Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilket tillägg styr ethernet/airport - jag kan inte surfa längre!

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-11-20 00:07

Jag har en iBook G3, den sista modellen före omgörningen, och använder mig av Airport för att ansluta till den trådlösa router som finns i hemmet.
Fram till i eftermiddags gick den som en klocka, men när jag satte igång datorn då höll jag inte riktigt ögonen på min två-åriga dotter som, när jag upptäckte henne, stod och tryckte på ett antal tangenter mitt under uppstart.

Jag tror hon kom in i Tilläggskontrollen och hittade på något, men vad har jag ingen aning om.
Och nu går det inte längre att ansluta till nätet. Vare sig via Airport eller fast nätverkskabel.
TCP/IP-inställningarna är oförändrade.

Vad kan ha hänt? Vilket tillägg styr ethernet/airport? Jag har satt igång alla tillägg i tilläggskontrollen, det kanske är fel och något som krockar?

Snälla hjälp, jag börjar bli lätt desperat.

mvh,
daniel

Testa att ställa tilläggskontrollen på profilen"Fullständigt MacOS 9".

Det borde lösa det hela.....

  • Oregistrerad
  • 2003-11-20 00:12

tack martin, ska testa. återkommer...

  • Oregistrerad
  • 2003-11-20 00:22

näe, ingen tur. jag har full fräs på signalstyrkan på airporten, så den hittar ju routern utan problem.
jag kan bara inte surfa, den står och stampar och "söker" efter webbplatserna.
under tcp/ip har jag också tilldelats en ip-adress av routern, men det verkar inte hjälpa.
detta känns mycket underligt, vad tusan kan vara fel?

Det låter i sådant fall som att det inte är något problem med din dator. Jag skulle nog tippa på att det kanske är routern eller internetuppkoppling som strular. Har du provat att starta om routern och airporten?

  • Oregistrerad
  • 2003-11-20 00:34

jag kan surfa med min pc som jag skriver på just nu och tror inte problemet ligger i routern.
hur startar jag om airporten?
måste bara berätta att det ip-nummer jag får till ibooken av routern är 169.254.84.xxx och det stämmer inte alls med det jag får på pcn. det börjar på 212.xxx
vad i helskotta är det här?

  • Oregistrerad
  • 2003-11-20 00:39

det funkar!
omstarten av airport gjorde susen.
tackar ödmjukast, martin

  • Medlem
  • 2003-11-20 00:40

...

edit: rätt svar kom snabbare än jag hann skriva.

Det är lugnt! Va skönt att det var ett relativt enkelt fel.

  • Medlem
  • Svedala
  • 2003-11-20 13:16

Skönt att det har löst sig, men jag tänkte bara flika in med ett litet tips.
Addressen du fick (169.254.84.xxx) är en addres som Mac OS själv väljer om den inte får svar från någon DHCP-server, så har man fått den addressen vet man att det är dags att felsöka lite.

1
Bevaka tråden