Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mitt IP på Internet?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-11-22 18:50

Hej!
Jag sitter på ett LAN och fyller alltså i manuellt IP-nummer. Men hur får jag reda på mitt IP-nummer som jag har ute på nätet? T ex om jag vill starta en FTP-server, och någon utifrån ska komma åt den. För när jag startar FTP-åtkomst så står det mitt interna IP-nummer som FTPadress.

  • Medlem
  • 2003-11-22 18:51

det är väl samma? Så har jag det i alla fall.

  • Oregistrerad
  • 2003-11-22 18:54

Ja det kan ju va samma, men då jag sitter på LAN så har jag det IP-numret jag ställt in i nätverksinställningar på LANet, och blir tilldelat ett annat på Internet (så som jag fattat det i a f!)

  • Medlem
  • 2003-11-22 18:56

vem skulle tilldela sig ett ip om du har manuella inställningar? Jag sitter i ett radio-LAn med manuella inst. det är samma överallt.

  • Oregistrerad
  • 2003-11-22 18:57

gå till http://whatismyip.com
... absolut enklast...

Annars kan man oftast kolla i Routern, vilket IP-man har på WANet.

/M

  • Medlem
  • Svedala
  • 2003-11-23 00:34
Citat:

Skrevs ursprungligen av Jonny Larsen
gå till http://whatismyip.com
... absolut enklast...

Ja, men myip.dk är snyggare.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2003-11-23 00:47

Om jag kommer ihåg rätt så sitter Anders bakom en brandvägg på ett 10.204.1-nät hos A/B Mosegaarden i Danmark. Alltså ett internt nätverk för privatbruk. Han vill få reda på hur han gör det möjligt för andra att ansluta till hans FTP-server.

  • Oregistrerad
  • 2003-11-23 03:04

Tack frazze! Du har exakt rätt! Inget dåligt minne! Det är faktiskt det jag vill leda detta vidare till, nu när jag lyckats lista ut min IP-address...

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2003-11-23 10:53

Och då blir nog mitt svar att du måste ta kontakt med den/de som sköter nätverket för att få hjälp med att ställa in brandväggen så att den skickar vidare trafik på en icke-standard-port för FTP till just din IP-adress. Därmed inte sagt att dom kommer att göra det, men det är så som det i regel fungerar. Och just i ditt fall måste du göra det i och med att brandväggen också kör med NAT.

1
Bevaka tråden