Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

xcode, frågor

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har inte fått min pb15" än och väntar alltså på panther och således xcode. Eftersom jag inte kan titta efter så måste jag fråga lite:

- kan man splitta editorn i flera buffrar( som man gör i tex emacs)
- går det att ha flera dokument uppe samtidigt och se dem som "tabbar" (som tex VS7, kdevelop, Dev-cpp etc.)
- finns det fortfarande emacs bindings för att flytta markören som tex ctrl-a, ctrl-e, ctrl-k etc ?

finns det kanske diskussioner om det här ngn annanstans som man kan följa?

nåja, drömmer vidare om den dagen apple unnar mig min pb15", då ska jag testa

Citat:

Skrevs ursprungligen av Filip Wänström
Har inte fått min pb15" än och väntar alltså på panther och således xcode. Eftersom jag inte kan titta efter så måste jag fråga lite:

- kan man splitta editorn i flera buffrar( som man gör i tex emacs)

Nästan... iaf kan man splitta den så att man får två vyer av samma dokument. Fler än två tror jag inte att man kan få däremot.

Citat:

- går det att ha flera dokument uppe samtidigt och se dem som "tabbar" (som tex VS7, kdevelop, Dev-cpp etc.)

Nästan. Dokumenten visas inte som flikar, men i redigeringsfönstret finns det en popupmeny där man kan växla mellan öppna dokument. Det finns också framåt- och bakåtknappar ungefär som i en webbläsare.

Tycker mest bara att det blir onödigt rörigt att hålla reda på alla öppna dokument med flikar à la VS7 (för mig brukar det till slut bli en enda soppa av hopträngda flikar), men är inte 100% nöjd med hur xcode sköter det heller. En vanlig hederlig lättöverskådlig lista över öppna dokument (som i t.ex. Kate) borde väl inte vara _så_ svår för Apple att implementera?

Citat:

- finns det fortfarande emacs bindings för att flytta markören som tex ctrl-a, ctrl-e, ctrl-k etc ?

Japp - textredigeringsdelen fungerar faktiskt på ganska precis samma sätt som i Project Builder.

Det låter ju ok på det stora hela. Som jag ser det är det ju egentligen viktigast att man får en schysst färgkodning och ngn slags hjälp med indenteringen.

ska blir spännande att testa...

1
Bevaka tråden