som låg bakom skärmen å tryckte, eller ... jaja.

K h a r m s

och vad säger apple?

eftersom den är helt ny tycker jag absolut att du bör kontakta dom om detta!

Citat:

Skrevs ursprungligen av Tim
Hur tekniskt kunnig är du? Jag tror det är någon kabel som har glapp och därmed borde det bara vara att löda fast den... Men att komma åt den är säkerligen problemet...

Frågar det samma till dig då, hur tekniskt kunnig är du?

Du ska knappt peta på något som har med skärmanslutningen att göra om du ska tro service manualen, går det åt helvete med en kabel måste hela grafikdelen bytas...har jag för mig

Från service manualen till min PB 15" (550)

Citat:

Warning: Be especially careful when working near cables that attach to the display. If any of these cables are damaged, the entire display module must be replaced.

Så ge dig inte på att löda i närheten av det där inte

  • Medlem
  • 2003-11-28 09:05

I vanligt amerikans maner så är alla kunder dumma i huvet och skall helst lämna in utrustningen så fort minsta lilla sak händer.

Men självklart, har du garanti kvar skall du låta Apple göra jobbet, det är ju troligen de som gjort något fel vid själva monteringen.

  • Oregistrerad
  • 2003-11-28 11:06

Det där var väl i servicemanualen som är till för servicetekniker och inte vanligt folk.

  • Oregistrerad
  • 2003-12-01 16:33

En polare till mig var inne i en macbutik och kollade lite och upptäckte att mitt problem fanns på dom flesta nya ibooks och powerbooks som dom hade uppställt, nä va fan jag får kontakta apple och se vad dom har att säga.:confused:

1
Bevaka tråden