Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mjukvaru router

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2001-05-25 15:56

Jag sitter hemma med 2 macar och 3 pc´s och ett Telia ADSL modem.
Nu vill jag dela ADSL linan mellan mina datorer, och en av macarna ska agera router. Har installerat ipnetmonitor och konfigurerat det med hjälp av medföljande dokumentation.
Men jag får det inte att fungera. Jag kan pinga ip-adressen på routern, men kommer inte ut på nätet från nån annan dator.
Hjälp mig!

Har din Mac 2 nätverkskort?
Vad sade du att du har för routerprogram?
Berätta vad det är för maskin, system och routerprogram.
Har routerprogrammet DHCP server?

Mitt tips är att lägga ner projektet och investera veckopengen i en DI-704´a från DLINK istället. Sparar en hel del huvudvärk plus att den är extremt enkel att handha. Tillåter även servers på insidan osv. Skippa IP netrouter som krashar och bombar och satsa på en fristående burk istället - klart vettigare (har själv kört med mjukvaruroutning, så jag vet vad jag snackar om!)

För fördelarna med D-704an läs denna diskussion: Hjälp med Telia ADSL

Har hjälpt mig mycket och gjort att jag skaffat en själv.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2001-05-25 17:50

Det är lugnt nu.
Lyckades efter lite trixande

Tack för hjälpen ändå.

Citat:

Skapades ursprungligen av: coach:
Jag sitter hemma med 2 macar och 3 pc´s och ett Telia ADSL modem.
Nu vill jag dela ADSL linan mellan mina datorer, och en av macarna ska agera router. !

Hur får man detta att funka "out of the box" på en OS X burk. OS X klarar väl att spilla över tcp/ip, men hur ställer man in OS X respektive klienterna?

Byt till OS X forumet om du tycker det passar bättre där.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2001-05-28 21:13
Citat:

Skapades ursprungligen av: Micke Byström:
Hur får man detta att funka "out of the box" på en OS X burk. OS X klarar väl att spilla över tcp/ip, men hur ställer man in OS X respektive klienterna?

Om man vill göra det enkelt för sig finns ett grafiskt konfigurationsverktyg för NAT, gNAT. Funkar jättebra.

1
Bevaka tråden