Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Macspel finns ej längre?

Tråden skapades och har fått 27 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-11-20 16:48

Jag har längtat att Macspel ska komma tillbaka, men för några dagar sen när jag gick in på den sidan så ståd det att domainen inte finns längre.

Så nu undrar jag, finns Macspel längre?
Kommer den komma tillbaka?
Eller byter ni url?

Det har varit många svängar kring olika Macspelsajter.

I nuläget ter det sig så här:

Det finns ingen Macspelsajt för svenska läsare.

* iMacsidan, den kom och gick
* Maclounge kom också, men blev nedlagd pga för litet intresse från macfolk
* Macspel kom och gick, men är så vitt jag vet på väg tillbaka i någon mån. Jag pratade med Johannes som har varit med i Macspel sen starten (rätta mig om jag har fel), som hade hittat en ny utvecklare och håll på att utveckla sidan på nytt.

Men jag har inte hört av honom på någon månad, så i nuläget är det tveksamt läge.

Vi får se vad som händer.

Jag har tänkt avvakta någon månad och se vad som händer med Macspel, om inte så får jag dra igång något igen. Tredje gången gillt?

  • Oregistrerad
  • 2003-11-21 16:46
Citat:

Skrevs ursprungligen av William WM
Det har varit många svängar kring olika Macspelsajter.

I nuläget ter det sig så här:

Det finns ingen Macspelsajt för svenska läsare.

* iMacsidan, den kom och gick
* Maclounge kom också, men blev nedlagd pga för litet intresse från macfolk
* Macspel kom och gick, men är så vitt jag vet på väg tillbaka i någon mån. Jag pratade med Johannes som har varit med i Macspel sen starten (rätta mig om jag har fel), som hade hittat en ny utvecklare och håll på att utveckla sidan på nytt.

Men jag har inte hört av honom på någon månad, så i nuläget är det tveksamt läge.

Vi får se vad som händer.

Jag har tänkt avvakta någon månad och se vad som händer med Macspel, om inte så får jag dra igång något igen. Tredje gången gillt?

Ja det får vi verkligen hoppas
Säg till om du skulle behöva lite hjälp med något. Jag vet inte direkt vad jag kan hjälpa med, men jag skulle vara glad att hjälpa till iaf.

Vad är det som behöver utvecklas? Vi har ett CMS som vi vill ha flera kunder på och kan tänka oss att sponsra något fritidsprojekt om det har hög synlighet.

Vårt CMS är byggt i Lasso och MySQL och går att slänga in på en site på en kväll eller så (beroende på hur många avdelningar det skall vara och hur komplicerat man vill ha utseendet). Man skiljer på utseende och innehåll i det.

/Ola

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-11-21 19:10

Ähum... Vad är ett CMS? Det man använder för att söka motståndare i spel?

content management system, eller fritt översatt publiceringssystem.

Tror att vi som sagt ligger lågt ett tag.

Planer finns, vissa ganska långt gångna. Håll ut, så händer det grejer inom någon månad. Håll utkik i det här forumet.

Sorry, kunde ha varit lite tydligare. Brukar skriva ut förkortningen men missade denna gång. CMS utläses Content Management System som kan löst översättas till system-för-att-hantera-innehållet-på-en-webbplats-(eller något annat som tex en tidning). Det finns en massa olika CMS att välja på byggda i allt möjligt, vårt är dock byggt i Lasso som middleware (en konkurrent till php) med MySQL som databas. Konstruktionen av vårt CMS där man skiljer på HTML och kod-för-att-prata-med-databasen gör att det går väldans fort att bygga om en webbplats till att vara baserat på vårt CMS. Fördelen med att ha en CMS-baserad webbplats är att du endast behöver en webbläsare (Mac eller PC) för att lägga till information till webbplatsen, uppdatera den och utföra liknande uppgifter. Ungefär som när du skriver inlägg på 99Mac i ett webbformulär som blir en inlägg, kan en artikel du skapa i vårt CMS bli en egen webbsida på en webbplats. Vi har också bemödat oss om att bygga vårt CMS plattformsoberoende och flexibelt, så att det går lätt och enkelt att skapa nya avdelningar eller ändra på vissa uppgifter. Några exempel är utseendet på sidhuvud och flikar som består av varsin fil respektive site-inställningar som tex telefonnummer, adresser och liknade som också lagras i en fil och återanvänds överallt på hela webbplatsen. Mycket fiffigt.

Kontakta mig privat om du vill veta mera.

/Ola

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-11-26 18:06

Tack Taz för förklaringen! Det låter onekligen mycket smidigt.:)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-26 19:23

Macspel.com ja... Det var på gång för 3 månader sedan, men nu har det ännu en gång "dött". Som William säger så hade vi en utvecklare på g, men det har skitit sig helt där vad gäller kommunikationen (vi är alla upptagna på olika tider, han har inte fast lina hemma längre osv.)

Jag, som varit med i stort sätt från starten av Macspel.com, samt Johannes, som varit med... ehmmm... lite kortare, håller fortfarande uppe en diskussion om hur fasiken detta skall lösas.

Återkommer snart. Har haft ett par helvetiska veckor på jobbet...

Taz: Läs dina privat meddelanden!

  • Medlem
  • Högsby
  • 2007-01-05 19:11

Då är det ju bra att MacPlay har kommit....
http://www.macplay.se

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-01-11 13:14
Ursprungligen av Krikke:

Då är det ju bra att MacPlay har kommit....
http://www.macplay.se

Hjälp vilken hemsk sida.

Hoppas det blir någon renodlad spelsida, hade varit roligt om man kunde pusha lite, tröttsamt att hålla sig till bootcamp om man inte måste.

  • Medlem
  • 2007-01-29 18:10

Jag som är ansvarig på http://www.macplay.se skulle tycka det var mycket positivt att bygga upp en helt ny sida med ny webbshop men också med forum, tips och tricks, länkar, tester etc. En komplett sida för den spelintresseade macanvändaren där man både kan köpa och diskutera spel.

Men det är ju en butik och inte en sida om Macspel...

Jag saknar verkligen en bra Macspelsida. Är det någon som drar igång något så är jag gärna med och hjälper till, men bara om det är en seriös satsning. Tror inte många är medvetna om hur mycket jobb det är att hålla en sida igång.

  • Administratör
  • Malmö, Sweden, Sweden
  • 2008-10-20 00:19
Ursprungligen av William WM:

Men det är ju en butik och inte en sida om Macspel...

Jag saknar verkligen en bra Macspelsida. Är det någon som drar igång något så är jag gärna med och hjälper till, men bara om det är en seriös satsning. Tror inte många är medvetna om hur mycket jobb det är att hålla en sida igång.

Står du vid ditt ord?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-29 18:30

Antika tråden

Frågan är om det behövs en sida för Macspel?
Vad skulle en sådan tillföra som inte en vanlig spelcommunity gör idag?

Med det vill jag också säga att jag ändå är jävligt positiv till någons eventuella initiativ. Sånt applåderar jag

(Tror förövrigt jag har Maclounge på någon backup någonstans, heh. Även om den sidan varken gjorde någon lycklig eller såg dagens ljus alltför länge.)
Skoj:
http://web.archive.org/web/20030106084408/http://www.subademic.com/maclounge/

Senast redigerat 2007-01-29 18:43
  • Oregistrerad
  • 2007-01-29 20:51

Elakt mode on:
Eftersom det kommer fler nya spel till min gamla mobiltelefon än vad det gör till mac så känns det oneklingen knappast ett behov av varken forum, websidor eller bloggar för macspel på svenska (Eller nästan engelska för den delen). Titta på Inside Mac Games: dött, titta på 99.se's spelforum: dött.

Vi kan spekulera i om det kommer flera mac spel i framtiden eller inte. Jag vet dock ett sätt som kan få upp intresset från utvecklarna något; Men det kommer jag inte berätta om förrän om ett par veckor (Nej, det är ingen spelsajt, jag skjuter mig väl inte i foten heller...)

Jag ser flera poänger med en bra Macspelsida. Det har funnits ett intresse tidigare och Macsfären växer, inte minst nu med Intel och Windowsmöjlighet på maskinerna.

Men det handlar i slutändan att hitta folk som har tid och genuint intresse att driva den vidare.

  • Oregistrerad
  • 2007-02-02 23:58
Ursprungligen av William WM:

Jag ser flera poänger med en bra Macspelsida. Det har funnits ett intresse tidigare och Macsfären växer, inte minst nu med Intel och Windowsmöjlighet på maskinerna.

Men det handlar i slutändan att hitta folk som har tid och genuint intresse att driva den vidare.

Det finns alltid folk som har tid. Men det är inte problemet. Problemet är att det inte finns något att skriva om (om man inte vill skriva om shareware spel till os 9). Hur många mac sajter i världen finns det som bara skriver om mac spel?

Folk skulle trötta och besöka sidan då det inte händer något (Så blev det med mig, jag kanske besöker mac game central typ 1 gång i månaden max). Jag får mina machyheter via PC spelsajter (som jag måste besöka i mitt jobb). Verry, very sad but true.

Jag slängde ihop denna site för min spelklan Wasavikings på en kväll med just ett CMS.

http://www.wasavikings.org/

I planerna finns kanske forum då jag har det på andra siter jag bygger i detta CMS, så det är inte långt bort alltså. Med detta menar jag att en site är lätt att skapa med allt lullull (forum, filarkiv, nyhetstjänst, rss från stora siter, användarregistering mm) men fylla på den med innehåll är det jobbiga. Det kräver som sagt lite människor som vill ägna tid åt det och som vanligt så gillar människor färdiga tjänster och inte sådana man är med om och bygger upp.

Jag tror på modellen med en energisk intresserad idealist som får ett publiceringssystem att leka med och fria händer att ha kul. (Läs Macpower).

Sedan måste jag nog skriva något om studiox: Att det inte finns siter för MacSpel kan beror på att det finns en massa människor som säger att det inte finns siter för Macspel? Cirkelbevis alltså? Man kan se det på två sätt - antingen finns det ett behov som ingen fyller, eller så finns det inget behov förräns man skapat det. "If you build it, they will come"

Senast redigerat 2007-01-30 09:21

Det verkar väldigt lågt på Macspelfronten. Eller har jag missat nåt? Aspyr verkar ha lågt tempo, jag ser väldigt lite nytt. Ändå säljer Macarna som aldrig förr. Har Macägarna helt slutat spela eller är det en möjlighet jag ser?

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2008-11-11 09:14
Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Har Macägarna helt slutat spela eller är det en möjlighet jag ser?

Dom spelar väl på Xbox 360 och PlayStation3 som alla andra.

Ursprungligen av Mija:

Dom spelar väl på Xbox 360 och PlayStation3 som alla andra.

Jag menade, helt slutat spela på Macen. Och skulle de komma om spelen fanns? Spelar Mac-ägarna på sina iPhones enbart?

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2008-11-11 10:43
Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Spelar Mac-ägarna på sina iPhones enbart?

Dom spelar väl på Xbox 360 och PlayStation3 som alla andra.

Nej jag tror inte dom skulle börja spela på sin Macar om det kom fler spel.

Med tanke på trådens namn passar det väl sig att nämna att det numera finns en sajt som heter Macspel igen:

Macspel

Ursprungligen av Mikamar:

Med tanke på trådens namn passar det väl sig att nämna att det numera finns en sajt som heter Macspel igen:

Macspel

Kul, hoppas att det håller i sig!

  • Administratör
  • Malmö, Sweden, Sweden
  • 2008-11-25 00:57

Jag med

Trevligt!

Hoppas de håller glöden brinnande!

1
Bevaka tråden