Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

USB 2.0-kort till Mac på Clas Ohlsson

Tråden skapades och har fått 62 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Partille
  • 2003-11-21 02:12

Var på Clas Ohlsson idag och drog fram ett 2 ingångars USB 2.0-kort ur deras fyndlåda för 49:-.

Tidigare USB2-kort jag prövat har bara funkat som USB 1.1 när man satt dem i en Mac.
Döm om min förvåning när Apple systeminfo säger att det är en USB-höghastighetsbuss av fabrikat Apple Computer inc - med upp till
480 Mbit/sek !

På boxen stod Art nr 32-6552 (=Cl.Ohlsson Nr).
Det var ett ovanligt chip på: VT6202 0249CD Taiwan 23A5013300 stod det på det.
Är detta samma chip som i G5 månne tro ???

Provade med en 20 GB pocketdrive som tidigare alltid varit USB 1.1. Nu sa "QuickBench™ X" att det var ca 13MByte/s (104 Mbit/s). Inga extra drivrutiner installerade.

Äntligen billigt USB 2.0 som alla PC har idag till min MDD 1x1.25 GHz Mac med Panther.
(OC till 1.5 GHz ty har 7455B från juni 2003

  • Medlem
  • 2003-11-21 02:24

Vet inte riktigt varför Apple Computer Inc har ensamrätt på usb 2.0.

Men skulle tro att det står så eftersom du inte har kört in några extra drivrutiner.

Har ett usb 2.0 kort oxå av någe annat märke. (kommer inte ihåg just nu vad det var å orkar inte leta kartong. )

Här e iaf. infon ja fick ut ifrån os x.

USB High-Speed Bus:

Vendor Name: Apple Computer, Inc.
Speed: Up to 480 Mb/sec
Product ID: 32774 ($8006)
Bus Power (mA): 500

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2003-11-21 07:42
Citat:

Skrevs ursprungligen av R.Kroc
Var på Clas Ohlsson idag och drog fram ett 2 ingångars USB 2.0-kort ur deras fyndlåda för 49:-.

Tidigare USB2-kort jag prövat har bara funkat som USB 1.1 när man satt dem i en Mac.
Döm om min förvåning när Apple systeminfo säger att det är en USB-höghastighetsbuss av fabrikat Apple Computer inc - med upp till
480 Mbit/sek !

På boxen stod Art nr 32-6552 (=Cl.Ohlsson Nr).
Det var ett ovanligt chip på: VT6202 0249CD Taiwan 23A5013300 stod det på det.
Är detta samma chip som i G5 månne tro ???

Provade med en 20 GB pocketdrive som tidigare alltid varit USB 1.1. Nu sa "QuickBench™ X" att det var ca 13MByte/s (104 Mbit/s). Inga extra drivrutiner installerade.

Äntligen billigt USB 2.0 som alla PC har idag till min MDD 1x1.25 GHz Mac med Panther.
(OC till 1.5 GHz ty har 7455B från juni 2003

Har du testat om kortet fungerar när du startar datorn i Mac OS 9?

  • Avstängd
  • 2003-11-21 09:42

OS-vaddå-för-nåt-9? Sluta sträva bakåt, OS X är och förbli framtiden. Jag är så glad att min iBook G4 INTE kommer kunna boota till OS 9 även om jag ville det (vilket jag i princip aldrig skulle göra)

  • Oregistrerad
  • 2003-11-21 10:29
Citat:

Skrevs ursprungligen av R.Kroc
Var på Clas Ohlsson idag och drog fram ett 2 ingångars USB 2.0-kort ur deras fyndlåda för 49:-.

Antar att du var på Clas Ohlsson i nordstan? Fanns det flera kort liggandes där?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2003-11-21 12:23
Citat:

Skrevs ursprungligen av iGnu
OS-vaddå-för-nåt-9? Sluta sträva bakåt, OS X är och förbli framtiden. Jag är så glad att min iBook G4 INTE kommer kunna boota till OS 9 även om jag ville det (vilket jag i princip aldrig skulle göra)

Problemet har inte varit att hitta ett USB2-kort som fungerar i Mac OS X. Problemet har varit att hitta ett som fungerar med Mac OS 9 (som USB 1.1).

En del tvingas faktiskt att fortfarande använda Mac OS 9 för att en del program inte fungerar med Mac OS X t ex en del spel som ungarna använder.

Själv kör jag nästan enbart Mac OS X.

Jag har ett gammalt 1.1 i min 7300... vet inte vad jag köpte det, längesen var det. Men det var ett vanligt "noname" pc PCI kort - funkar bara det stödjer USB standard ramverket....

Citat:

Skrevs ursprungligen av iGnu
OS-vaddå-för-nåt-9? Sluta sträva bakåt, OS X är och förbli framtiden. Jag är så glad att min iBook G4 INTE kommer kunna boota till OS 9 även om jag ville det (vilket jag i princip aldrig skulle göra)

Du verkar vara en ignorant typ. Vissa av oss kör t.ex musikproduktion på mac os 9 forfarande. Av skäl som jag inte ids nämna för ...eh dig.

  • Medlem
  • Partille
  • 2003-11-21 18:14

Vad jag vet är det inga USB 2.0 kort som funkat i MacOS 9 utom som USB 1.1 förståss - det gör alla.

Jag har aldrig viljat lägga mellan 600 - 1000 kr för ett Mac-USB2-kort med speciella Mac-drivrutiner från OrangeMicro, Sonnet e.dyl.
Medandess PC-motsvarigheten kostat 1-200 kr.

Nu var det här sista USB2-kortet i lådan, men jag antar att hopen för 199:- på ordinarie pris i butiken är av samma fabrikat.

Det kan ju vara att Panther lagt in bra drivrutiner i sitt system pga att G5an ju har USB 2.0 inbyggt.

När jag för nåt år sen köpte några olika PC-kort gick de inte att bara stoppa in i Macen.

Har faktiskt ett 4xUSB med en Nec D720101GJ-krets på framför mig nu som jag då köpte på Inet för 200:- men absolut inte gick i Jaguar i alla fall (annat än som USB 1.1).
Ska prova och se vad Panther säger om det nu.
Hade faktisk köpt det med gott hopp för de sa OrangeMicro använde Nec-kretsar.

Återkommer om det

  • Medlem
  • 2003-11-21 18:20

Jag köpte ett USB1 kort från Clas. Det funkar både i OS9 och OSX. Man behövde bara ladda ner ett tillägg från Apple för att få det att funka i 9:an.

  • Medlem
  • Partille
  • 2003-11-21 19:04

Ja alla PCI USB-kort funkar i alla PCI-Macar. I MacOS 9 med "USB Card Support 1.4.1.smi" installerat.

I MacOSX utan nån installation alls.

Men hitintills har de bara funkat som USB 1.1 alltså max 12 Mbit/s i praktiken ca 1 MB/sek i överföringshastighet. Det är ca vad en 12x CD ger.

Detta är stor skillnad mot USB 2 som teoretisk ger 480 Mbit/s men i praktiken brukar vara något slappare än FireWire (400 Mbit/s).

OBS! det är en faktor 40 emellan - typ som mellan floppydisk och hårddisk.

Fördelen i detta är att min USB 2 hårddisk nu går med USB 2 istället för USB 1.1 är att den faktiskt funkar lika snabbt som en extern FW-hårddisk. Alltså lika snabbt som en intern ATA.

Sen kan jag ladda ner filer på vilken Mac som helst med bara USB 1.1 från samma disk, mkt långsammare, men tillräckligt för filer upp till säg 100 MByte.

Nu har PC-folket haft detta i många år som standard, men Apple har envetet hållt kvar i sin FireWire som de uppfunnit och faktiskt är ngt bättre. Marknaden översvämmas av snabba scannrar, printrar etc som funkar mkt snabbare om man har USB 2 som alla PC säljs med sen flera år tillbaka.

Vi med Mac har fått scanna och printa slött!
Mycket sent i och med G5 och Panther har de insett att det skadar dem själva att förvägra Mac-folket att njuta av utvecklingen på alla USB-enheter. Vi får köra allt med halvfart.

Det byggs ju inga printrar, skannrar, kameror etc etc med FireWire - vad jag vet och 1 MB/s är en trång limit.
___________________________________

JAPP!!!! Har nu provat med mitt gamla 4xUSB2-kort från Clas Ohlsson. Det funkar med full fart! Min hårddisk spinner som en katt! (Panther?)

Panther verkar stödja alla 3:e-part USB 2.0-PCI kort numera. Systemet har sas fullt USB 2.0-stöd precis som de gamla hade för USB 1.1.

Senast redigerat 2003-11-21 19:34

Har också tagit en sväng förbi CO och köpte deras 5-portars USB2-kort men
min lilla Speedmania-skiva, som jag tidigare haft kopplad via FireWire, dyker inte upp på skrivbordet. Kör Panther så det borde alltså inte vara några problem. Skall se om det fungerar men annan USB-utrustning.

I systeminformationen syns följande:

pci925,1234:

Buss: PCI
Kortplats: SLOT-B
Tillverkar-ID: 0x1106
Enhets-ID: 0x3104
Delsystems tillverkar-ID: 0x0925
Delsystems-ID: 0x1234
Revisions-ID: 0x0051

  • Medlem
  • Partille
  • 2003-11-21 23:06

I nya Apple systeminfo finns en egen rad som heter USB !!!

När man klickar på den dyker alla USB-grejor upp. Översta delen visar alla hubbar, utrusning etc. Nedre delen visar info på det man valt uppe. (Mkt chiggigt -mot innan)

Normalt har man bara 2 st USB-buss i listan överst som motsvarar Apples 2 ordinare USB 1.1 - utgångar. (om inget annat är inkopplat)

Tar man info på det står det nere:

USB-buss:

Tillverkarnamn: Apple Computer, Inc.
Produkt-ID: 32773 ($8005)
Hastighet: Upp till 12 Mbit/sek
Busström (mA): 500

Har man ett USB 2.0-kort i en PCI-plats så dyker en ny USB-buss upp i övre fönstret som då säger: USB-höghastighetsbuss.

Motsv info nere säger:

USB-höghastighetsbuss:

Tillverkarnamn: Apple Computer, Inc.
Produkt-ID: 32774 ($8006)
Hastighet: Upp till 480 Mbit/sek
Busström (mA): 500

Nu har du 5-portars-kort som är lite udda. Apple kanske inte räknat med det. Innan har jag bara sett 2 och 4-portars och sådana med 2xUSB2 + 2xFW. Men kolla i USB-info och se vad den säger. PCI-kortsinfot säger inget om vad för sorts USB systemet tror kortet har!!!

Ovanstående har jag tagit som copy-paste från vad min Apple Systeminfo säger om mitt 2xUSB2.0 kort.

Kortet har alltså 4 externa och 1 intern kontakt.

Jag har samma uppgifter i systeminfo:
USB-höghastighetsbuss:

Tillverkarnamn: Apple Computer, Inc.
Hastighet: Upp till 480 Mbit/sek
Produkt-ID: 32774 ($8006)
Busström (mA): 500

Märker nu också att datorn ej vaknar efter att sats i vila. Ser inte så ljust ut för stunden.

Citat:

Skrevs ursprungligen av R.Kroc:
Ja alla PCI USB-kort funkar i alla PCI-Macar. I MacOS 9 med "USB Card Support 1.4.1.smi" installerat.
I MacOSX utan nån installation alls. [...]

Det stämmer inte riktigt. Har ett 5-ports USB2-kort (med NEC-krets) från C.O. Kortet fungerar inte med OS9 och USB Card support i min gråa Power Mac G3/300 rev.A. I OS X fungerar det utmärkt (jag har bara testat USB-möss). Jag har även testat ett annat "finare"/dyrare USB2-kort från en pc-butik och det fungerade lika dåligt; datorn kraschar med OS 9 när den ska ladda in drivrutinerna för USB Card support. Startar jag datorn utan Apples USB-drivrutiner så fungerar datorn, men naturligtvis fungerar då inte kortet.
Jag har även testat i en Power Mac 7600 och då kraschade åtminstone inte datorn i uppstarten, men sen fungerade inte nåt av korten iallafall (i OS 9) med den mus jag testade (men som nu fungerar utmärkt med OS X i G3:an).

Sammanfattningsvis så verkar det inte vara helt glasklart med USB2-kort i äldre pci-macar.

Jag har sagt det tidigare och jag säger det igen; se till att få öppet köp när man köper "osäkert".

Senast redigerat 2003-11-22 10:52
  • Medlem
  • Kungälv
  • 2003-11-22 09:38

Recyclers USB-kort 2.0 fungerar inte heller med beige PM G3. Det blir feltyp 11.

Jag köpte även ett dyrt Acard-kort USB 2.0 som fungerar med beige G3 rev B eller senare. Jag har en rev A.

Ett Clas Ohlson-kort jag köpte fungerade bara med Mac OS X. De har tydligen använt sig av flera olika fabrikat.

Det verkar som om det är svårare att hitta USB 2.0-kort som är bakåtkompatibla med Mac OS 9.

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2003-11-22 10:21

F'låt en obegåvads fråga - men kan jag alltså gå till Clas i Sjön och köpa ett USB-kort till en bePanthrad G4 Dual 450? Och datamaskinen kommer sannolikt att fungera!?

Ja. Plus att du har 30 dagars öppet köp om du märker att det inte funkar!

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2003-11-22 11:15
Citat:

Skrevs ursprungligen av Alphonze
Ja. Plus att du har 30 dagars öppet köp om du märker att det inte funkar!

Som vi säger nu för tiden: Jajemen, härligt, wow!
Tack för tipsen.

Jag inbillar mig att din lite överraskade inställning gäller hos många mac-användare. Det finns mycket "pc-junk" som även passar Mac OS-datorer. T.ex. de A4tech-möss C.O. säljer säger inget om Mac-kompatibilitet, men om man letar på A4techs hemsida så finns det minsann drivisar. Även de USB- och Firewire-PC Card-kort för bärbara datorer som säljs hos CO bör passa hyfsat bra. Öppet köp är bra!

Macus, har du några kommentarer om detta?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Le
F'låt en obegåvads fråga - men kan jag alltså gå till Clas i Sjön och köpa ett USB-kort till en bePanthrad G4 Dual 450? Och datamaskinen kommer sannolikt att fungera!?

Jag har en "bePanthrad G4 Dual 500 och där fungerar det alltså inte. Inte ens med USB 1.1

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2003-11-22 12:27

Jag har inte testat annat än deras USB-kort och den blåa PC-lådan.
Den passade perfekt till min PM G3.
http://homepage.mac.com/mlindell/PhotoAlbum6.html

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2003-11-22 12:29
Citat:

Skrevs ursprungligen av Pär Samuelsson
Jag har en "bePanthrad G4 Dual 500 och där fungerar det alltså inte. Inte ens med USB 1.1

Med Mac OS X funkar det säkert. Men det är lite osäkert om det funkar i Mac OS 9.

Jag lyckades inte få det senaste USB-kortet som jag köpte hos CO, att funka i 9:an.

Det jag köpt har art.nr 32.4468 och det har inget firmanamn på kartongen så det går inte att "spåra" tillverkaren. Kartongen är blå/grön och har beteckningen: USB VER.2.0. PCI HOST CARD

Inte ett liv så här långt och jag har letat på Apple.com men inte lyckats hitta ngn drivrutin för USB 2 - om nu det skulle hjälpa.

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2003-11-22 12:57
Citat:

Skrevs ursprungligen av Pär Samuelsson
Det jag köpt har art.nr 32.4468 och det har inget firmanamn på kartongen så det går inte att "spåra" tillverkaren. Kartongen är blå/grön och har beteckningen: USB VER.2.0. PCI HOST CARD

Inte ett liv så här långt och jag har letat på Apple.com men inte lyckats hitta ngn drivrutin för USB 2 - om nu det skulle hjälpa.

Ajaj, där ser man. Solen tilläts lysa ett tag i varje fall.
Kortet nr 32.4468 är redan beställt. Återkommer med rapport om hur det gick förstås.

Undrens tid är inte förbi. Helt plötsligt så monterades min lilla externa skiva på skrivbordet. KORTET FUNGERAR.
Har testat att kopiera och farten kan man inte klaga på.
Slutet gott, allting gott.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Macus
Jag har inte testat annat än deras USB-kort och den blåa PC-lådan.
Den passade perfekt till min PM G3.
http://homepage.mac.com/mlindell/PhotoAlbum6.html

Ursäkta att jag frågar, men varför den blå PC-lådan???

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2003-11-22 14:07
Citat:

Skrevs ursprungligen av Pär Samuelsson
Undrens tid är inte förbi. Helt plötsligt så monterades min lilla externa skiva på skrivbordet. KORTET FUNGERAR.
Har testat att kopiera och farten kan man inte klaga på.
Slutet gott, allting gott.

Det behövs inga extra drivrutiner med MacOS X.

Men fungerar kortet om du startar datorn i Mac OS 9?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2003-11-22 14:08
Citat:

Skrevs ursprungligen av Alf Nilsson
Ursäkta att jag frågar, men varför den blå PC-lådan???

De hade inga röda.

Kortvarig lycka. Går datorn i vila så går den inte att väcka. Nu åker kortet ut.

Bevaka tråden