Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Frågor angående G4/2x450MHz

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vad kan en G4 450MHz dubbelpropp sägas motsvara för enkelpropp?
Har man som "normalanvändare" någon användning för en sådan eller försöka få tag på en något snabbare enkelpropp?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2003-11-19 13:27

Jag gissar på en QS 800 MHz ungefär. Men det är mer som skiljer än bara processorn.

  • Oregistrerad
  • 2003-11-19 13:27

Jag gillar Dual Macarna, skriver just detta inlägg på en sådan. OS X flyter på mycket bra på en dubbelpropp. 2x450 räcker långt. Vad får du ge för den då?

  • Oregistrerad
  • 2003-11-19 13:28
Citat:

Skrevs ursprungligen av Macus
Jag gissar på en QS 800 MHz ungefär.

Njäää, inte riktigt så bra. Men den känns i alla fall fullt användbar med OS X.

Citat:

Skrevs ursprungligen av ••• ? •••
Vad får du ge för den då?

Utgångspriset är 6kkr. Vad är sådan värd så jag vet vad jag ska bjuda?

6000 tycker jag den helt klart är värd. beror väl iofs på hur den är utrustad.
Jag sitter och jobbar vid en sån just nu.
Inget fartmonster men den räcker.
Och jag sitter inte bara och lallar med Safari och Word.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-11-19 15:06

Personligen tycker jag 6k känns mycket för en dylik burk. Det hittar du ju utan problem en QS800 för med betydligt bättre prestanda och hårdvaruargentur.

Det är klart, är den näst intill original så är den väl inte värd det. Jag har stoppat i Superdrive, mycket minne, extra hårddisk samt ett radeon-kort i min och då tycker jag den är värd det.

Citat:

Skrevs ursprungligen av cal
Personligen tycker jag 6k känns mycket för en dylik burk. Det hittar du ju utan problem en QS800 för med betydligt bättre prestanda och hårdvaruargentur.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-11-19 15:16

Har en 450MP, skulle aldrig släppa den för 6000:- Är förvånandsvärt rapp fortfarande... Kommer använda min som server när jag får råd med en G5MP

kort sagt, djäkligt bra dator.

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2003-11-19 15:23

Riktigt nöjd med min 3-åring också. 1 gig RAM, dubbla hårddiskar, nytt grafikkort plus plattskärm, Bluetooth-mus och dito tgb, arbetsrumsstereon för ljudet. BePanthrad.
Vad ska jag mer tänka på för att kunna köra denna maskin ett tag till? Förslag till rimliga hårdvaru- och mjukvaruhottningar mottages alltså med tacksamhet.

Ett ATA-kort kanske så det blir lite fart på diskarna. Finns ju processoruppgraderingar att köpa också men om dom är värda pengarna kan jag inte svara på.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Le
Riktigt nöjd med min 3-åring också. 1 gig RAM, dubbla hårddiskar, nytt grafikkort plus plattskärm, Bluetooth-mus och dito tgb, arbetsrumsstereon för ljudet. BePanthrad.
Vad ska jag mer tänka på för att kunna köra denna maskin ett tag till? Förslag till rimliga hårdvaru- och mjukvaruhottningar mottages alltså med tacksamhet.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-11-19 15:47

Vad du menar med "hottningar" är jag inte helt på det säkra med.

Men för att göra X:et rappare kan du titta under avdelningen Mac OS X här på forumet där det finns ett flertal diskusioner i ämnet.

Hårdvarumässigt vet jag ej hur din maskin är konfigurerad, men det är ju det gamla vanliga som gäller (vilket du säkert redan vet);

- Maximalt med minne (nödvändigt)
- Bättre grafikkort med Quarz Extreme stöd (förbättrar prestandan i Finder och program/spel)
- Processoruppgradering (dyrt oj onödigt)
- Större och tystare hårddisk (120GB Seagate?)
osv. osv.

Allt som gör en dator till än bättre dator är väl en hottning antar jag. Eller du kanske syftade på neonbelysning och nakenbilder istället för äpplen på sidorna?

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2003-11-19 15:48
Citat:

Skrevs ursprungligen av exzero
Ett ATA-kort kanske så det blir lite fart på diskarna.

Nu får du nog förklara för en okunnig tack....

  • Medlem
  • International user
  • 2003-11-19 15:51

Skriver för övrigt ett förtydligande till mitt tidigare inlägg angående PowerMac 2x450.

Det är inget som helst fel på datorn. Men det som i stor utsträckning styr värdet är främst hur den är utrustad. Datorns värde må ha sjunkit avsevärt sedan inköpsdagen, men att uppgradera minnet i den till 1GB kostar knappt hälften av vad datorn är värd. Något att tänka på om du tänkt köra OSX på den. 512MB minne är minimum för vad du kommer stå ut med. Likaså hårddisk, grafikkort, optisk enhet (CD/DVD/CDRW/DVDR osv) med mera.

I sitt grundutförande skulle jag nog inte betala 6000kr för den. Men det är ju högst personligt. Vad är den värd för dig?

Titta här http://www.macoteket.se/items.cgi?type=item&cathegory=49874&group=normal&stamp=1069254849

450MP har "bara" ATA-66 så du kan inte uttnyttja nya ATA100/133-hårddiskar full ut. (Max 137GB bl. a.) Finns combo-kort med USB2 också.

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2003-11-19 16:09
Citat:

Skrevs ursprungligen av exzero

450MP har "bara" ATA-66 så du kan inte uttnyttja nya ATA100/133-hårddiskar full ut. (Max 137GB bl. a.) Finns combo-kort med USB2 också.

Aj aj aj, nya hårddiskar också....

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2003-11-19 16:16

ATA-kort är onödigt anser jag. Lägg hellre pengarna på en Seagate Barracuda och ett Radeon-kort.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-11-19 18:16

Den marginella skillnad i prestanda du kommer märka med ett ATA-100 eller ATA-133 kort är ju helt meningslös.

Du kan ansluta en dylik hårddisk ändå, men köra den i 66MHz som bussen i G4:an stödjer.

OM man nu absolut skulle vilja ha bättre hårddiskprestanda så skulle man ju i så fall köpa ett Serial ATA kort för att göra någon form av RAID konfiguration med dubbla diskar i maskinen. Då skulle prestandaskillnaden bli märkbar, inte med ett ATA133 kort!

RAID-koppling känns dock lite overkill om du inte har väldigt stort behov av hårddiskprestanda.

EDIT:
Och angående max 137GB. Ja, om du formaterar hårddisken på G4:an klarar den max 137GB partioner. Låter du däremot någon med en modernare mac formatera disken åt dig så kan du använda den i din G4:a i alla fall.

En 250GB disk går alldeles utmärkt att använda på ATA66 bussen tex.

  • Oregistrerad
  • 2003-11-19 22:03
Citat:

Skrevs ursprungligen av Nilsanders
Utgångspriset är 6kkr. Vad är sådan värd så jag vet vad jag ska bjuda?

En välvårdad lite hårdvaruppdaterad MP450 bör "nog" vara värd Ca: 5000:-, (min åsikt). Priset beror givetvis på vad som sitter i datorn. Fast egentligen så är begpriset helt uppåt väggarna för mycket, men så ser begmarknaden ut.

  • Oregistrerad
  • 2003-11-19 22:13
Citat:

Skrevs ursprungligen av Le
Riktigt nöjd med min 3-åring också. 1 gig RAM, dubbla hårddiskar, nytt grafikkort plus plattskärm, Bluetooth-mus och dito tgb, arbetsrumsstereon för ljudet. BePanthrad.
Vad ska jag mer tänka på för att kunna köra denna maskin ett tag till? Förslag till rimliga hårdvaru- och mjukvaruhottningar mottages alltså med tacksamhet.

Köp en processoruppgradering. Jag har själv satt in en 1Ghz i burken, men den kommer att åka ur snart då G4an kommer att bli dubbelproppserver så fort jag får min nya dator. Hastighetsökningen är i alla fall markant med en snabbare processor, i alla fall med processorkrävande program. Jag kan rekomendera en uppgradering, med det är defenitivt inte en ersättning för en snabbare /nyare dator. För mig är det en fungerande och behövlig tillsvidare lösning.

  • Oregistrerad
  • 2003-11-20 00:19
Citat:

Skrevs ursprungligen av Nilsanders
Vad kan en G4 450MHz dubbelpropp sägas motsvara för enkelpropp?

Här finns mycket mätdata att studera.

Citat:

Skrevs ursprungligen av cal
Något att tänka på om du tänkt köra OSX på den. 512MB minne är minimum för vad du kommer stå ut med.

Skriver detta på en Dual 1GHz med 256 RAM, det flyter på ganska bra tycker jag. Den lilla mängden RAM komenseras väl kanske av snabba diskar och dom dubbla processorerna. Men ju mer ram, ju bättre naturligtvis.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-20 16:39

Ja visst kan man köra OS X på 256MB utan problem. Helt onödigt att slänga in mer om du bara jobbar med att skriva, maila och surfa (och intejobbar med för många program samtidigt). Om man däremot jobbar grafiskt, med redigering mm kan man ju aldrig få för mycket.

Sen ska ju programmet vara optimerat för dubbelprocessor för att ta vara på all kraft. Annars är den inte snabbare än 450Mhz...(och kan alltså inte rakt av jämföras med QS 800) Men visst är det en fin dator!

  • Medlem
  • International user
  • 2003-11-20 17:14

Ja, 256mb är väl det minimum som apple själva satt för OSX. Hur väl det fungerar med den minnesmängden är väl upp till var och en att avgöra. Förhållandet mellan minne och prestanda för OSX är dock relativt enkel (upp till en viss gräns, desto mer desto bättre...

  • Oregistrerad
  • 2003-11-20 19:44
Citat:

Skrevs ursprungligen av Earth
Ja visst kan man köra OS X på 256MB utan problem. Helt onödigt att slänga in mer om du bara jobbar med att skriva, maila och surfa

Håller faktiskt inte med, tycker att OS X är på gränsen till oanvändbart med mindre minne än 512Mb. Fast en smula överdrift är det kanske...

På en MP 450 så bör man ha minst 1GB minne för att det skall flyta på riktigt ordentligt.

1
Bevaka tråden