Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Program för test av RAM

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Misstänker att nåt av mina kära RAM minnen är lite paj, iom problem med panther-installation. Så måste jag verkligen ta ut dom och testa mig fram till vilket som krånglar, eller finns det nåt program som kan kolla det åt mig? ? ?
Är lite rädd för att pilla i datorn...

Vet inte om några program, men det du bör veta är att det inte är genomförbart att göra en fullständig kontroll av ett ramminne - ska man vara riktigt säker måste man nämligen testa att skriva varje möjlig kombination av data till minnet, och det tar decennier. Det är alltså inte alls säkert att testprogram hittar felen. Men det kan ju inte skada att prova, och Apple Hardware Test är väl det man kör i så fall.

Annars är det absolut inte svårt att ta ut och sätta i internminne. Jorda dig genom att vidröra lämpligt jordat element (diskbänk/element/jordbleck i eluttag) först bara. Minnena lossar du genom att fälla spärrarna som håller fast minnesmodulerna åt sidan, och sedan är de bara att ta ut. Installation gör du genom att passa in minnet på rätt sätt (det går inte att få på plats om det är felvänt) och sedan vika in spärrarna så att minnet sitter fast.

  • Medlem
  • Svedala
  • 2003-11-19 23:31

Se till bara att verkligen trycka i minnet ordentligt. Ibland kan man få ta i lite mer än man tror att man ska göra.

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2003-11-20 10:13

Räcker det inte att datorn talar om under "Den här datorn" hur mycket ram-minne du har?

Jo, alltså datorn visar att jag har 448 MB RAM. En 64, en 128 och en 256:a. Själva saken är att när jag försöker installera panther, och startar om från cd-skivan, så får jag direkt en kernel panic, och det kommer upp lite loggar på skärmen. Eftersom jag startar från cd-skivan kan det väl inte ha att göra med mjukvara på nuvarande jaguar system? Så det måste väl sitta i hårdvaran?
Nån sa mig att det kan mycket väl bero på defekta ram-minnen...
Men kan det vara så att jaguar visar alla minnen, trots att panther tycker nåt är defekt? Jag har ingen aning om nåt längre.

Ingen som kan säga nåt klokt? Eller oklokt för den delen...

  • Medlem
  • International user
  • 2003-11-20 20:29

Inget klokt. Men kan du inte testa med endast en av modulerna i maskinen. Förslagsvis 256mb modulen.

Vad var det för mac du hade?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-11-20 21:27

Om du kör system 9, då finns det RAM testprogram Newer Gauge.
http://www.macupdate.com/info.php/id/4512

64 var med från fabrik, 128 lades till av MacSupport när jag köpte datorn (Sawtooth 400) och den sista 256:an har jag köpt på Macoteket... Tycker det luktar lite som om det är Macoteket modulen som krånglar.
Om jag nu tar ut den, och det visar sig fungera utan den, hur gör jag då? Är det livstidsgaranti på RAM-minnen? Från macoteket?

  • Medlem
  • International user
  • 2003-11-21 01:26

Gå till dem och säg som det är. När köpte du minnet? Livstids garranti har de väl på vissa minnen, vet dock inte vad det innebär.

  • Medlem
  • Partille
  • 2003-11-21 01:33

Om man har CL2 och CL3 blandat kan det krångla ibland. Cl2 tar bara 2 klockcykler att läsa resp CL3 tar 3. De förra brukar vara något dyrare. (Mkt svårt att se detta på minnena)

Detta har inget att göra med fel typ eller att de har något fel i sig! Bara blandningen.

Nyare Macar klarar inte så små minnen som 64MB - kanske de har glömt dem i Panther (inte alls otroligt) Prova utan 64Mb.

Du kanske har blandat PC133 och PC100. Gick kanske bra i tidigare OS men vem vet vat en Panther tycker? ADC är fullt av hemligheter!

Har aldrig sett en spec. på ett OS!

  • Medlem
  • International user
  • 2003-11-21 01:47

Det är förvisso sant. Att experimentera lönar sig i regel alltid. Sålänge det sker under kontrollerade och dokumenterade former.

Om du har möjlighet att boota upp under OSX 10.2 igen där samtliga minnen fungerade kan du ju alltid gå in under Systeminformation. Under hårdvaruöversikten kan du se vilka minnen som är CL2 och CL3 osv. CL2.5 finns för övrigt också, och 3.5.

1
Bevaka tråden