Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Syrsa i min PowerBook?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Min PowerBook 12" revision b låter som en syrsa så fort något grafiskt beräknas på skärmen. Det räcker att jag scrollar en sida på internet, eller minimerar ett fönster, så låter den. Jag vet inte ifall det är processor, LCD, hårddisk eller grafikkort, men låter gör det, konstant i stort sett. Lite irriterande faktiskt.

Jag kör Jaguar, men har beställt Panther nu och hoppas verkligen att det blir bättre.

Någon som känner igen detta fenomen?

  • Avstängd
  • 2003-11-21 11:37

det är korrekt. rättare sagt så bor det en bönsyrsa vid ditt grafikkort och denne blir sexuellt upphetsad av värmen från kortet.

seriöst nu, du borde lämna in den. det låter knas och jag tror knappast att det är något normalt.

det är väll bara ljudet av alla ettor och nollor som trillar omkring inne i processorn?

om det är EXTREMT tyst hemma och hårddisken har stannat till, kan jag höra "chirpet" när jag drar musen genom docken eller som sagt, om man skalar om en bild eller.. ja låter datorn jobba lite..

tror inte panther gör något åt det där..

hur tyst har du omkring dig?

Min G5 låter chirp chirp (mycket tyst) när det rör sig på skärmen...

  • Medlem
  • International user
  • 2003-11-21 13:26

Om du har belyst tangentbord, så är det eldflugorna, som används för att lysa upp tangenterna, som låter.

allvarligt talat, så är det så på min PBG4 åxå. Dock lite beroende på vilken färg som visas på skärmen.

/ E

Detta är nog inget fel som du upptäckt, utan snarare en feature du får med datorn. Min PB 550 har gjort likadant hela sin livslängd, inget som direkt stör eftersom jag nästan alltid har musik på...:)

Sitter jag vid TV:n eller har musik på hör jag i och för sig inget heller. Jag har det knäppt tyst i mitt rum. Så tyst faktiskt, att jag hör det där ljudet som finns i huvudet (eeeiiiih). Det där man bara hör ibland när allt är helt tyst.

Tror nog jag är lite överkänslig. Jag har, tror jag, ovanligt bra hörsel.

Jag är för övrigt nöjd med min PowerBook som bara är en dag gammal. Det går dock lite segt emellanåt, när man växlar mellan program och så. Ska det vara så? Eller gör jag rätt i att installera Panther och trycka i 512MB RAM till. Har bara de 256MB som följer med.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Christobal
Sitter jag vid TV:n eller har musik på hör jag i och för sig inget heller. Jag har det knäppt tyst i mitt rum. Så tyst faktiskt, att jag hör det där ljudet som finns i huvudet (eeeiiiih). Det där man bara hör ibland när allt är helt tyst.

Tror nog jag är lite överkänslig. Jag har, tror jag, ovanligt bra hörsel.

Jag är för övrigt nöjd med min PowerBook som bara är en dag gammal. Det går dock lite segt emellanåt, när man växlar mellan program och så. Ska det vara så? Eller gör jag rätt i att installera Panther och trycka i 512MB RAM till. Har bara de 256MB som följer med.

Har du inte Panther på den datorn redan? Klart att datorn kommer upplevas rappare med 512 MB till i minne + Panther

Citat:

Skrevs ursprungligen av Christobal
Sitter jag vid TV:n eller har musik på hör jag i och för sig inget heller. Jag har det knäppt tyst i mitt rum. Så tyst faktiskt, att jag hör det där ljudet som finns i huvudet (eeeiiiih). Det där man bara hör ibland när allt är helt tyst.

Tror nog jag är lite överkänslig. Jag har, tror jag, ovanligt bra hörsel.

Tinnitus kanske?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-11-21 20:02

Ja du Christobal, det är ju exakt det jag beskrivit i denna tråd: http://99mac.se/forum/showthread.php?s=&threadid=33315
När jag lämnade in den kostaterade teknikern mycket riktigt att det var ett mycket märkligt fenomen och den togs in direkt för åtgärd. Vet inte vad det orsaken till "syrsan" är men när jag kollar servicestatus på deras web står det "Väntar delar".

  • Oregistrerad
  • 2003-11-22 00:38

Då får nog Apple återkalla samtliga PowerBook G4, då inbyggd "syrsa" verkar vara en feature snarare än en defekt. Jag har en PB 550 med inbyggd "syrsa".

Ja. Jag har läst lite på Apples Support forum där det även finns en del trådar om detta. Den uppfattning jag fått är att det ska låta så här, men att det möjligtvis blir lite bättre med Panther. Jag har skickat efter Panther och rapporterar resultatet när Panther är installerat.

  • Avstängd
  • 2003-11-22 15:48

Jag kom på en sak, inverters för bakgrundsbelysning låter.

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2003-11-24 08:55

HAHA...härligt att läsa att folk här så otroligt bra humor....många bra förslag på vad problemet kan bero på måste jag säga.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-11-24 10:05

Ännu sjukare grej: min nya PB15 lät som syrsa en gång när jag hade en annan användare, asså sen när jag bytte tillbaka till min egen anv via FastUserSw så slutade det låta... Kanske inte var så sjukt, mest konstigt. Men min PB är nog en fet lemon, men jag älskar den ändå.. (har bytt skärm på den nyss också, men syrser-incidenten hände efter det!)

  • Medlem
  • 2003-11-24 22:28

Jag har inget med ljudet att göra.

/Syrsa

(men min PB17 låter den med)

1
Bevaka tråden