Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

PB12 + Panther + extraminne = kernel panic

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2003-11-21 12:42

För ca 3 veckor sedan köpte jag en PowerBook 12" med SuperDrive och 768 MB minne. Maskinen levererades med Jaguar installerat. Maskinen fungerade klockrent.

Jag beställde gratisuppgraderingen (gratis = 165:- SEK) av Panther. Efter 5 dagar(!) kom paketet. Jag gjorde en uppgradering till Panther. Då böjade eländet, kernel panic och frysningar.
Det underliga var att första gången jag startade om den, så frös den direkt när Apple menyn kom fram, andra gången efter ca 30 sekunder, tredje omstarten efter ca 1 minut osv. Efter 5-6 omstarter så fungerade den perfekt. Den hade blivit varm?

Jag gjorde en ren installation av Panther, utan några andra program. Samma sak igen med kernel panic och frysningar. Körde hårdvarutest, minnestest mm. Men inga fel hittades.

Rullade tillbaka maskinen med Jaguar som levererades med maskinen. Felet försvann, den gick klockrent! Körde maskinen så i ca en vecka, installerade diverse program och provocerade den på alla upptänkliga sätt. Men inga kernel panic eller frysningar.

Provade då att ytterligare en gång uppgradera till Panther. Kernel panic och frysningarna kom tillbaka, suck!!

Då plockade jag ut extraminnet (512 MB). Alla fel försvann. satte tillbaka minnet, felet kom tillbaka. Testade ett flertal gånger för att vara säker. Äntligen var felet funnet!

Jag gick tillbaka till butiken (inLife) och fick ett nytt minne. Monterade in det och maskinen fungerade klockrent och gör det fortfarande efter 3 dagar.

Antagligen är Panther extremt känslig eller så är det någon bugg som inte accepterar vissa minnen. Minnet var ett Kingston 512MB PC2100 SODIMM (M9002G/A Apple).
Utbytesminnet var av samma typ, förutom att det satt en tunn metallplåt över själva minneskretsarna. Artikelnr mm var samma.
Antingen var det första minnet trasigt trots att minnestesten inte upptäckte det eller så var det trots allt, någon skilnad på de olika minnena som Panther inte gillade.
Eftersom det första minnet fungerade med Panther efter 5-6 omstarter när maskinen blivit varm så kanske det var någon minneskrets som var dålig och behövde bli "varm" för att fungera.

Men frågan kvarstår, varför fungerade det "trasiga" minnet med Jaguar?

Senast redigerat 2003-12-08 12:25
  • Medlem
  • International user
  • 2003-12-06 15:46

Är det vanligt att det är fel på ram-minnet (det extra). Jag har samma problem med Panther och alu15. Men bara när jag kör på batteridrift. Program avslutas, kernel panic osv.

Vad ska man göra?

Fick ett trasigt minne från Macoteket till min iMac 17". Dröjde väldigt lång tid med frysningar och panic innan jag körde Apple hardware CDn.
Och den dömde ut minnet till min stora förvåning. Trodde det enkla testet kördes i fabriken innan leverans...

1
Bevaka tråden