Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Stänga fönster som innehåller frameset - får det inte att funka med Netscape

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag skulle vilja stänga ett fönster som innehåller ett frameset. Jag hittade följande javascript men det funkar bara i Explorer och Safari. Inte i Netscape/Mozilla/Camino.

<a href="javascript:top.window.close()">

Hur gör man?

ps. koden har inget mellanslag i javascript. Det blir så när jag använder kodformatet här på forumet.

Senast redigerat 2003-11-24 01:59

testa att skriva ihop java script till javascript

Det är den här forumsidan som lägger dit mellanslaget. Jag var säker på att det skulle komma ett sådant svar.

Koden funkar i Safari och Explorer men inte i Netscape.

Någon som har något klurigt att komma med?

Jag antar att länken finns i det fönster som ska stängas.

Har ingen färdig lösning, men pröva med nån av dessa:

<a href="java script:window.close()">

eller

i framesetfilen:

<script language="javascript">
window.name = "fonster"
</script>

och länken:

<a href="java script:fonster.close()">

Jag sitter med begränsat utbud av browsers så jag kan inte riktigt testa.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2003-11-24 10:42

<a href="javascript:top.window.close()" onMouseOver="window.status='Close Window';return true" onMouseOut="window.status='';return true">Stäng fönstret</a>

Inget av era tips tycks fungera i Netscape. Så här ser mitt frameset ut:

<frameset cols="*,780,*" framespacing="0" frameborder="no" border="0">
	<frame name="lefttryck" src="lefttryck.html" scrolling="no" marginwidth="0" marginheight="0">
	<frameset rows="*,430,*" framespacing="0" frameborder="no" border="0">
		<frame name="toptryck" src="toptryck.html" scrolling="no" marginwidth="0" marginheight="0">
			<frame name="huvud" noresize src="foto.html" scrolling="no" frameborder="no" marginwidth="0" marginheight="0">
			<frame name="bottomtryck" src="bottomtryck.html" scrolling="no" marginwidth="0" marginheight="0">
  </frameset>
	<frame name="righttryck" src="righttryck.html" scrolling="no" marginwidth="0" marginheight="0">
</frameset>
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2003-11-24 13:56

Jodå, koden jag visade SKALL funka.
Du ska inte lägga den i själva framesetet (som ju inte syns), utan i någon av sidorna som ingår.

EDIT: Eeehh... Jag testkörde i Camino och inga problem. Men så provade jag i NN7.1 på Macen, och då funkade det inte alls...:(
Skall kolla om man kan hitta på nåt....

Senast redigerat 2003-11-24 14:08
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2003-11-24 14:24

Nä du. Jag har letat runt litegrann. Någonstans skall Netscape själva ha ett webdev forum men jga hittade det inte.

Det verkar i alla fall som om NN7.1 inte vill vara med alls. Alltså ännu ett skäl till att undvika framesets...

Länken man ska klicka på ligger inne i den där mittsidan som håller 780 x 430. Igår när jag testade så uppträdde de tre syskonen Netscape 7.1 och senaste Mozilla/Camino på samma sätt.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2003-11-24 15:18

Anders,

Ramar är ett helvete rent allmänt och speciellt om man börjar lägga in extragrejer. Tyvärr...

Att dessutom ha ett pop-up fönster som ett frameset verkar lite....annorlunda. Det är väl det du har?

Om du prompt måste använda ramar, så kanske du skulle testa iframes, åtminstone till pop-upen? Då skall nämligen länken att stänga fönstert funka...

I så fall gör du alltså en tabell som motsvarar layouten i framesetet och drar in sidorna genom att lägga in denna tag i varje cell:

<iframe src="menysidan.html" width="100%" height="100%" scrolling="yes"></iframe> eller vilka parametrar du nu föredrar.

Läs mer om taggen här:
http://www.w3schools.com/tags/tag_iframe.asp

Funkar visserligen inte i icke-W3C DOM kompatibla läsare som t.ex. NN4.xx, men vafan....

Jo det är ju ett litet specialfall. Den där ramstrukturen kommer från firmans hemsida och är en vidarekoppling från Gula sidorna. Tanken var att jag skulle ha två länkar där. 1. Vidare till hemsidan och då byter jag bara ut 780-gluggen mitt i mot vår hemsida. 2. Stäng fönstret varvid Eniros sida finns kvar bakom.

Just nu lutar jag åt att strunta i stäng fönster prylen och bara lotsa vidare till hemsidan.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2003-11-24 16:44
Citat:

Skrevs ursprungligen av Anders Täpp
Just nu lutar jag åt att strunta i stäng fönster prylen och bara lotsa vidare till hemsidan.

Jo, om inte iframes passar, så s**t i den där länken. Om användaren inte begriper hur man stänger ett fönster, så är det nog ingen som ni vill ha som kund ändå...

Citat:

Skrevs ursprungligen av Danne V
... Om användaren inte begriper hur man stänger ett fönster, så är det nog ingen som ni vill ha som kund ändå...

Säg inte det! Vi har många idio... ehh... never mind

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2003-11-24 21:20
Citat:

Skrevs ursprungligen av Anders Täpp
Säg inte det! Vi har många idio... ehh... never mind

Okej då, idio..kunderna skall få sig en stänggrej som funkar:

<form>
<input name="button" type="button" onClick="javascript:top.window.close()" value="Stäng fönstret">
</form>

Utprovat i IE5.1.2, NN7.1, Camino och Safari på OSX och funkar alldeles galant. Nu var det väl då fasen...

Å andra sidan, skriv "Stäng webbläsarfönstret" på knappen, så att idio ....kunderna inte missuppfattar.

Tjusigt Danne!

1
Bevaka tråden