Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny Cube önskvärd?

Tråden skapades och har fått 47 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag har börjat undra varför så många så gärna vill se en ny Cube? Är det retohysteri eller tror allvarligt folk att Apple skulle kunna sälja en relativt dyr, (Cuben var ju ingen konsumentmodell direkt), liten datalåda i någon större kvantitet? Skulle denna Cube vara billigare eller dyrare än minsta G5:an? Billigare skulle nog vara svår att göra och dyrare? Vem skulle då köpa den?
Är det så att Många Mac-användare avundsjukt börjat snegla på PC-shuttles? Jag tycker i alla fall att det känns så..

  • Oregistrerad
  • 2003-11-23 12:20

Ta bort skärmen på en eMac och paketera om den. Vips så har man en ny "eCube" för rimliga pegar. Skulle den sälja? JA!

Senast redigerat 2003-11-23 12:57

Det skulle vara schysst med ett utbytbart grafikkort också, eventuellt en ledig PCI-plats men det är inte lika prioriterat. USB, FireWire, ljud in/ut på framsidan av lådan + helt tyst som originalkuben skulle också vara bra.

  • Oregistrerad
  • 2003-11-23 13:07
Citat:

Skrevs ursprungligen av Gabriel Falkenberg
Det skulle vara schysst med ett utbytbart grafikkort också, eventuellt en ledig PCI-plats men det är inte lika prioriterat. USB, FireWire, ljud in/ut på framsidan av lådan + helt tyst som originalkuben skulle också vara bra.

Jo, visst. men då skulle den kosta mer och dessutom utgöra ett "hot" mot Apples dyrare modeller. Bibehåller man eMacen´s specar så hotar den inte någon annan Mac-produkt. Dessutom så kunde man sälja burkarna för ett häpnadsväckande pris, i alla fall sett ur ett Mac-perspektiv.

Jag citerar mig själv i ett tidigare inlägg:

Citat:

Vad sägs om det här? jag har utgått från e-Mac specarna och dragit av för bildskärmen. Inte helt orealistiskt med andra ord.

1GHz PowerPC G4
128 MB SDRAM-minne
40 GB Ultra ATA-enhet
CD-ROM-enhet
ATI Radeon 7500
32 MB DDR-bildskärmsminne

SEK_5.836,00 med moms

-------------------------------

1 GHz PowerPC G4
128 MB SDRAM-minne
40 GB Ultra ATA-enhet
DVD/CD-RW-enhet
ATI Radeon 7500
32 MB DDR-bildskärmsminne
Internt 56 K-modem

SEK_6.388,00 med moms

-------------------------------

1GHz PowerPC G4
256 MB SDRAM-minne
80 GB Ultra ATA-enhet
DVD-R/CD-RW-enhet
ATI Radeon 7500
32 MB DDR-bildskärmsminne
Internt 56 K-modem

SEK_8.644,00

Citat:

Skrevs ursprungligen av Lizardman
Är det så att Många Mac-användare avundsjukt börjat snegla på PC-shuttles? Jag tycker i alla fall att det känns så..

Njae, jag tror de flesta macanvändare inte känner till PC-shuttles utan bara saknar en snygg, liten, tyst mac utan skärm - dvs precis vad Cuben var.

Men skulle det sälja igen? Bra fråga. Det var ju faktiskt kunderna som svek Apple senaste gången. Möjligen att intresset är helt annorlunda nu, möjligen var Apple före sin tid sist (har ju hänt förut) och möjligen att en lite lägre prislapp skulle ställa allting i annan dager.

Att ta en eMac och ta bort skärmen blir inte riktigt rätt, eMacen låter alldeles för mycket. Cuben var ju ingenjörsmässigt en smart skapelse med genomströmningen av luft som kylning. Att datorn är tyst tror jag är en mycket viktig faktor och därmed fungerar inte idén att ta eMac rakt av.

Jag tror många klarar sig utan att behöva bygga ut sin mac. Däremot vill folk kunna uppgradera den (jag säger kunna, dvs de vill veta att det går även om de troligast aldrig gör det). Så Apple borde göra det enkelt att byta hårddisk, byta grafikkort och ha ordentligt med plats för minne. Att man sen inte kan ha 6 PCI-kort och 2 extra hårddiskar tror jag spelar mindre roll.

En annan idé som jag funderat på är att ta en iBook och plocka bort skärmen och tangentbordet. Det borde ge en väldigt liten, billig och tyst mac. Vore inte det rätt fräckt?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-23 14:01

Cube hade bara två fel: den var för dyr och saknade, om jag inte missminner mig, till en början en inbyggd brännare. Idealet vore, som nämdes ovan, en iBook G4 utan skärm.

  • Medlem
  • Svedala
  • 2003-11-23 15:32

Jag har många gånger tittat på min iBook och tänkt att "den vore rätt fräck utan skärm".
En tunn, platt burk som man lägger under skärmen.
Alla utgångar man kan tänkas behöva på baksidan.
Bra grafikkretsar från början som duger för spel.
Hela paketet för max 10.000 pix inklusive moms. Det vore nåt.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-11-23 15:45

En iBook G4 utan skärm? En sån skulle enkelt kunna byggas in i bakkant av en Cinema Display 20", med CD-inmatningen uppåt och portarna nedåt.

En ny 20th Anniversary Macintosh.
20" Anniversary G4 kanske.

  • Medlem
  • Svedala
  • 2003-11-23 15:56

Borde inte Apple helt enkelt kunna återinföra Cuben, med samma konstruktion, men ett uppdaterat moderkort med snabbare bus, bättre grafikkort och snabbare processor, och till ett lägre pris?

Jag tror den nya iMacen och Kuben är samma dator. iMacen tappar bara skärmen... eller något.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-23 16:51

Men själva vitsen är en separat dator och skärm. Själv gillar jag inte hopbyggda datorer utan vill ha datorn under bordet där den inte hörs eller syns.

  • Medlem
  • Svedala
  • 2003-11-23 17:00

Mondo, varför vill du inte att den ska synas? Om den är liten och snygg, varför ska man då stuva undan den under skrivbordet?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-23 17:06
Citat:

Skrevs ursprungligen av nillon
Mondo, varför vill du inte att den ska synas? Om den är liten och snygg, varför ska man då stuva undan den under skrivbordet?

Jag tittar på skärmen och tangentbordet, inte datorn.

Varför inte en iMac utan skärm?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-23 17:14

Jag håller med: det är precis en sån dator jag vill ha. Men Steve Jobs gillar inte att folk kopplar fula skärmar från andra tillverkare till Macen. Dock kan han inte hindra Power Mac-ägare från att göra det.

  • Oregistrerad
  • 2003-11-23 17:27
Citat:

Skrevs ursprungligen av Mondo
Dock kan han inte hindra Power Mac-ägare från att göra det.

ADC

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-23 17:34

Jo, men det finns ju DVI- och VGA-adaptrar.

  • Oregistrerad
  • 2003-11-23 17:43

Som kostar en massa flis. ADC är en helkass pryl.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-11-23 17:47
Citat:

Det var en intressant ryktessida du länkade till där. Fina G5 uppgraderingar de skrev om. Uppgradering för Quadror och annat.

  • Oregistrerad
  • 2003-11-23 17:55
Citat:

Skrevs ursprungligen av cal
Fina G5 uppgraderingar de skrev om. Uppgradering för Quadror och annat.

Ja det där med G5 i SE:n hade varit vågot *asg*

  • Oregistrerad
  • 2003-11-23 17:56
Citat:

Skrevs ursprungligen av ••• ? •••
Som kostar en massa flis. ADC är en helkass pryl.

ADC är en skitbra pryl - om man har en ADC-skärm

  • Oregistrerad
  • 2003-11-23 21:19

ADC pfff...

  • Medlem
  • Svedala
  • 2003-11-23 21:35

Vad är det för fel på ADC?

  • Oregistrerad
  • 2003-11-23 21:37
Citat:

Skrevs ursprungligen av ••• ? •••
ADC pfff...

Va???
En sladd till skrivbordet - Snajsiga touchfunktioner på bildskärmen - Vila/På-lampor som blinkar i takt - ...
Vad har ni skärmen till? Tittar på pixlarna...

  • Oregistrerad
  • 2003-11-23 22:11

En sladd mindre, USB hub och blinkande powerknapp i all ära. Men jag vill kunna ansluta precis vilken skärm jag vill till mina datorer utan att betala extra för det.

Apples skärmar går inte att ansluta till en PC utan adaptrar som kostar stålar och krånglar till det hela. Hade ADC gett någon kvalitetsmässig fördel så hade man kunna köpa konceptet. Det är bara ännu ett sätt för Apple att tjäna stålar. Det är sådant som får folk att bli skeptiska till plattformen.

Sanningen är att det hela är en politisk grej från Apple, för nog kunde man slänga med både ADC och DVi samt analog anslutning till sina skärmar och datorer om man så ville. Det finns bildskärmar i 4500kr klassen som klarar både DVI och dubbla analoga ingångar.

  • Oregistrerad
  • 2003-11-23 22:22
Citat:

Skrevs ursprungligen av ••• ? •••
Hade ADC gett någon kvalitetsmässig fördel så hade man kunna köpa konceptet. Det är bara ännu ett sätt för Apple att tjäna stålar. Det är sådant som får folk att bli skeptiska till plattformen.

Tja det ger ju blipp och så...
Ungefär som apples autosense gav ett smärre mervärde till ett ganska högt pris.
Fast rent generellt så är ju mycket av Apple och Mac sådant att det är ett smärre mervärde till ett pris som vi första anblicken verkar högt.

Citat:

Sanningen är att det hela är en politisk grej från Apple, för nog kunde man slänga med både ADC och DVi samt analog anslutning till sina skärmar och datorer om man så ville.

Jodå, men vem vill betala för nätdel med mera om man ändå inte skall använda det?
Då är det väl bättre att sälja det som tillbehör...

  • Oregistrerad
  • 2003-11-23 23:11

475 bagis för en tåt med Apple-bildskärms-talibananslutnings-konverter. Hrmmm... Jag får nog stirra mig till sömns genom att glo på den blinkande powerknappen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-23 23:27
Citat:

Jag får nog stirra mig till sömns genom att glo på den blinkande powerknappen.

Ha ha, det var det Macigaste sätt att somna jag hört talas om!

Synd att Jobs inte gillar "fula skärmar" kopplade till Macar. En liten iCube eller iBox, något större än G4 Cube med samma specs som eMac eller iMac hade nog sålt som smör i solsken. Gjord i snygg vit plast, helt tyst, mycket liten och med en expansionsport.

Bevaka tråden