Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tips på skön mus?

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Skämt åsido, någon som kan tipsa om en bra mus till en ny PowerBook? Bra = funktionell, högkvalitativ, ergonomisk, snygg, energisnål (gäller i huvudsak trådlös), allmänt transportvänlig etc. Gärna kabelfri, gärna med ett par knappar (två räcker) samt eventuellt scrollhjul och gärna från ett något sånär reko företag.

Har tidigare kikat på en Kensington Pocket Mouse Pro (med sladd). Erfarenhet någon?

Någon med egen erfarenhet av Apples nya BT-mus?

Och hur gick det med den där nya Logitech-musen, fungerade den med Mac OS X eller ej?

Tackar på förhand.

Jag gillar faktiskt Micrsofts möss riktigt mycket. Har använt flertalet olika och det är hög kvalité. Sen jag skaffade en med framåt- och bakåtknappar så vill jag inte leva utan den funktionen, men det är ju individuellt. Jag har även programmerat scrollhjulet så att när man klickar på det så aktiverar det Exposé, mycket smidigt.

Jag kör med Apples gamla proMouse och den är underbar på alla sätt och vis så vore jag du skulle jag chansa och köpa en BT-mus från de som vet hur man gör.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Laseranders
Jag kör med Apples gamla proMouse och den är underbar på alla sätt och vis

Ja, förutom att den saknar scrollhjul och höger musknapp...

(Jo, jag vet att du är stark förespråkare av enknappochingetscrollhjulalls-möss )

Ja har ju en med sladd. Logitech MX 500. Jag gillar den som fan, faktiskt. 8 knappar.

Har satt en som äpple-klick. Perfekt att ha och öppna nya flikar i Safari!

J.

Inget slår enknappsmusar!

Särskilt Apples!

  • Medlem
  • London
  • 2003-11-20 07:59

Jag lägger en röst för MX 500, den är kanon. Jag sitter just nu med en Microsoftmus, känns inte lika bra som min logitech hemma. Det kan ju bero på vilket MS mus och vilken LT mus man har iofs.

MX 500 passar mig perfekt!
Efter att Exposé dök upp så räcker dock inte 8 knappar längre ; )

- Slice -

Logitech MX700, trådlös. Många knappar som går att programmera nästan hursomhelst plus att man slipper sladdtrasslet och kan använda den som t.ex. ljudkontroll för iTunes på lite avstånd. (5-6 meter i alla fall)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-20 08:30

Jag har två optiska möss från Logitech (Wheel Mouse Optical), en i rödmetallic och en blå, som funkat i flera år nu i ur och skur, och en lite plastigare Macally iOptiNet som dock är väldigt trevlig.

  • Oregistrerad
  • 2003-11-20 08:31

Tänk att vårt språk är så fattigt att vi uppfunnit samma smeknamn för en dators pekdon som för en kvinnas smekdon.

  • Oregistrerad
  • 2003-11-20 11:46
Citat:

Skrevs ursprungligen av PF
Tänk att vårt språk är så fattigt att vi uppfunnit samma smeknamn för en dators pekdon som för en kvinnas smekdon.

Tur i alla fall att vi inte övertagit amerikanernas slang för samma sak - vem skulle vilja trycka på en bäver?

  • Oregistrerad
  • 2003-11-20 12:09

Tolkningsfråga där. Beror så att säga på hur man betonar din fråga... :rolleyes:

Ordet mus används för övrigt på samma vis i engelskan. Uttrycket "double click your mouse" (to double click one's mouse) är exempelvis ett slanguttryck för något som har mindre med ett GUI att göra än man först kan ana.

Men eftersom denna diskussion berör andra områden, såsom pekdon... vad annars... så kan jag rekommendera Microsofts Notebook Optical Mouse. Ett litet och bra pekdon (sådana vi män har)... ähum...

Senast redigerat 2003-11-20 12:20
Citat:

Skrevs ursprungligen av PF
Tänk att vårt språk är så fattigt att vi uppfunnit samma smeknamn för en dators pekdon som för en kvinnas smekdon.

Knappast något vi "uppfunnit", det är ju bara en översättning från engelskan.

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2003-11-20 13:40

Skiftade för några dagar sedan från Apples senaste enknappsmus till deras nya BT-dito. Då formen inte förändrats ligger den mao lika skönt i handen, men är tyngre. Det jag inte hunnit anpassa mig till är att den är lite 'sladdrig'. Jag har alltså svårt att pricka rätt eftersom pekaren släpar efter lite. Om det sedan beror på kombinationen BT och G4 Dual 450 vet jag inte.

Tackar så långt!

Någon som kan bekräfta/dementera att Apples nya BT-mus släpar efter? Låter tämligen värdelöst.

Ingen som använder Kensington Pocket Mouse Pro? Kul detalj är att den sväljer sladden när musen ligger i väskan.

Hur fungerar de optiska mössen? Gissar att det förutsätter någon form av signalmottagare men hur ser denna ut? Och hur väl fungerar optiska möss?

Eftersom datorn har inbyggd blåtand vore en BT-mus det bästa valet men marknaden verkar onekligen något begränsad ännu så länge.

Besökte för övrigt en Mac-ÅF i Göteborg idag och där kunde man på stående fot lova att Logitechs nya BT-mus (heter den MX900?) skulle få stöd för Mac OS X snart, om det inte redan fanns. Huruvida det i sin tur var ett löfte man fått från Logitech eller ett kvalificerat antagande vet jag inte.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-11-20 19:46

Jag upplevde också att Apples mus släpade efter men så hittade jag en liten knapp på själva musen med vilken man kunde ändra något (har inte orkar kolla upp exakt vad som ändras). Men efter jag ändrat lite på den så känns musen mycket piggare.

Mycket möjligt att knappen ställer in hur ofta musen skickar data till datorn och att det är pga att jag ökade det värdet som jag har fått usel batteritid

Edit:
"Knappen" är belägen under batteriluckan fram på musen

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2003-11-20 20:04
Citat:

Skrevs ursprungligen av surak
Jag upplevde också att Apples mus släpade efter men så hittade jag en liten knapp på själva musen med vilken man kunde ändra något (har inte orkar kolla upp exakt vad som ändras). Men efter jag ändrat lite på den så känns musen mycket piggare.

Banne mig blev det inte bättre! Och då har jag bara justerat till häften av vad som är möjligt. Härligt - Wow

Intressant det är med att Apples trådlösa skulle släpa efter. Jag köpte nämligen en trådlös (inte bluetooth) mus från Micrsoft för ett år sedan som jag lämnade igen efter att jag upplevde att den släpade efter. Kanske hade jag kunnat lösa det med nån typ av justering av det slaget som diskuterats här...?

  • Oregistrerad
  • 2003-11-20 21:44

Microsoft´s nya har steglös skroll och någon slags skinn imitation. Den kändes rätt bra i handen. Den steglösa och vickbara skrollen kallas för Tilt Wheel Technology på Microsoftska. Den låter dig rulla såväl horisontellt som vertikalt, men hur det fungerar med Mac vet jag inte. Man kan välja mellan fyra färger.

MICROSOFT WIRELESS INTELLIMOUSE EXPLORER LEATHER

"Monsterbild"

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2003-11-20 22:42

sagt det innan och säger det ihen
Logitech MX 500.. MS musen ovan är bara en dålig kopia..och steglös mus är värdelöst imao

  • Oregistrerad
  • 2003-11-20 22:50

Jag har en Logitech MX 500 och en MS Wireless Intellimouse Explorer (som piper med nya batterier). Båda är bra på sitt sätt bara dom kunde ha en steglös scroll, det har jag alltid saknat på mina möss. Det t t t är så jobbitg g g t när allt hoppar fram.

  • Medlem
  • Jakobsberg
  • 2003-11-25 16:47

Jag kör med en blå Logitech WheelMouse Optical som är bra sånär som på scrollhjulet som "smattar". Till den andra burken kör jag med en gammal MS Intellimouse som är otroligt skön, med ett tokbra scrollhjul på.
Två knappar och hjul, det tycker jag är lagom. Gillar inte t.ex. MX700 just för att den är så nerlusad med knappar överallt... Gillar inte trådlösa heller, jag tycker dom är för tunga. Har en gammal Logitech Mouseman cordless optical som bara ligger och dammar...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-02-14 21:29

Är på jakt efter en skön mus. Typ denna WEBHALLEN.com - Steelseries Kinzu Optical Mouse . Eller Microsoft intellimouse 3.0 ett bättre köp? Att sidoknapparna saknas på Steelseries varianten spelar ingen roll.

1
Bevaka tråden