Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Extra Extra read all about it Handelsbanken Safari

Tråden skapades och har fått 37 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Avstängd
  • 2003-11-20 14:27

Mailade fick svar väldigt snabbt:

Subject: Mac

Hej! det var ett tag sedan jag skrev. Hur går det med
webläsarutvecklingen för oss Macanvändare? Sist var sagt att kvartal 4
skulle det hända något.
Nu är vi väldigt många som har Mac OS 10.3 Panther och SAFARI. ATG
har lyckats fixa inloggning m.m.

Hlsn. Pier

Svar:

Hej Pier,

Nu är det verkligen på gång. Vi kommer att påbörja pilottester i skarp miljö inom en månad. En slutgiltig lansering kommer att ske någon av de första månaderna 2004.

Om Safari uppfyller de säkerhetskrav som ställs samt har den stöd för de funktioner som krävs så kommer vi även att titta på en anpassning mot denna. I nuläget saknas det vitala funktioner (stöd för
kryptografiska moduler) i Safari vilket gör att en direkt anpassning mot denna läsare är omöjlig. Apple har dock lämnat information om att det stöd som behövs kommer att implementeras på sikt. Ett
stöd för Safari är dock således inte någonting som jag kan utlova i nuläget.

Med vänliga hälsningar
Handelsbanken Internet, Backoffice

// Henrik Erlingsson

Oj, jätte bra info. Bra jobbat Pier.
Tänk om man kunde få sådan respons om man mailade Apple.

  • Avstängd
  • 2003-11-20 14:49

Det kommer nog.
Jag har mailat Oscar Bjers om kritiken.
Nu har han en del bakom sig när det skall diskuteras Europa och Skandinavien/Norden.

När jag skulle ta lån och öppna konto hos Handelsbanken 1998 så sa dom också att macversion var på gång...

  • Avstängd
  • 2003-11-20 14:52
Citat:

Skrevs ursprungligen av Adrian B
När jag skulle ta lån och öppna konto hos Handelsbanken 1998 så sa dom också att macversion var på gång...

Mac-version finns på Netscape 4.7x
Men den är seg.
Och nu är det många som lämnar OS9 bakom sig.
Jag kör genom Classic.
Men det blir skönt att slippa det

stödjer HB inga av gecko läserna?

(Om dom gör det på pc men inte på mac så är dom ju minst sagt okompetenta)

Citat:

Skrevs ursprungligen av Pirre
Mac-version finns på Netscape 4.7x
Men den är seg.
Och nu är det många som lämnar OS9 bakom sig.
Jag kör genom Classic.
Men det blir skönt att slippa det

Ah, så var det ja. Hade glömt bort det. Själv kör jag FSB så jag är plattformsoberoende.

Hear Ye! Hear Ye!

  • Oregistrerad
  • 2003-11-20 15:55

till saken hör väl oxå att handelsbanken är en av de få bankerna som inte tar betalt för att vi ska göra deras jobb...

hur är säkerheten med handelsbanken om man jämför de andra bankerna?

  • Avstängd
  • 2003-11-20 16:01
Citat:

Skrevs ursprungligen av Dj Leafer
till saken hör väl oxå att handelsbanken är en av de få bankerna som inte tar betalt för att vi ska göra deras jobb...

hur är säkerheten med handelsbanken om man jämför de andra bankerna?

Jepp och för företagare mycket bra.

Vad gäller säkerhet så läs deras svar till jag. Mycket seriöst uppfattar jag det som.
Säkerhet är ett måste annars så åker ju banken dit.Så länge kunden inte slarvat till det ordentligt.

  • Medlem
  • Svedala
  • 2003-11-21 21:31
Citat:

Skrevs ursprungligen av johan dansk
stödjer HB inga av gecko läserna?

(Om dom gör det på pc men inte på mac så är dom ju minst sagt okompetenta)

Det är inte bara webläsaren det hänger på, det krävs lite tillägg och programvara till Classic också.

stöd för kryptografiska moduler

Vaaa? Vad är det för skitsnack? Safari har fullt SSL/HTTPS-stöd. Det är det enda som räknas. Om det nu krävs någon Internet Explorer extension eller annat konstigt plugin så lär knappast Apple implementera detta i Safari. Jag är förvånad över att någon Mac-användare fortfarande är kund hos Handelsbanken.

Ciryon

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-21 22:20

Jag pratade med en rätt initierad handelsbankare i torsdags. Han kunde inte säga något om en mac-version, men enligt honom är en suverän tjänst för mobiltelefoner i antågande. Väldigt hysch-hysch tydligen. Den kommer att fungera över hela Europa. Jag sa någonting om att det lät spännande, men att SHB måste få fram en fungerande lösning för Mac OS X illa kvickt.

  • Avstängd
  • 2003-11-21 23:33
Citat:

Skrevs ursprungligen av Ciryon
stöd för kryptografiska moduler

Vaaa? Vad är det för skitsnack? Safari har fullt SSL/HTTPS-stöd. Det är det enda som räknas. Om det nu krävs någon Internet Explorer extension eller annat konstigt plugin så lär knappast Apple implementera detta i Safari. Jag är förvånad över att någon Mac-användare fortfarande är kund hos Handelsbanken.

Ciryon

Kan inte du skriva till Henrik Erlingsson.
Ta hand om SHBs web-problem kanske är ett höjdarjobb.

internetsupport.privat@handelsbanken.se

Citat:

Skrevs ursprungligen av Ciryon
stöd för kryptografiska moduler

Vaaa? Vad är det för skitsnack? Safari har fullt SSL/HTTPS-stöd. Det är det enda som räknas. Om det nu krävs någon Internet Explorer extension eller annat konstigt plugin så lär knappast Apple implementera detta i Safari. Jag är förvånad över att någon Mac-användare fortfarande är kund hos Handelsbanken.

Ciryon

Handelsbanken använder sagda kryptografiska modul för AUTENTICERING, inte kryptering. Den är certifikatbaserad, och mycket säker... samt väldigt ickestandard...

Citat:

Skrevs ursprungligen av Ciryon
stöd för kryptografiska moduler

Vaaa? Vad är det för skitsnack? Safari har fullt SSL/HTTPS-stöd. Det är det enda som räknas. Om det nu krävs någon Internet Explorer extension eller annat konstigt plugin så lär knappast Apple implementera detta i Safari. Jag är förvånad över att någon Mac-användare fortfarande är kund hos Handelsbanken.

Ciryon

Än en gång, det är inte bara Internet-åtkomst som gör en bra bank. Om jag har ett gott förhållande till banken i övrigt, så kan jag acceptera att jag får använda 9:an så länge tills allt är fixat. Detsamma gäller att jag måste använda Netscape 4.7. Jag använder Safari till allting annat. Det kanske t o m är bra att dela upp det, vad vet jag. Om mina internetbank-ärenden tar en minut extra, so what. Är ni mycket stressade eller?

  • Medlem
  • International user
  • 2003-11-22 14:51

Nej, men jag kan inte stava till varesig Classic eller OS9, thats why. Jag använder numera SEB:s studenterbjudande med gratis VISA-kort och avgiftsfri internetbank som fungerar både med Mac OS X och Safari 1.1 rakt av. Jag är mycket nöjd!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-22 14:57

Har redan sagt upp mitt företagskonto i Handelbanken och ska snart ta steget fullt ut och lämna den banken för alltid även när det gäller min privatekonomi.

Killen jag pratade med på Handelsbankens kontor vid Karlaplan sa direkt när jag ojade mig lite över hur meckigt det är med SHB:s slutna lösning: "Aha, du är Mac-användare? Det är massor av reklammänniskor som är arga på oss för att våra internettjänster funkar dåligt med Macen."

Det vore intressant att veta hur många Mac-användare som redan har flytt från SHB.

Hur går detta?
Har någon haft vidare kontakt med HB.
Vi går helt över till OS X och har drygt 50 personal varav flera som är kunder hos HB.
Det är ett irritationsmoment att inte kunna använda "vanliga" samhällstjänster med Macen. Att få switchern känna sig nöjd blir definitivt svårare då han inte kan använda dessa tjänster på sin Mac.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Alf Nilsson
Än en gång, det är inte bara Internet-åtkomst som gör en bra bank. Om jag har ett gott förhållande till banken i övrigt, så kan jag acceptera att jag får använda 9:an så länge tills allt är fixat. Detsamma gäller att jag måste använda Netscape 4.7. Jag använder Safari till allting annat. Det kanske t o m är bra att dela upp det, vad vet jag. Om mina internetbank-ärenden tar en minut extra, so what. Är ni mycket stressade eller?

Om det bara tog en minut extra! Numera tar det jo en minut att vänta efter varje musklick innan sidan/länken i sidan visas (Saldo: 50 sec, Valj Konto: 60sec, etc), om det fungerar alls. Observera att detta inte är bandbredds relaterad.
Jag hadde inga problem med att köra classic för att andvända internetbanken, men nu fungerar jo tjänsten knappast över huvudtaget.

Citat:

Skrevs ursprungligen av jomann
Om det bara tog en minut extra! Numera tar det jo en minut att vänta efter varje musklick innan sidan/länken i sidan visas (Saldo: 50 sec, Valj Konto: 60sec, etc), om det fungerar alls. Observera att detta inte är bandbredds relaterad.
Jag hadde inga problem med att köra classic för att andvända internetbanken, men nu fungerar jo tjänsten knappast över huvudtaget.

Fortfarande är det en massa saker som gör en bra bank, inte bara internet-åtkomst. Även om det tar 5 minuter extra så är det ju inte varje dag man behöver gå in. Jag räknar också kallt med att de snart får till MacOSX-varianten.

  • Medlem
  • 2003-12-31 15:05
Citat:

Skrevs ursprungligen av Alf Nilsson
Fortfarande är det en massa saker som gör en bra bank, inte bara internet-åtkomst. Även om det tar 5 minuter extra så är det ju inte varje dag man behöver gå in. Jag räknar också kallt med att de snart får till MacOSX-varianten.

I det här fallet är det internettjänsterna som diskuteras, och jag använder dessa flera gånger i månaden. Jag skiter i om SHB är en bra bank i övrigt. Deras internettjänster för Mac OS X SUGER RÖV, och ingen förändring kommer att ske. Räkna inte med Handelbanken.

Citat:

Skrevs ursprungligen av jomann
Om det bara tog en minut extra! Numera tar det jo en minut att vänta efter varje musklick innan sidan/länken i sidan visas (Saldo: 50 sec, Valj Konto: 60sec, etc), om det fungerar alls. Observera att detta inte är bandbredds relaterad.
Jag hadde inga problem med att köra classic för att andvända internetbanken, men nu fungerar jo tjänsten knappast över huvudtaget.

Detta problem hade båda jag och farsan men det försvann med Panther eller möjligen senaste Java-uppdateringen. Vilket system kör du?

Har idag snurrat igång "Handelsbanken Internet" på mac med 10.1.5 och Netscape 4.8.
Det var absolut hur messy som helst men fungerade efter lite huvudbry och två samtal till GRYMT proffsig support (en fredagkväll!!).

Vidare nämnde de att de i skiftet jan/feb skall börja beta-testa ny banklösning mot X. De som vill vara med kan mejla internetsupport.privat@handelsbanken.se och anmäla intresse. Förhoppningsvis är de igång i full skala i början av Q2.

Ja, Jag tycker oxo det är superkass att det dröjt så länge. Hatar när man dissar mac. Men detta är ju positivt!

Citat:

Skrevs ursprungligen av Magnus
Ja, Jag tycker oxo det är superkass att det dröjt så länge. Hatar när man dissar mac. Men detta är ju positivt!

Jag håller med men det är en sak som jag måste nämna. Helst skulle man bara vilja säga "hurra" men i ärlighetens namn så är ju utvecklingen av Netscape nedlagd. Jag kommer att använda SHBs OS X lösning med Netscape gladeligen men SHB lär sätta igång så fort detta är släppt till kund med en lösning som blir browseroberoende för framtiden. Tack för tipset om betatest. Jag anmäler mig direkt.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Anders Täpp
Jag kommer att använda SHBs OS X lösning med Netscape gladeligen men SHB lär sätta igång så fort detta är släppt till kund med en lösning som blir browseroberoende för framtiden.

hmm.. tror du verkligen att första OS X-lösningen blir byggd kring Netscape? (har jag missat någon tråd?). Well, well; tror säkert de till slut får till något browseroberoende eller IE/Safari, allt annat vore knas. Vi håller tummarna!

Citat:

Skrevs ursprungligen av Magnus
hmm.. tror du verkligen att första OS X-lösningen blir byggd kring Netscape? (har jag missat någon tråd?). Well, well; tror säkert de till slut får till något browseroberoende eller IE/Safari, allt annat vore knas. Vi håller tummarna!

Jag tog detta för givet rätt ur minnet. Har bestämt för mig att jag läst detta någonstans.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-01-10 00:22

Det talades om att OSX-versionen skule baseras kring Netscape då de krävde ytterligare av Safari som då befann sig i v1.0. Saker och ting kan ju dock ha förändrats iom. Safari v1.1?

Personligen tycker jag att SHB's taktik med en särskild installerad autentisering känns helt fel. Vem vill låsa sina banktjänster över internet till en specifik dator? Det går tydligen att installera autentiseringsprogrammet på en annan dator samt överföra vissa filer och på så vis få det att fungera även på den datorn. Men det gör ju inte saken bättre.

Nej, då föredrar jag SEBs lösning med dosan där man knappar in sin kod, och sedan anger två koder från internetbanken för att sedan få en sista kod för att kunna logga in på sitt konto. Det känns förvisso lite osäkert att ens internetbank i princip bara är skyddad av en 4-siffrig PIN-kod (till dosan) men så är det väl hos alla banker? Även Handelsbankens lösning bygger ju på en personlig kod som knappas in på hemsidan.

Mina föräldrar använder Handelsbanken till sina företag och privat. Jag hade konto där tidigar också och väntade otåligt på att internet-lösningen skulle komma till OSX. Men till sist tröttnade jag och öppnade konto hos SEB istället. Jag måste säga att deras interntbank fungerar klockrent, även i Safari.

Citat:

Skrevs ursprungligen av cal
...Det går tydligen att installera autentiseringsprogrammet på en annan dator samt överföra vissa filer och på så vis få det att fungera även på den datorn. Men det gör ju inte saken bättre.

Det är skitenkelt att flytta installationen till en annan dator. Problemet är bara att SHB missat det viktigaste informationen på supportsidan. När man flyttar till en annan mac så måste partitionen som systemet ligger på ha exakt samma namn som vid tillfället för installation av mjukvaran. Jag har påtalat detta för SHB support för typ 2 år sen men de har inte uppdaterat texten på sin supportsida. Många använder säkert default-namnet Macintosh HD men absolut inte alla.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-01-10 01:03

Ok. Jag är medveten om att det är möjligt. Men jag tycker ändå att de förlorat hela poängen med rörlighet. Jag vill kunna använda min internetbank på resande fot, i skolan, hos släkt och vänner osv. Inte vara bunden till ett antal fasta datorer som jag själv styr över. Visst är en lösning att använda en bärbar dator, men det känns ändå inte riktigt rörligt.

Bevaka tråden