Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple, IBM, PPC 980 och G5:ans utveckling

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

MacRumors "Page 2" (där obekräftade rykten brukar hamna) har publicerat en obekräftat kommentar de fått. Där beskrivs utvecklingen av PPC 980 och dagens G5. Om detta rykte skulle vara sant så betyder det en rejäl fartökning på G5:an redan i början av nästa år (och ärligt talat, det låter väl inte orimligt eftersom Jobs lovat 3 GHz redan nästa sommar). PowerBook G5 verkar dock sväva i ovisshet med april-september som möjlig lanseringstid. Här är hela texten:

Following the microprocessor forum, IBM presented Apple with a handful of PPC 980 alpha samples to begin work on the next generation Powermac due out in 9-12 months. Initial compiler tests showed specfp base 2000 of 1400 and specint of 1200 at 3Ghz. The PPC 980 will have double the L2 cache of the 970, and will still not have an L3 cache option, owing to the fact that the 980 will have a 1x, 2x, 3x, and 4x bus multiplier, which will allow an FSB to run at the chip clock speed if need be, but the plans are to stick to a 2x multiplier, which would mean a 1.5Ghz FSB. The reason why the 980 is appearing only 12 -16 months after the 970 is that Apple chose to engage in parallel development with the Power 5, rather than wait 12-18 months after the fact. The 980 samples that were given to Apple were 90nm chips, as opposed to 130nm chips for the PPC 970 and the Power 5.

For the G5, the next revision is well under way. The bugs on IBM's 90nm process have been squashed, and ramp up will begin within 6 weeks, with intention of having enough chips ready for the next revision G5's due in February. 2.5 - 2.8 Ghz is probably going to be the ceiling of the new revision Powermac G5's based on test yields obtained recently. If everything goes well, 2Ghz may drop out of the equation entirely, and 2.2 Ghz may become the low end, a jump of 500-600 Mhz this revision is realistic, and should be expected. As for the Powerbook G5, only a general timeline is given with a range from April 2004-September 2004 is given, the only obstacle being finding an appropriate cooling technology.

Än viktigare är ryktet om G5 iMac. En iMac kan ju bli några cm tjockare utan att det är en katastrof men powerbooken har det svårare med storlek, hetta och batterier. Var fanken är IBMs 970 Linux blad servrar? De skulle ju ha visats på CEBIT i februari??? Det skulle var klädsamt om IBM fick släppa sina servrar före Apple

Med dessa på spelplanen ter det sig naturligt att tornen blir dual CPU. om dagens SP 1.6-SP1.8-DP2.0 ersätts i januari med DP 1.6-DP2.0 tillgängligt direkt och betydligt mer prisvärda än dagens 1.6& 1.8 och att man lanserar en topmodell på DP 2.x någonting som kommer lite senare beroende på vad IBM kan leverera.

Hur sjukt det än kan låta för oss MHz svultna mac användare så är 500 MHz hastighets ökning inte så mycket efter som man redan startar på 1600-2000 MHz.

Ja efter Motorolas alla problem så blir man ju nästan förvånad som macanvändare om hastighetsökningen är mer än 100 MHz...

Macrumors skriver återigen om den kommande PPC980-processorn.

Vad jag inte förstår är hur PPC970 aldrig kommer att nå mer än 2,6 GHz, gör inte det den till världens mest prestandahöjningsofähiga processor?
Jag menar, den kom i somras och började vid 1,6 GHz. Nästa sommar ska den toppa ut på ovan nämnda 2,6 GHz och sedan ersättas med en Power% baserad PPC 980-propp.

Snacka om kort levnadslängd och bortkastade pengar, den var ju inte helt gratis att utveckla...

Citat:

Skrevs ursprungligen av Marcus Holmer
Macrumors skriver återigen om den kommande PPC980-processorn.

Vad jag inte förstår är hur PPC970 aldrig kommer att nå mer än 2,6 GHz, gör inte det den till världens mest prestandahöjningsofähiga processor?
Jag menar, den kom i somras och började vid 1,6 GHz. Nästa sommar ska den toppa ut på ovan nämnda 2,6 GHz och sedan ersättas med en Power% baserad PPC 980-propp.

Snacka om kort levnadslängd och bortkastade pengar, den var ju inte helt gratis att utveckla...

Du glömmer Itanium! Intel-folket skulle förmodligen sälja sina egna mödrar till kamelhandlare om bara det kunde hjälpa dem att få upp klockfrekvensen 1 GHz på ett år.

Jag tror inte att PPC 970 egentligen bör ha varit så värst dyr att utveckla. De flesta funktionella enheterna är ju tagna mer eller mindre direkt från Power4:an, och i och med det lär IBM ha kapat en ordentlig del av utvecklingskostnaderna. Sedan kommer den ju inte bara att användas i Macar - IBM kanske tycker att 2,6 GHz är tillräckligt för sina bladservrar. Ser nog hellre att krutet läggs på att få PPC 980 färdig fort än att det sista kramas ur 970:an, om det nu är det som IBM har att välja mellan. Fast det är ju svårt att sia när man inte vet vad som händer innanför väggarna hos IBM eller Apple... den som lever får se, helt enkelt

Citat:

Skrevs ursprungligen av Marcus Holmer
Macrumors skriver återigen om den kommande PPC980-processorn.

Vad jag inte förstår är hur PPC970 aldrig kommer att nå mer än 2,6 GHz, gör inte det den till världens mest prestandahöjningsofähiga processor?
Jag menar, den kom i somras och började vid 1,6 GHz. Nästa sommar ska den toppa ut på ovan nämnda 2,6 GHz och sedan ersättas med en Power% baserad PPC 980-propp.

Snacka om kort levnadslängd och bortkastade pengar, den var ju inte helt gratis att utveckla...

G4:an är väl likadan, började säljas i en 350mhz variant för att nu mer eller mindre ha stannat av vid 1.42Ghz... Skillnaden är ju att Motorola tog nästan 4 år på sig att fixa de där (99-03).. IBM klarar det på ett år, tack till IBM skulle jag vilja säga!

1
Bevaka tråden