Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Funkar äldre PCI grafikkort i G5:an?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2003-10-13 17:45

Som sagt kan jag sätta in ett PCI grafikkort i G5:an för att köra en äldre Appleskärm?;)

  • Oregistrerad
  • 2003-10-13 18:22

PCI funkar men om skärmkortet funkar för det är ju en annan femma

  • Medlem
  • 2003-10-13 19:55
Citat:

Skrevs ursprungligen av Pär
PCI funkar men om skärmkortet funkar för det är ju en annan femma

De flesta brukar väl fungera under OS X?

  • Medlem
  • 2003-10-13 20:03

Det här är ett iX3D Ultimate-Rez. Var hittar man drivrutiner till ett sådant. De har väl lagt ner.

Tror inte att det finns drivare alls för OS X. Macoteket höll ju på att rea ut dessa ganska länge. Som lägst var det väl typ 7-800kr. När de kom kostade de väl typ 4000 eller nåt.

Möjligt att man får upp en bild. Men du får ingen acceleration tror jag.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2003-10-13 20:12

Jag har precis ett sådant som extrakort i en B&W. Det funkar under Mac OS X, alldeles utmärkt. Dock får man inte någon som helst acceleration, vilket innebär att det går slött, fast å andra sidan duger det alledeles feteutmärkt att ha e-post, iTunes, iChat och annat på den skärmen!

  • Medlem
  • 2003-10-13 20:16
Citat:

Skrevs ursprungligen av bollman
Jag har precis ett sådant som extrakort i en B&W. Det funkar under Mac OS X, alldeles utmärkt. Dock får man inte någon som helst acceleration, vilket innebär att det går slött, fast å andra sidan duger det alledeles feteutmärkt att ha e-post, iTunes, iChat och annat på den skärmen!

Aha, det låter bra, men funkar det i G5 med PCI-X? Med acceleration antar jag att du menar Quartz extreme!?:)

Citat:

Skrevs ursprungligen av XedoZ
Aha, det låter bra, men funkar det i G5 med PCI-X? Med acceleration antar jag att du menar Quartz extreme!?:)

Nej, även QuickDraw-acceleration, om nu det är relevant alls med OS X. Vill minnas att kortet i OS 9 har nån form av QuickTime-acceleration också. Men det lär du inte få i OS X heller.

Vad gäller PCI-X vet jag inte.

  • Medlem
  • 2003-10-13 20:28

Jag ska bara koppla en gammal 15" AV Display som palettskärm och orkar inte köpa två st. adapterar för att koppla den till ADC kontakten på Radeon 9600 kortet. Så det kortet borde duga.;)

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2003-10-13 21:13

Ja, det blir _ingen_ accelaration alls. Det är fetejobbigt att flytta fönster på den skärmen, tar en evighet, men det går ju som sagt.

  • Medlem
  • 2003-10-13 23:55

Testade att stoppa i kortet men det visade sig inte passa i skårorna!?:confused: Närmast själva portarna, kika här (bry er inte om att det är ringat med svart på bilden;)), så ser man att det är en avdelare i skåran, närmast PCI-luckorna, en sådan fanns inte på kortet!

Citat:

Skrevs ursprungligen av XedoZ
Testade att stoppa i kortet men det visade sig inte passa i skårorna!?:confused: Närmast själva portarna, kika här (bry er inte om att det är ringat med svart på bilden;)), så ser man att det är en avdelare i skåran, närmast PCI-luckorna, en sådan fanns inte på kortet!

Hade precis samma strul när jag skulle flytta SCSI kortet frå gamla scanner-datorn.

PCI-X = ej bakåtkompatibel? Eller kan jag fila ett extra jack i SCSI-kortet

  • Oregistrerad
  • 2003-11-24 10:31
Citat:

Skrevs ursprungligen av XedoZ
Testade att stoppa i kortet men det visade sig inte passa i skårorna!?:confused:

Mysko, förvisso skall ju inte PCI och PCI-X se likadana ut för det är ju 32-bit vs. 64-bit, men dom skall passa i varandras socklar fram och tillbaka (och PCIX-kort skall väl funka som PCI-kort i en PCI sockel under ideala omständigheter...)
Mysko, mucho mysko...

[EDIT: Citat hittat på nätet - och därför sant
There have always been two flavors of PCI: 5V signaling, and 3.3V signaling. They use incompatible connectors (on the motherboard), and you can't plug a 5V card into a 3.3V slot or vice-versa. But you can plug a Universal card into either a 5V or 3.3V slot.
PCI-X is 3.3V only, so a 5V-only PCI card will not fit into a PCI-X slot.
]

  • Oregistrerad
  • 2003-11-24 11:45

PCI-kort har funnits som 64-bitars ganska länge.
Anledningen till skåran är att förhindra att 5V-kort sätts in i 3,3V-matningen. Vet inte riktigt vad som skulle hända, men det låter som en dum idé att fila upp en skåra för att få in kortet.
Tyvärr fungerar inte "scannerkortet" Adaptec 2930 längre pga av detta. Nu blir det att inhandla dyra ATTO-kort istället.

Så vissa gamla PCI-kort fungerar i G5:an?

J

Ursprungligen av Jonathan:

Så vissa gamla PCI-kort fungerar i G5:an?

J

Japp! Jag testade mitt gamla ATi Radeon Mac edition i min nya G5 (PD 1,8) och det visade sig fungera alldeles utmärkt!

Dock bestämde jag mig ganska snabbt för att plocka ur det kortet igen av två anledningar;
1. Det har en gpu-fläkt som låter mycket mer än resen av datorn.
2. Det dök upp ett mycket märkligt problem med mitt ljudkort - mitt M-audio FirwWire 410 slutade fungera då jag öppnade mixern i Cubase SX2... (attans skumt, men eftersom allt fungerar som det ska efter att jag plockat ut grafikkortet igen så bryr jag mig inte)

/TT

1
Bevaka tråden