Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad vill du ha i nästa version av Safari?

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-24 23:10

Är jag den ende som tycker att Mozilla Firebird är helt överlägset Safari, bortsett från att Safari renderar texten bättre?

Varför kan man exempelvis inte dra text till skrivbordet med Safari? Det kan man med Mozilla, Mozilla Firebird, Camino och Internet Explorer.

Det här vill jag ha i nästa Safari:

1. Textutdrag till skrivbordet. Ett måste.
2. Klippbok, som i IE. Mycket praktiskt.
3. Bättre hantering av lösenord, som i Mozilla och Mozilla Firebird.
4. Bättre hantering av bokmärken, som i Mozilla och Mozilla Firebird. Import av bokmärken.

Hur skickar man förslag till Apple?

  • Oregistrerad
  • 2003-11-24 23:12

När har nummer ett inte funkat? Funkar fint här.

Mina önskningar:

1. Ångrafunktion i textfält (som i Camino)
2. Att autocomplete ENDAST skriver ut domännamnet och inte hela URL:en på första förslaget.
3. Bokmärken som IE (som fortfarande är bättre än Mozilla på den punkten).
4. Att kommando-pil fungerar även med frames utan att man måste klicka först.
5. Att bokmärkesmenyn inte laddas först när man klickar på den.

Ursprungligen av Adrian B:

2. Att autocomplete ENDAST skriver ut domännamnet och inte hela URL:en på första förslaget.

Installerade 10.4.11 och fick Safari 3 på köpet och då upptäckte jag att efter nästan exakt 4 år senare har min önskan om detta uppfyllts! Wow. Att det tog sådan tid, men men, jag är mycket nöjd i alla fall

  • Medlem
  • Nacka
  • 2003-11-25 10:10

Jag gilar att tabba mig (!) mellan länkar - som man kan med IE...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-25 15:13

förslag till apple kan göras med bugg-rapport funktionen i safari

  • Oregistrerad
  • 2003-11-25 16:01

Mozilla Firebird är den klart snabbaste och i mitt tycke bästa webbläsaren just nu. Synd bara att gränssnittet är lite fult och att text renderingar inte alltid blir så lyckade.

Jag vill att framåt och bakåt knapparna på min mus skall fungera även i ramar när jag surfar med Safari. Dessa knappar är starkt beroende framkallande. Knapparna fungerar exempelvis med OmniWeb som bygger på samma renderingsmotor, så nog borde det gå att fixa till i Safari.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-25 18:45

Jag skulle vilja kunna "dra loss" tabbar och få nya fönster.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-25 23:12
Citat:

Skrevs ursprungligen av Jonny Larsen
När har nummer ett inte funkat? Funkar fint här.

Har alltid fungerat.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Adrian B
Mina önskningar:
Att autocomplete ENDAST skriver ut domännamnet och inte hela URL:en på första förslaget.

Håller med. Det är skitstörigt och jag lär mig det aldrig.

Tycker också det är jobbigt att man ofta måste klicka i ett fönster innan man kan använda pil upp/ned för att scrolla.

Använder man sig av tab-tangenten så tycker jag att ett av lägena som det "hoppas" till är hela fönstrets innehåll så att det blir en blå ram runt. efter 1 sekund kunde den försvinna. Bara man fattar var "fokus" för tangentbordet är. (hoppas någon begrep). Borde vara så i iTunes också förresten...

Skulle också vilja ha full kompatibilitet på alla websidor i hela världen.

Fetare multitasking. Vill kunna ha en meny uppe eler scrolla med scroll-listen utan att allt stannar upp.

Mjuk grafikkortsaccelererad scroll a la webbläsare i Windows. Det är löjligt vad hackigt det går att scrolla vissa webbsidor.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Adrian B
Mina önskningar:

2. Att autocomplete ENDAST skriver ut domännamnet och inte hela URL:en på första förslaget.

Detta är väl det enda - fattar inte varför den väljer LÄNGSTA besökta URL istället för antingen domän och sen nästa folder när man skriver vidare ALTERNATIVT väljer mest besökta. Idag är det ju inget av det.

Möjligtvis skulle jag vilja att Safari inte glömde vilket som är huvudframe när man klickar bakåt på tangentbordet....

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-11-26 11:22

Jag skulle vilja ha möjligheten att göra grupper av tabs till bokmärken (finns i Mozilla men inte i Firebird av någon anledning). Otroligt smidigt om man varje dag ska in på samma siter att bara behöva använda ett bokmärke för att öppna upp en grupp siter samtidigt.

Steve Jobs gjorde väl nåt liknande på något keynote med lite Apple-scriptfusk vill jag minnas.

Om du lägger en mapp i bokmärkesraden och lägger bokmärken i den kommer du att få valet längst ner att "Öppna i flikar".

Detta val öppnar samtliga bokmärken i mappen som enskilda flikar.

(Fotnot: flik = tabb)

1. Gör en mapp i bokmärkesraden med de sidor du vill ha i en grupp.

2. Växla till bokmärkes-hanterings-vyn

3. Kryssa i autotabb för din nya mapp.

J.

  • Oregistrerad
  • 2003-11-26 14:27
Citat:

Skrevs ursprungligen av Jonny Larsen
När har nummer ett inte funkat? Funkar fint här.

Funkar faktiskt inte för mig heller. Inte på någon av mina OSX burkar med Safari.

  • Oregistrerad
  • 2003-11-26 14:30

Vaför använder folk Safari när övrlägsna Firebird finns? Postar själv detta inlägg med Safari, hmm...

  • Oregistrerad
  • 2003-11-26 15:59

Mozilla Firebird för OS X har nytt utseende i de senaste nattliga byggena. Bild här.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-11-26 16:14
Citat:

Skrevs ursprungligen av scooterbabe
Om du lägger en mapp i bokmärkesraden och lägger bokmärken i den kommer du att få valet längst ner att "Öppna i flikar".

Detta val öppnar samtliga bokmärken i mappen som enskilda flikar.

(Fotnot: flik = tabb)

Jo men speciellt smidigt är det inte, iaf inte lika smidigt som funktionen funkar i Mozillla.

PNG-bilder utan specificerat gammavärde ska inte gammakorrigeras.
Exempel

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-27 01:55

Textutdrag till skrivbordet verkar bara fungera ibland i Safari, och systemet för flikar är långsammare och sämre än i IE och Mozilla och Mozilla Firebird. (Varför skriver folk tabbar? Det är något helt annat.) Bokmärkeshanteringen är krånglig.

Safari är lovande, till exempel renderar det text mycket snyggare än Mozilla/Gekko. Men det ligger långt efter Mozilla och Mozilla Firebird. Men visst har det ett snyggt gränssnitt. Inte illa för att vara version 1.1 i alla fall.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-11-28 13:47
Citat:

Skrevs ursprungligen av Mondo
Textutdrag till skrivbordet verkar bara fungera ibland i Safari, och systemet för flikar är långsammare och sämre än i IE och Mozilla och Mozilla Firebird. (Varför skriver folk tabbar? Det är något helt annat.)

Kan det bero på att det heter tabs på engelska, då blir det ju tabbar på svenska. Det är ju konsekvent med mejl...hehe. Tja, det kanske blir lite väl mycket swenglish ibland.....vi kan väl kompromissa och kalla dom för tabsar istället för att skilja dom från tabbar...hehe

Men var kommer tabbarna från första början !?! Är inte det egentligen ett swenglish uttryck det med...?

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-11-28 14:24
Citat:

Skrevs ursprungligen av Mondo
Textutdrag till skrivbordet verkar bara fungera ibland i Safari ...

Trodde jag med tills jag lärde mig att man måste klicka och hålla en sekund eller två innan man kan dra ut texten.

  • Oregistrerad
  • 2003-11-28 15:45
Citat:

Skrevs ursprungligen av Kalle W
Trodde jag med tills jag lärde mig att man måste klicka och hålla en sekund eller två innan man kan dra ut texten.

Äntligen! Varför kunde ingen tala om detta från början? TACK!

1
Bevaka tråden