Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

12" eller 15" PB, vilken ska man köpa?

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej, jag går i appleköpartankar och har bestämt mig för att det är en powerbook jag vill ha. Vad jag inte har bestämt mig för är om jag vill ha en 12" eller 15". Någon som känner sig sporrad att tipsa om för/nackdelar?

12" är ju givetvis lättare och mindre, medan 15" är klarar högre upplösning (och kan fås med backlit keyboard). Så långt är jag med. Men sen då?

Snälla ni som har haft möjlighet att arbeta med båda, hjälp en stackars pc-luser att bestämma sig

Egentligen är det väl mest upp till dig själv, om du vill ha max mobilitet eller vill ha lite mindre mobilitet och mer lull lull.

Tangentborden är ju samma storlek, så några skillander, förutom skärmstorleken, vid normal daglig användning har inte jag märkt iallafall..

Men som sagt, det är ju upp till var och en vad man värderar högst.

Måste kanske förtydliga också, 15" är ju absolut inte för stor för att vara mobil, men det är ju endå en del storleksskillnad när man går och bär sin dator mycket (:

Jag valde 15" i samma situation. Har ägt ibook ett bra tag och det jag irriterat mig mest på är den lilla skärmen när man väl ska använda den. Visst kan man koppla till extrena skärmar etc på 12":aren men oftast sitter man ju där med putteskärmen. Sen beror det ju naturligtvis på vad man ska göra också

hmm skulle för övrigt inte ha ngt emot att få de rackarns pb15 som jag beställde 10:e okt........

  • Oregistrerad
  • 2003-11-22 05:55

Ok, jag vet inte om det här är till någon hjälp. Men ibörjan av året så fick jag (va någon som är väldigt snäll) min första mac. Den då underbara 15" tibook:en Men superdrive och allt. Efter som att jag aldrig använt mig av mac tidigare så vad min spontana reaktion "Tja, jag kan inte OSX. Men åh andra sidan kan jag inte XP heller" min andra var "Macen är om inte annat bra mycket snyggare!"

När jag menar att jag inte kan XP så tänkte jag så här. "Visst har jag suttit och surfat på en pc och visst har jag installerat lite saker men facktum är den att bara för att jag kan mail och sitta på msn messenger så betyder inte det att jag kan XP"

Vad jag då gjorde var att rådfråga en vän till mig som Kan en del om datorer.
"Du D***e jag fick en mac hur ska jag göra tycker du. Ska jag sälja den och köpa mig en bärbar laptop eller ska jag behålla den?"
Min vän som vad mig veteligen bara kört pc ihemmet och en viss del i grundskolan sa så här. "Om du tänker dig datorer som märkeskläder så kan man kort säga att en laptop men XP är som att handla på JC. Och både du och jag vet att du inte gör det! Mac är som att handla på gucci!"
Nu ska det sägas att han inte ägde någon mac och gör inte det idag heller...

Så jag tänkte för mig själv. "äh, vi kör på det här om inte annat får jag väl lära mig det hela!"

Sagt och gjort jag började och med hjälp av många här på 99:an har jag kommit en bit på vägen.

Men nu tebax till ditt dilemma.
Vilken modell ska jag välja?

Ok, visst jag började inte med en 12" eller 15" alu Men jag visste att det skulle komma en så småning om. Jag bestämmde mig tidigt för att jag helt klart skulle gå på 15" alu vad det nu än skulle innebära.
Jag väntade och väntade.
Jag läste om hur nöjda dom som köpt sina 12" var och tanke innom mig började gro.
"den är så lätt att ta med sig", "jag fattar inte att den funkar så bra fast den är så liten".
Hmm, tänkte jag. Om man kanske skulle skita i att köpa en 15" och istället köpa sig en 12" det verkar juh som om den aldrig kommer!!!!!
Jag hade nästan bestämmt mig för att ta 12" när jag plötsligt fick veta att nu var den släppt.
"shit vad skönt nu köper jag 15"!"
Vilket jag gjorde av min åf!
Men bara några dagar efteråt började jag tänka igen på den lilla krabaten.
"Tusan oxå man kanske skulle ha tagit en 12" i stället?"
Tur i oturen så bestämmde jag och några vänner att vi skulle träffas för drinckar en torsdag. Låt oss säga så här att kl 13.00 fredag var jag knall som en apa närjag skulle träffa en annan vän och käka lunch.
Vi träffades iaf och vi började snacka om att en ny mac butik hade öppnats nära in till där vi åt. Nu ska det sägas att han är absolut inte intresserad av mac men ville ändå se vad det har för något.
för att dra ner lite på historien så kan man kort säga att jag vaknade upp X timmar senare bakis som tusan med en ny köpt Powerbook 12".

Jaha det här var juh kanske inte så bra tänkte jag för mig själv. ja det är bara att avbeställa 15" men av någon underlig annleding så gjorde jag aldrig det.
Och tur var väl det!
Vi vet alla hur lång tid det har tagit för att få fram dom nya 15" jag har haft tur och fått min och jag kan säga att det är en helt underbar dator!
Men iag undertiden som jag fick vänta på min 15" så han ja verkligen stiffta bekantskap med 12" den är super fin, verkligen! Skärmen är inte alls så liten och tråkig som man kan tro.
Processon funkar till det mesta. Jag kan bara säga att det är en super fin dator.

Tillsist, vad vill jag ha sagt?
Vilken du än bestämmer dig för att köpa så kommer du att bli nöjd det lovar jag dig, eller iaf till 99%.
Visst 15" är större och skärmen med allt har sina fördelar, men det har oxå 12" den är värkligen en maskin om the go.
Inte sagt att 15" är besvärlig.

Jag kom på mig själv nu och ser att de här måste bli en novell nästan så jag tar och avslutar för mig och önskar dig lycka till med vilken av powerbooksen du än väljer att köpa!!

tack allihop.. vilken textmassa

upptäcker att jag är ungefär lika mycket i valet och kvalet som innan.. är det verkligen så illa att det inte finns nåt självklart val?

hur är det med viktskillnad? batteritid?

  • Medlem
  • International user
  • 2003-11-22 14:34

Hur vore det att jämföra lite Tech Specs på Apples Powerbook-sida? Brukar ge en hel del argument för/emot.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2003-11-22 16:43

Jag är i samma sits som dig Staed, lyxproblem egentligen men jag kan inte heller riktigt bestämma mig för en 12" med lite mer utrustning eller en basic 15".
12" är grymt smidig och man får ju en bra maskin för pengarna, å andra sidan kanske det är värt lite extra för att få en 15" med bättre skärm och prestanda då man ändå ska ha datorn i några år.

Jag ska testa 12" denna eller nästa vecka för att se hur skärmen är, är den bra så blir det nog en 12".

Jag ska använda datorn främst till programmering, konfigurera cisco burkar i labbet och läsa en del online material så det är rätt viktigt att skärmen är bekväm att titta på, men jag är inte lika kräsen som grafiker-folket.

Sen vill man ju kunna spela ett och annat warcraft 3 slag hos polarna.

Det skulle vara bra ifall någon av dem hade något som gjorde att det var lättare att välja mellan dem men det enda avgörande för mig är skärmkvalitetn på 12" och priset.

Någongång 2005 kanske jag har gjort mitt val

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-22 18:33

Jag har haft min 12" iBook i ett halvår. Den är väldigt smidig, ett perfekt litet och nätt format för att ta med sig på resa och att ha i knät och programmera, läsa, surfa. Jag älskar min lilla iBook, den är helt bedårande.

Men...

På jobbet cirkulerar bärbara maskiner av varierande storlekar och fabrikat. Bortsett från att de flesta är fula plastschabrak så tycker jag inte att 15" är för stort.

Nu använder jag ofta min iBook "mobilt" även när jag är hemma, dvs jag sitter ofta i en fåtölj eller i sängen och glor på tv och flyttar mig mellan olika platser med datorn i knät. Jag vet inte om en större maskin skulle vara lika inbjudande för sån användning?

Skulle jag göra ett datorköp idag så skulle jag ta en ordentlig titt på 15", kanske rentav låna en lika stor pc-laptop av någon, bara för att känna på hur jag använder den, se hur den uppför sig på resa, hemma etc. Nu är väl pc:ar inte lika slimmade som powerbooken, men...

  • Medlem
  • 2003-11-23 01:11

staed, köp 15"!

Skillnaderna kan väl summeras i skärmestorleken, möjlighet till "backlit keyboard", PCCard-kortplats, Gigabit-ethernet.

Själv har jag en 15" 1GHz utan rymdtangentbordet och är mycket nöjd. Har kompletterat med mer minne och AirPort Extreme hårdvarumässigt. Använder PCCard-kortplatsen ibland för att få ett extra nätverkskort vid felsökning och laborationer.

köp en ibook för i helvete... priset upp till powerbook kan ju knappast vara motiverat

det kostar ju satan att ligga på topp i macvärlden... jättepyttelite extra prestanda som ändå kommer vara frånåkt vid nästa uppdatering som av nån anledning alltid ligger runt hörnet och lurar

köp en 12 ibook.. har en själv.. den minstaste finaste tystaste ever

gör en ordentlig koll över vad det är exakt du får extra vad gäller prestanda i powerbooken... sen frågar du dig om det kommer vara värt det när nästa ibook ändå kommer vara bättre än dagens powerbook

sen gör du nåt kul för de där ca 6000 extra du får över

eller så köper du powerbooken.. apple blir nog glada vad du än beslutar.. och vi lever ju för att gör apple lyckliga:rolleyes:

Citat:

Skrevs ursprungligen av cal
Hur vore det att jämföra lite Tech Specs på Apples Powerbook-sida? Brukar ge en hel del argument för/emot.

Mm, det var ju en tanke.. Hade faktiskt inte hittat till just den sidan. Men alla känsloargument då? Dessa rymms inte på en Tech Spec-sida

Citat:

Skrevs ursprungligen av Steve_E
Någongång 2005 kanske jag har gjort mitt val

Jo, känns ungefär likadant här. Fast jag tror jag kommer att hinna före.

Citat:

Skrevs ursprungligen av zingoalla
köp en ibook för i helvete...

Men om jag tycker om aluminium då?

Detta är svår vetenskap.. Ska man måsta hitta någon i Umeå med en 15".. Känner redan några med 12".. Någon frivillig?

Tack för alla svar btw.

Citat:

Skrevs ursprungligen av staed
Detta är svår vetenskap.. Ska man måsta hitta någon i Umeå med en 15".. Känner redan några med 12".. Någon frivillig?

Tack för alla svar btw.

Jag vet att Grafit har levererat några 15" Alu i Umeå, bland annat till sig själva. Ring och hör med dom om dom inte har nån du kan få klämma lite på.

Har dom inte hemma nån på UmdaC förresten?

Citat:

Skrevs ursprungligen av patriik
Jag vet att Grafit har levererat några 15" Alu i Umeå, bland annat till sig själva. Ring och hör med dom om dom inte har nån du kan få klämma lite på.

Har dom inte hemma nån på UmdaC förresten?

Ska kolla med Grafit..

Sist jag kollade på umdac hade dom bara en 12", dom försöker ju hålla så lite som möjligt eller ingenting i lager

  • Medlem
  • 2003-11-24 12:19

Har sedan ett år tillbaks en 12" Ibook och trivs oerhört bra med den. Det är en fördel att den är så liten. Jag har en datorryggsäck som jag bär med mig överallt med den i och ingen tänker på att jag har en dator med mig. En väska bara med dator och annat som man släpar runt till vardags, helt perfekt att slippa separat väska för en större dator som inte får plats och inte är så tung att bära. Det blir lite grann som en stor handdator med alla möjligheter och bara få begränsningar.

Har läst i MacWorld att Tomas Ytterberg där klagade på skärmarna hos 12-tummarna, både Ibook och Powerbook. Vet inte vad han menar exakt, men jag tycker att min duger åt mig, men det beror väl lite på vad man ska ha den till, antar jag. Photoshop etc går ju inte precis varmt hos mig (mest Office och i-programmen).

Det enda negativa med min Ibook tycker jag är den trötta G3-processorn och att den bara har 16 MB i grafikminne - men de problemen slipper ju du!:)

giggs, jo.. 12" är lite piggare än så edit: 12" PB alltså...

lutar åt att det blir 12" ändå, när jag nu lyckas skrapa fram pengar. skulle kanske hellre vilja ha en 15", men jag vet inte det riktigt är värt den extra kostnaden.

om jag skulle ta en 15" skulle jag nog plocka på alldeles för mycket lullull för mitt eget bästa.

behöver jag mer processorkraft och skärmyta får jag väl ta till mitt athlon-monster. den är lite mindre bärbar dock

nu gäller det att hålla tummarna för att det rullar in lite pengar snart. pronto!

  • Medlem
  • Linköping
  • 2003-11-25 10:42

Nu föll jag för frestelsen och beställde en 15" powerbook.
Jag hörde efter om leveranstider och skärmkvalite och de meddelade att de nu börjat skeppa 15 tummarna och att skärmarna på dem ska vara åtgärdade.

byggtiden är 5-7 arbetsdagar så jag hoppas att den kommer inom två veckor.

1. har man en stationär arbetsdator som "förstadator" hade jag valt 12" Powerbook till 100%.

2. hade jag inte haft en dator sedan tidigare - och planerade att använda den bärbara som "arbetsstation" så hade jag tveklöst valt 15"'aren!

jag kör powermac G5 och en iBook 12" och det är perfekt! men jag hade inte klarat av indesign etc med en 12".

Sen har du en möjlighet till...en 12" Powerbook med extern skärm med säg 1280 el 1600 upplösning

  • Oregistrerad
  • 2003-11-25 15:56
Citat:

Skrevs ursprungligen av Steve_E
Nu föll jag för frestelsen och beställde en 15" powerbook.
Jag hörde efter om leveranstider och skärmkvalite och de meddelade att de nu börjat skeppa 15 tummarna och att skärmarna på dem ska vara åtgärdade.

byggtiden är 5-7 arbetsdagar så jag hoppas att den kommer inom två veckor.

Bra val! Jag fick min 15" idag. Helt fantastisk och inte särskilt stor att bära med sig. Känns mycket större när man sitter framför den...

Skärmen är felfri och jag håller tummarna för att den ska förbli så. Mycket ljusstark och bra betraktningsvinkel. Jag satte den framför mig på bordet med TVn snett bakom och insåg vid storleksjämförelsen att man skulle kunna använda den som TV även med fler personer i soffan

Om du inte har någon stationär dator tycker jag tolvtummaren är ett utmärkt val. Den är mellan 4000 och 8000 kronor billigare än femtontummaren. För drygt 5000 får du en fin 17" TFT-skärm (tex Eizo) som du kan koppla till tolvans dvi port.
Då har du den smidigaste bärbara datorn kombinerat med en kraftull arbetsstation som du kan sitta länge vid utan att få krämpor i nacken.

...Om du redan har en stationär så är nog iBook bästa idén, den är faktiskt extremt mycket billigare, och duger utmärkt när man arbetar ute på fältet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-12-10 18:53

17"

  • Oregistrerad
  • 2004-10-17 15:34

Nu är jag i samma sits...

PB 12" eller 15"... Vill helst ha en 15"are, sitter på en 12" iBook nu, känns om att ibland vill man ha lite större skärmyta, men å andra sidan är 12an smidig..

//André

Samma fråga här - 12" eller 15"? Vet ni om det går att få S-video ut via adapter på 12" - så att det motsvarar den utgång som finns på 15"-modellen?

En annan fråga är ifall det fortfarande kommer vara så stor skillnad mellan iBook och PB ifall den uppdatering som det ryktas om verkligen kommer snart. Att det måste vara just en PB är inte hugget i sten i mitt fall även om det känns som om det kanske är bättre att köpa "en riktig dator" (alltså högre kvalitet) när man ändå är igång... Sen är frågan ifall det kommer någon mer uppdatering av PB i år? Det enda som är helt klart för mig är att det ska köpas en bärbar innan året byter namn.

1
Bevaka tråden