Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Databasmodellerare?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Finns det någon enkel och helst gratis modellerare för databaser? D v s något som bara grafiskt åskådliggör ens databasstruktur, med relationer etc?

För närvarande gör jag sånt för hand i layoutprogram, men det hade varit "smukt" med ett dedikerat program för uppgifter...

Jag modellerar allt i OmniGraffle. Jag uppfattar det iofs som om du vill ha något som gör det automatiskt åt dig, och då funkar inte OmniGraffle. Men det är helt lysande för alla sorters diagram, etc.

Hej

Om du använder MySQL så kan du ta fram diagram med i pdf format med phpMyAdmin som förövrigt är ett toppen program för att administrera MySQL databaser.

Joakim

Citat:

Skrevs ursprungligen av capojava
Jag modellerar allt i OmniGraffle. Jag uppfattar det iofs som om du vill ha något som gör det automatiskt åt dig, och då funkar inte OmniGraffle. Men det är helt lysande för alla sorters diagram, etc.

Jo, det använder jag dagligen, och jag skall testa och se hur det känns. Min direkta reaktion är att det är dels lite för "grovt" samt lite overkill för de tämligen enkla tabeller med relationer mellan jag skall göra, men som sagt - jag testar!

Är du inte ute efter ett program där du kan modellera dina tabeller och relationer och sedan direkt exportera dessa till SQL? Tror att det finns något sådant program till webobjects men tror det kräver en databas som är object-rational dvs. inte MySQL men å andra sidan har jag bara sett det i en demonstration aldrig använt det så jag är inte riktigt säker.

Programmet jag syftade på heter EOModeller (EO = Enterprise Objects) och man kan läsa om det på http://developer.apple.com/documentation/WebObjects/UsingEOModeler/3UsingModeler/index.html
och det finns en demo-version att ladda ner (av hela WebObjects) och det verkar som att man kan använda MySQL trots allt.

Ahhh... Nä det är inte så viktigt - hanterar SQL utan problem. Det enda jag vill är att enkelt och snabbt kunna skapa "flow-charts" över tabeller och hur relationerna ser ut...

Och det räcker med ett litet gratisprogram - EOModeller verkar kosta flis...

1
Bevaka tråden